قیمت مرجع در دیجی‌کالا
قیمت مرجع چیست؟

قیمت مرجع در دیجی‌کالا چیست؟

حتما  عبارت «قیمت مرجع» را در پنل خود مشاهده کرده‌اید. در این مقاله توضیح می‌دهیم «قیمت مرجع» چیست و لزوم رعایت آن در فرآیند قیمت‌گذاری در دیجی‌کالا چگونه است؟

خرید و فروش آنلاین، شرایطی را فراهم کرده است که مشتریان می‌توانند در لحظه،  قیمت‌‌ کالاها را با توجه به کیفیت‌های متفاوت، مقایسه کنند و انتخاب بهتری داشته باشند.

پیرو این اصل، فروشندگان فعال در فضای آنلاین نیز برای تجربه فروش بیشتر باید قیمت‌گذاری مناسب و رقابتی را در پیش بگیرند. 

دیجی‌کالا نیز با همکاری شما فروشندگان عزیز همیشه تلاش می‌کند که قیمت‌هایی منصفانه را به مشتریان خود ارائه دهد. بنابراین برای نظارت و کنترل روی قیمت‌ها، «قیمت مرجع» را تعیین کرده است.

قیمت مرجع معیاری برای جلوگیری از قیمت‌گذاری اشتباه است. همچنین ابزاری برای کنترل قیمت‌ها بر اساس آنچه در سایر بازارهای آنلاین یا آفلاین وجود دارد.

 قیمت مرجع با توجه به کالا و محصول به چهار نوع تقسیم می‌شود:

  1. قیمت درج ‌شده روی کالا (مصرف‌کننده)
  2. قیمت درج شده روی کالا (تولید‌کننده)
  3. قیمت مصوب
  4. قیمت پیشنهادی

قیمت «درج شده روی کالاها» به دو نوع «مصرف کننده» و «تولیدکننده» تقسیم می‌شود و همانطور که از نامش مشخص است، برای کالاهایی‌ است که قیمت، روی آن‌ها چاپ شده است.

قیمت «مصوب» برای کالاهایی است که در سامانه ۱۲۴ ثبت شده‌اند یا فروشنده به عنوان تولید‌کننده یا واردکننده آن کالا، قیمت فروش را مصوب کرده است.

قیمت «پیشنهادی» بر اساس میانگین فروش کالا در روزهای گذشته به ‌صورت خودکار محاسبه و در پنل لحاظ می‌شود.

شما فروشنده عزیز، می‌توانید در یک آستانه تعیین‌شده، قیمتی بالاتر یا پایین‌تر از قیمت مرجع را برای کالاهای خود تعیین کنید. همچنین می‌توانید در تعیین قیمت مرجع مشارکت و درخواست خود را با ارائه مدارک لازم برای بررسی کارشناسان دیجی‌کالا ارسال کنید. لطفا پیش از ارسال درخواست، ابتدا قیمت مد نظر خود را (به ریال) در پنل‌تان وارد کنید و در صورتی که قیمت تغییر نکرد با استفاده از فرم «درخواست ثبت قیمت مرجع» درخواست خود را ارسال کنید.

روش قیمت‌گذاری کالاها در دیجی‌کالا

بهترین روش قیمت‌گذاری، محاسبه‌ تمام عوامل موثر بر قیمت تمام‌شده است. بنابراین باید در قیمت‌گذاری، هزینه‌های فروش در  دیجی‌کالا مانند هزینه ارسال و پردازش، کمیسیون و … را در نظر بگیرید. همچنین در صورتی که کالای شما هم‌اکنون در وب‌سایت فعال و در حال فروش است، مقایسه قیمت‌ها از دیگر روش‌های صحیح برای تصمیم‌گیری در مورد قیمت‌گذاری است. 

در نظر داشته باشید که قیمت مرجع، قیمت پیشنهادی دیجی‌کالا برای رقابت روی آن کالا است و شما می‌توانید قیمتی بالاتر و یا پایین‌تر بر اساس آستانه‌ تعریف شده و محاسبات خود درج کنید. البته در محدوده‌ قیمت مرجع بودن، دلیل بر عدم گران‌فروشی نیست.

کالاهایی که تازه درج شدند و قیمت مرجع ندارند

کالاهایی که تازه درج  شده‌اند و برای اولین بار فروشنده «قیمت مرجع» آن‌ها را تعیین می‌کند، توسط همکاران دیجی‌کالا در بخش «قیمت‌گذاری» با ابزارهای هوش مصنوعی به‌صورت روزانه رصد می‌شوند؛ در صورت مشاهده قیمت‌های نامتعارف، ابتدا کالا غیرفعال می‌شود، سپس این تیم نسبت به ویرایش «قیمت مرجع» اقدام می‌کند و فروشنده نیز باید مجددا قیمت‌گذاری را انجام دهد.

 لازم به ذکر است که تمامی قیمت‌ها در بازه‌های زمانی مشخص، با استفاده از الگوریتم‌هایی بررسی و در صورت افزایش قیمت‌ها به صورت نامتعارف، کالاها غیرفعال می‌شوند. همچنین پالایش قیمت‌ها با توجه به قیمت‌ها در بازار آفلاین و آنلاین صورت می‌گیرد و در صورت بروز گران‌فروشی کالاها غیر فعال می‌شوند.

شانس بالا رفتن فروش کالاها

کالاهایی می‌توانند بیشتر فروخته شوند که علاوه ‌بر کیفیت خوب، قیمت‌شان هم مناسب باشد. فروش این محصولات به‌ مرور زمان و با بازخورد مشتریان، تضمین خواهد شد. پس الزاما فروش کالا با قیمت بالاتر، سود بیشتری برای شما به همراه ندارد.

همچنین ارائه‌ بهترین قیمت در سایت دیجی‌کالا نقش زیادی در برنده شدن «بای باکس» دارد که باعث بیشتر دیده شدن محصول شما و به دنبال آن فروش بیشتر می‌شود.

جریمه عدم رعایت قوانین قیمت‌گذاری

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، با توجه به اینکه خریداران در فروشگاه‌های آنلاین در لحظه امکان مقایسه قیمت‌ها را دارند قیمت‌گذاری صحیح و رقابتی یکی از عوامل اثرگذار در افزایش فروش و کسب اعتماد مشتریان است. بنابراین رعایت قوانین قیمت‌گذاری تعهد مشترک ما و شما فروشندگان عزیز در راستای ایجاد تجربه‌ای موفق از خرید و فروش آنلاین است.

طبق ماده ۲ قانون نظام صنفی سازمان تعزیرات و سایر مقررات مرتبط با قیمت‌گذاری، عرضه یا فروش کالاهایی که قیمت مصوب، رسمی و درج‌شده دارند با قیمتی بیشتر از نرخ‌ مصوب یا قیمت درج شده و انجام هر اقدامی که باعث افزایش قیمت کالا به زیان خریدار شود، تخلف محسوب می‌شود.

بنابراین در زمان قیمت‌گذاری و فروش به موارد زیر دقت کنیم:

  • از قیمت‌گذاری و فروش هرگونه کالا با قیمتی بالاتر از قیمت درج شده روی کالا خودداری کنیم.
  • همچنین کالاهایی که قیمت مصرف‌کننده روی آن ها درج نشده، اما قیمت مصوب دارند، باید با قیمت‌های مصوب و رسمی رایج در سراسر کشور قیمت‌گذاری شوند.

جریمه‌های عدم رعایت قیمت‌گذاری صحیح:

  • بسته به نوع تخلف، ضریبی از مجموع اختلاف قیمت کسب‌شده از قیمت واقعی محصول و تعداد کل فروخته‌شده از آن کالا در بازه زمانی متفاوت (بسته به تکرار تخلف)
  • عدم دسترسی فروش برای آن کالا
  • بسته شدن پنل فروش (در صورت عدم رعایت قوانین برای دومین بار)

مثال:با فرض دو برابر بودن میزان جریمه، تعداد ۱۰۰ عدد از کالایی که دارای قیمت مصوب ۱۰۰۰ تومان است، به قیمت ۲۰۰۰ تومان فروخته شده است. اختلاف دو قیمت که ۱۰۰۰ تومان است ضربدر ۲ و مجموع آن ضربدر ۱۰۰ عدد فروخته شده می‌شود.

  ۲۰۰۰۰۰ تومان= ۱۰۰*۲*۱۰۰۰

سایر موارد در خصوص عدم رعایت قوانین قیمت‌گذاری:

  • ارائه تخفیف‌های غیرواقعی روی کالا و فروش آن با قیمت اصلی، به شکلی که قیمت بعد از تخفیف با قیمت اصلی کالا برابر باشد.
  • قیمت‌گذاری کالاهای دارای قیمت پیشنهادی با نرخی بالاتر از نرخ واقعی کالا در بازار
  • فروش کالاهایی که قیمت درج شده روی آن‌ها از قیمت فروش آن در سایت کمتر است.
  • اختلاف قیمت فروش در وب‌سایت شخصی با قیمت‌ کالا در دیجی‌کالا به شکلی که قیمت در دیجی‌کالا بیشتر از وب‌سایت شخصی باشد.

درصورت عدم رعایت مواردی که ذکر شد در ابتدا ضمن مذاکره با فروشنده آموزش‌های لازم ارائه می‌شود و در صورت تکرار قیمت‌گذاری ناصحیح، دسترسی فروش آن کد کالا (DKP) گرفته می‌شود، همچنین در مراحل بعد، جریمه‌های نقدی و بسته شدن پنل را در پی دارد.