شناخت کامل بای‌باکس (جایگاه فروش) و نقش آن در پروموشن‌ها و فروش

تعریف بای‌باکس در دیجی‌کالا

زمانی که وارد وب‌سایت دیجی‌کالا می‌شوید و روی کالایی که قصد خرید آن را دارید، کلیک می‌کنید. اولین فروشنده‌ای که به شما نشان داده می‌شود، برنده بای باکس است. در واقع نمایش نام شما به عنوان اولین فروشنده روی کالا، «بای باکس» یا جایگاه فروش نامیده می‌شود.

نقش مهم بای باکس در فروش کالاهای فروشنده

همان‌طور که گفتیم زمانی که چند فروشنده در حال فروش یک کالا باشند، اولین فروشنده نمایش داده شده روی این کالا را اصطلاحا «برنده بای باکس» یا برنده جایگاه فروش می‌نامند. با توجه به این که فروشندگان دیگر در«لیست فروشندگان» این کالا نمایش داده می‌شوند، احتمال فروش کالاهای آن‌ها نسبت به فروشنده‌ای که برنده بای‌باکس است بسیار کمتر است.

فروشندگانی که برنده بای باکس کالاها هستند، بیش از ۸۰ درصد فروش آن محصول را به خود اختصاص می‌دهند.

همچنین برای استفاده از  خدمات تبلیغاتی دیجی‌کالا، کالایی که قصد تبلیغ آن را دارید حتما باید برنده بای‌باکس باشد.

عوامل تاثیرگذار در به دست آوردن بای باکس

مهمترین و اصلی‌ترین عامل در به دست آوردن بای باکس «قیمت کالا» است، یعنی فروشنده با کاهش قیمت کالا به طوری که پایین‌ترین قیمت نسبت به سایر رقبا باشد، شانس به دست آوردن بای‌باکس خود را افزایش دهید.

پس از «قیمت کالا»، «بازه زمانی ارسال» و «امتیاز رضایتمندی خریداران برای تنوع» از دیگر عوامل تاثیرگذار در به دست آوردن بای‌باکس هستند. اما همان‌طور که اشاره کردیم، بیش از ۹۰ درصد وزن تصاحب بای باکس، مربوط به قیمت کالا است.

نکته : برای تصاحب بای‌باکس پیشنهاد می‌کنیم در پروموشن‌ها کاهش قیمت داشته باشید. با این کار (در صورتی که امتیاز نهایی شما از سایر فروشندگان یک کالا بالاتر باشد.) بای‌باکس را تصاحب خواهید کرد. اما توجه داشته باشید که هنگام قیمت‌گذاری، از قرار دادن تخفیف کاذب برای کالا اجتناب کنید، چراکه می‌تواند منجر به صدمه زدن به برند دیجی‌کالا نزد خریداران و به دنبال آن کاهش فروش دیجی‌کالا و فروشندگان شود.

برای اطلاع از تخلف‌های قیمت‌گذاری، لطفا مقاله‌ «باید و نبایدهای قیمت گذاری در دیجی‌کالا» را بخوانید.

چطور می‌توان بای باکس را به دست آورد؟ 

برای به دست آوردن بای باکس ابتدا لازم است که پایین‌ترین قیمت را روی کالا بگذارید. بعد از آن لازم است که در کوتاه‌ترین بازه زمانی ممکن، سفارش‌های خود را ارسال کنید. هر چه بازه ارسال فروشنده کوتاه‌تر باشد، امتیاز بیشتری برای گرفتن بای باکس خواهد داشت. اگر می‌توانید از ظرفیت انبارش استفاده کنید، حتما این کار را انجام دهید زیرا فروشندگانی که کالاهای خود را در انبارهای دیجی‌کالا انبارش می‌کنند، بالاترین امتیاز بازه ارسالی را می‌گیرند.

امتیاز رضایت خریداران همان امتیازی است که خریدار پس از خرید از وب‌سایت دیجی‌کالا برای کالای خریداری شده ثبت می‌کند. امتیاز رضایت خریدار مشخص می‌کند که هر خریدار تا چه مقدار از کالای خریداری شده رضایت دارد.

 فروشندگانی که بسته‌بندی مناسبی برای کالاهایشان دارند و کالایی که به مشتری می‌فروشند کامل طبق محتوای ثبت شده در وب‌سایت دیجی‌کالا است، امتیاز رضایت بالاتری خواهند داشت.

حفظ بای باکس با کاهش هوشمند قیمت

چنانچه شما در قسمت «مدیریت تنوع» گزینه «کاهش هوشمند قیمت» را فعال کنید، هر زمانی که تنوع شما بای‌باکس را از دست بدهد، سیستم به صورت هوشمند و خودکار قیمت را تا «قیمت پیشنهادی» شما کاهش خواهد داد.

با کلیک روی «کاهش هوشمند قیمت»، پنجره‌ای باز خواهد شد که شما باید کمترین قیمت ممکن را وارد و سپس گزینه «فعال» را انتخاب کنید و در نهایت روی گزینه «تایید» کلیک کنید. دقت کنید که کمترین قیمتی که تعیین می‌کنید یک قیمت رقابتی باشد. لطفا دقت کنید که با استفاده از این قابلیت، قیمت محصول بدون تخفیف کم خواهد شد.