باید و نبایدهای قیمت گذاری در دیجی‌کالا

قیمت‌گذاری صحیح علاوه بر اینکه از ارزش‌های دیجی‌کالا و تعهد ما در قبال مشتری است، موجب افزایش اعتماد و رضایت خریداران و به دنبال آن افزایش فروش و تکرار خرید است، بنابراین دیجی‌کالا به همراه بزرگترین شرکای تجاری خود یعنی فروشندگان، همواره تلاش می‌کند تا بهترین قیمت‌ها را در مقایسه با سایر بازارهای آنلاین و آفلاین  ارائه دهد.

در این مقاله قصد داریم تا برای تحقق قیمت‌گذاری صحیح و پیشگیری از تخفیف کاذب، باید و نبایدهای قیمت‌گذاری را با یکدیگر مرور کنیم.

هنگام قیمت‌گذاری کالا، پیش از هر چیز باید به قیمت کالا در سایر بازارهای آفلاین و آنلاین توجه سپس قیمت رقابتی و صحیح را انتخاب کنیم. 

  • همکاران واحد قیمت‌گذاری دیجی‌کالا نیز برای نظارت بر قیمت کالا در گام اول سایت شخصی فروشندگان را بررسی و پس از اطمینان از یکسان بودن قیمت‌گذاری در دیجی‌کالا و سایت شخصی، سایر بازارهای آنلاین و آفلاین را نیز بررسی می‌کنند. بنابراین فروشندگان باید قیمت یکسانی برای کالای مشابه خود در وب‌سایت شخصی و دیجی‌کالا تعیین کنند.

 

  • یکی دیگر از نکات مهم، عرضه کالا با قیمتی منصفانه است. متاسفانه در برخی فروشگاه‌های آنلاین و آفلاین همزمان با کاهش تولید یا واردات یک محصول، قیمت آن نیز افزایش پیدا می‌کند. دیجی‌کالا این موضوع را کنترل کرده و تلاش می‌کند کمبود یک کالا یا نوسانات بازار،  دلیلی برای گران فروختن آن محصول نباشد. 

تخلفات قیمت‌گذاری در دیجی‌کالا

با توجه به حساسیت موضوع قیمت‌گذاری و امکان مقایسه آن با سایر بازارهای فروش، مجموعه‌ای از تخلفات قیمت‌گذاری در دیجی‌کالا تعریف و سنجیده می‌شود تا فرآیند درج قیمت کنترل شود. در ادامه به شرح این موارد می‌پردازیم:

 

گران‌فروشی

 این تخلف زمانی رخ می‌دهد که کالایی در وب‌سایت دیجی‌کالا نسبت به نمونه‌های مشابه آن در بازار و یا سایت رسمی فروشنده گران‌تر باشد.

کارشناسان قیمت‌گذاری، به صورت دوره‌ای کالاهای فوق را بازنگری می‌کنند و در این فرآیند، با توجه به دفعات تکرار این تخلف، دسترسی فروش کالا (از ۳ روز تا همیشه)، برند(یک ماهه) و گروه کالایی (یک ماهه) از فروشنده گرفته می‌شود.

تخفیف کاذب

 همان‌طور که می‌دانید تخفیف‌های ویژه، شگفت‌انگیزها و پروموشن‌ها از فرصت‌های فوق‌العاده برای فروش است اما همان‌طور که قیمت‌گذاری کالاها قوانین مختص به خود را دارد، تخفیف‌گذاری نیز از قوانین خاصی پیروی می‌کند.

این تخلف زمانی رخ می‌دهد که: 

  • فروشنده قیمت کالا را به صورت غیرواقعی افزایش دهد و سپس کالا را با کاهش قیمت و تخفیف کاذب ارائه کند.
  • کالا مدت طولانی با تخفیف درحال فروش باشد که این خود نشان دهنده‌ غیرواقعی بودن قیمت قبل از تخفیف کالا است.

به‌عنوان مثال؛ فروشنده تصویر زیر قیمت کالای خود را ۲۰ هزار تومان قرار داده اما به مدت بیش از یک ماه آن را با قیمت ۹ هزار تومان به فروش رسانده است. این موضوع نشان‌دهنده تخفیف کاذب است.

در این مواقع، کارشناسان قیمت‌گذاری دیجی‌کالا ابتدا با توجه به رفتار قیمتی کالا محصولاتی که تخفیف کاذب دارند را شناسایی می‌کنند و در مرحله بعد قیمت قبل از تخفیف کالا را با قیمت کالا یا نمونه‌های مشابه آن در بازار مقایسه می‌کنند و این تخلف را تشخیص می‌دهد.

فروشندگان برای اصلاح قیمت کالاهایی که تخفیف کاذب دارند باید «قیمت قبل از تخفیف» را نسبت به قیمت صحیح آن در بازار تغییر دهند و سپس تخفیف‌گذاری کنند.

 چنانچه فروشنده حین انجام این فرآیند با خطای قیمت مرجع مواجه شود، لازم است، درخواست تغییر قیمت مرجع را از طریق فرم زیر ثبت کند و پس از تایید درخواست، مجددا کالاهای خود را قیمت‌گذاری کند.

فرم درخواست ثبت قیمت مرجع

کارشناسان قیمت‌گذاری، به صورت دوره‌ای کالاهایی که دارای تخفیف کاذب هستند را بازنگری می‌کنند و در این فرآیند، با توجه به دفعات تکرار این تخلف، دسترسی فروش کالا از یک هفته تا همیشه از فروشنده گرفته می‌شود.

مغایرت قیمت

کالاهایی که قیمت درج شده روی آن‌ها با قیمت فعال نوشته شده در سایت متفاوت باشد و یا قیمت درج شده روی کالا مخدوش شده باشد.

همچنین کالاهایی که قیمتی پایین‌تر نسبت به قیمت اعلام شده توسط صاحب برند نیز دارند شامل تخلف مغایرت قیمت هستند.

کارشناسان قیمت‌گذاری، به صورت دوره‌ای کالاهایی که دارای مخدوشی قیمت هستند را بازنگری می‌کنند و در این فرآیند، با توجه به دفعات تکرار این تخلف، دسترسی فروش کالا (از سه روز تا همیشه)، برند(یک ماهه)، دسته‌بندی کالایی برند(سه ماهه) و گروه کالایی (یک ماه)از فروشنده گرفته می‌شود.

گزارش مشتریان

در بعضی موارد خریداران گزارش‌هایی مبنی بر قیمت‌گذاری نامتعارف (گران‌فروشی) کالا نسبت به میانگین قیمت آن در بازار، اعلام می‌کنند که درصورت اثبات صحت گزارش مشتری، این اختلاف قیمت برای فروشنده تخلف محسوب می‌شود.

همچنین کارشناسان قیمت‌گذاری، به صورت دوره‌ای کالاهایی که قیمت نامتعارف دارند را بازنگری می‌کنند و در این فرآیند، با توجه به دفعات تکرار این تخلف، دسترسی فروش کالا (از سه روز تا همیشه)، برند(یک ماهه)، دسته‌بندی کالایی برند(سه ماهه ) و گروه کالایی (یک ماه) از فروشنده گرفته می‌شود.

افزایش نامتعارف قیمت

کالاهایی که قیمت قبل از تخفیف آن‌ها نسبت به میانگین قیمت فروش تمام تنوع‌های آن کالا طی ۷ روز اخیر افزایش قیمت بیش از ۲۰% داشته باشد شامل تخلف افزایش نامتعارف قیمت هستند.

همچنین کارشناسان قیمت‌گذاری، به صورت دوره‌ای کالاهایی که افزایش قیمت دارند را بازنگری می‌کنند و در این فرآیند، با توجه به دفعات تکرار این تخلف، دسترسی فروش کالا (از سه روز تا همیشه)، برند(یک ماهه)، دسته‌بندی کالایی برند(یک ماهه) و گروه کالایی (یک ماه)از فروشنده گرفته می‌شود.

پس از مشخص شدن تخلفات ذکر شده، با توجه به دفعات تکرار آن، دسترسی فروشنده برای قیمت‌گذاری و فروش آن کالا  گرفته می‌شود. این اقدام قبل از انجام، از طریق ایمیل اطلاع‌رسانی خواهد شد.