ضرورت وجود کد استاندارد روی طلا

با توجه به اهمیت اطمینان خریداران طلا در خصوص اصالت کالا و مطابق با استاندارد فروش در بازار ایران، وجود کد استاندارد روی طلا و جواهراتی که قصد فروش آن را در دیجی‌کالا دارید،  از تاریخ ۱۴ بهمن الزامی است و همکاران انبار دیجی‌کالا از دریافت طلا، بدون کد استاندارد خودداری می‌کنند.

بنابراین لازم است در تولید و تهیه کالاهای طلای خود به موضوع درج کد استاندارد دقت کنیم.

کد استاندارد طلا چیست؟

 

کد درج شده روی مصنوعات طلا، راهی برای تشخیص اصالت کالا و جلوگیری از فروش غیر قانونی و فروش طلای داخلی به اسم مصنوعات وارداتی و از نکات مهم در خرید طلا است. از آن جا که فروش طلای وارداتی در بازار ایران ممنوع است، استعلام کد طلا و اطمینان از اصل بودن آن اهمیت دارد. در گذشته تشخیص طلای ایرانی از خارجی بسیار سخت و تا حدودی ناممکن بود در نتیجه کارگاه‌ها و کارخانه‌های سازنده طلا موظف به درج کد ساخت روی مصنوعات طلا شدند.

 

استعلام کد طلا از طریق شناخت کد‌های درج شده روی مصنوعات طلا و یا استفاده از سامانه پیامکی سازمان استاندارد، امکان‌پذیر است.

سامانه پیامکی ۱۰۰۰۱۵۱۷ برای اطمینان از صحت پروانه استاندارد و یا مجوز فرآورده‌های مشمول استاندارد اجباری مانند مصنوعات طلا در اختیار همگان است که می‌توانند با ارسال کد GT به این سامانه از صحت کد طلا و اصالت کالا آگاه شوند و با اطمینان خاطر طلا بخرند.

هر شهر ایران کد مخصوص به خود را دارد که به همراه عیار طلا و کد ساخت آن روی طلا حک می شود.

 حروف انگلیسی در کد طلای ایرانی نشانه چه شهرهایی است؟
  • حرف T: ساخته شده در تهران
  • حرف E: ساخته‌شده در اصفهان
  • حرف M: ساخته‌شده در مشهد
عیار طلا چگونه روی آن درج می‌شود؟

عیار طلا به صورت اعداد ۲۴،۱۸،۱۴،۱۲، ۱۰ با حرف k و یا عدد کامل (۳۷۵, ۵۰۰, ۵۸۳, ۵۸۵, ۷۵۰, ۹۱۶, ۹۵۸, ۹۹۹) بدون حرف K انگلیسی است.

به‌طور مثال، عدد ۷۵۰ نشان‌دهنده وجود ۷۵ درصد طلا در جواهرات بوده و به عبارتی طلای ۱۸ عیار است.

توجه داشته باشید در برخی از مصنوعات طلا، حروف انگلیسی دیگری هم حک می‌شود که نشان‌دهنده‌ رنگ طلاست. 

  •  حرف W: نشان‌دهنده طلای سفید
  •  حرف Y: نشان‌دهنده طلای زرد
  • حرف P: نشان‌دهنده طلای رزگلد (صورتی)