اطلاعیه لزوم درج قیمت تولید‌کننده روی کالاها

پیرو ابلاغیه وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) طرح «درج قیمت تولید‌کننده» به جای قیمت مصرف‌کننده روی کالاها، از زمستان سال ۱۴۰۰ آغاز شده و در حال اجرا است. این طرح با برخی کالاهای مصرفی (مانند: آب معدنی، پودر لباسشویی، دستمال کاغذی و…)، کالاهای سرمایه‌ای (مانند: یخچال و فریزر، تلویزیون، ماشین لباسشویی و…) و کالاهای مصرفی بادوام (مانند: لوازم مصرفی و یدکی خودرو) آغاز شده و طی چند مرحله کالاهای مشمول این طرح افزایش یافته است. بسته به تصمیم وزارت صمت، ممکن است تعداد کالاهای مشمول این قانون همچنان افزایش یابد.

براساس این طرح که به منظور شفاف‌سازی قیمت‌ها و طبق ابلاغیه سازمان صمت برنامه‌ریزی شده است؛ تولیدکنندگان باید قیمت تمام‌شده محصولات خود را روی کالاها درج کنند. از طرف دیگر، فروشگاه‌های محلی و آنلاین نیز مکلف هستند قیمت مصرف‌کننده را براساس ضرایب تعیین شده و مجاز از سوی «سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید کنندگان» روی کالاها درج کنند. در حال حاضر در تمام نقاط کشور، بسته به نوع کالا، حداکثر قیمت مصرف‌کننده برای کالاهای سرمایه‌ای ۱۰ تا ۱۹ درصد بیشتر از قیمت تولیدکننده آن کالا و برای کالاهای مصرفی ۳ تا ۳۱ درصد بیشتر از قیمت تولیدکننده آن کالا است.

در ادامه برخی کالاهایی که مشمول این طرح هستند را مشاهده کنید.

برای مشاهده لیست کامل کالاهای مشمول طرح «درج قیمت تولید‌کننده» و ضرایب سود مجاز  برای پخش هر یک از آن‌ها، اینجا کلیک کنید. همچنین برای دریافت لیست حداکثر ضرایب سود مجاز  عمده‌فروشی و خرده‌فروشی  اینجا کلیک کنید.

انتظار می‌رود این طرح به رقابتی شدن قیمت کالاها و ایجاد فضایی سالم برای فروشندگان کمک کند و مانع از نوسان شدید قیمت‌ها شود. همچنین با کمک این قانون، تخفیف‌های کاذب که کسب‌وکار برخی از فروشندگان را متاثر کرده است، کاهش خواهد یافت و فروشندگان برای ایجاد بازار رقابتی می‌توانند از ضرایب قانونی، درصدی را به عنوان تخفیف لحاظ کنند.

دیجی‌کالا نیز به محض اطلاع از ابلاغیه‌ وزارت صمت، ابعاد این پروژه را بررسی کرد تا برای «شفاف‌سازی قیمت‌ها» که از اهداف اصلی این پروژه است، گامی موثر بر‌دارد. اکنون نیز در حال پیاده‌سازی زیرساخت لازم برای اجرای کامل این طرح است.

 طیف گسترده‌ای از فرآیندهای دیجی‌کالا اعم از مدیریت ورود کالا به انبار، محاسبات مالی، قیمت‌گذاری، حقوقی و… در این طرح، دچار تغییر و تحول شده‌اند. در راستای این تحولات دیجی‌کالا تلاش می‌کند، کالاها را با قیمت صحیح به فروش برساند و منافع فروشندگان نیز محقق شود. از سوی دیگر تلاش می‌کند خریداران را نسبت به این طرح آگاه سازد. در حال حاضر نیز در وب‌سایت دیجی‌کالا کالاهای مشمول طرح با دو قیمت تولید‌کننده و مصرف‌کننده درج شده‌اند.

به زودی تغییراتی که پیرو این طرح ایجاد می‌شود را با شما به اشتراک می‌گذاریم. 

در صورتی که کالا یا کالاهای شما مشمول این طرح هستند و روی آن‌ها قیمت تولید‌کننده درج شده است، در حال حاضر می‌توانید با تکمیل فرم «درخواست ثبت قیمت مرجع»، کارشناسان دیجی‌کالا را در جریان قرار دهید. پس از بررسی درخواست شما و تطبیق آن با چارچوب ابلاغ‌شده توسط وزارت صمت اقدامات لازم برای بروزرسانی قیمت مرجع انجام می‌شود.

برای تکمیل فرم ابتدا مشخصات درخواست‌کننده را تکمیل کنید. سپس در قسمت اطلاعات کالا، گزینه «قیمت تولید‌کننده» را انتخاب و لیست کالاهای خود را در قالب فایل اکسل بارگذاری کنید. لیست باید شامل نام محصول، کد محصول (DKP) و قیمت تولید کننده باشد. در صورتی که قیمت مصرف‌کننده هم روی کالا یا کالاهای شما درج شده است باید در لیست وارد کنید و در عکسی که از محصول ارسال می‌کنید نیز مشخص باشد. در نهایت نیز با ارائه یکی از مدارک درخواستی در فرم، درخواست خود را تکمیل کنید.

لازم به ذکر است که کارشناسان دیجی‌کالا پس از بررسی قیمت تولید‌کننده، قیمت مصرف‌کننده را بر اساس ضرایب سود اعلام شده توسط وزارت صمت محاسبه می‌کنند. فروشندگان می‌توانند به هر مقدار که تمایل دارند از قیمت مرجع اعلام شده توسط دیجی‌کالا، تخفیف را لحاظ کنند و در این خصوص محدودیتی ندارند.