ایجاد تنوع و قیمت‌گذاری کالا

پس از اینکه کارشناسان دیجی‌کالا، کالای درج‌شده شما را تایید کردند، می‌توانید برای ایجاد تنوع و قیمت‌گذاری آن کالا اقدام کنید. منظور از ایجاد تنوع این است که اگر از یک کالا، رنگ‌ها، سایزها و … مختلف دارید نیازی نیست برای هر تنوع، کالای جداگانه درج کنید، کافی است آن کالا را یک بار درج کنید و یا با استفاده از گزینه «شما هم بفروشید» به لیست کالاهای خود انتقال دهید، سپس برای آن کالا تنوع ایجاد کنید و بر اساس تنوع‌های مختلف آن را قیمت‌گذاری کنید.

در واقع اگر قصد فروش یک کالا در رنگ‌ها یا سایزهای مختلف را دارید، نیازی نیست چند بار این کالا را درج کنید، فقط کافی‌ است یک بار مشخصات آن را تکمیل و تصاویر رنگ‌های مختلف را بارگذاری کنید، سپس در زمان قیمت‌گذاری برای رنگ‌ها یا سایزهای مختلف تنوع ایجاد کنید.

در این مقاله با ما همراه باشید تا با روش ایجاد تنوع و قیمت‌گذاری آشنا شوید.

گام به گام برای قیمت‌گذاری

۱- ابتدا از منوی «کالا» زیرمنوی «مدیریت کالا و افزودن تنوع» را انتخاب کنید. سپس وضعیت تایید کالا را با عنوان «تایید‌شده» فیلتر کنید. لطفا در نظر داشته باشید فقط می‌توانید کالاهایی که وضعیت آن‌ها «تایید‌شده» است را قیمت‌گذاری کنید.

۲- گزینه «افزودن تنوع» را که در مقابل هر کالا قرار دارد، انتخاب کنید.

۳- در صفحه درج تنوع، اطلاعات کالای خود را می‌بینید.

 

تنوع‌های مجاز برای کالاها به سه دسته تقسیم می‌شود:

  • رنگ
  • سایز
  • بدون رنگ و سایز

درصورتی‌که گروه کالایی شما تنوع رنگی داشته باشد، در صفحه‌ درج تنوع، تمام رنگ‌های کالا نمایش داده می‌شود و شما می‌توانید رنگ‌ یا رنگ‌های موردنظرتان را انتخاب کنید. به تعداد رنگ‌های کالا امکان انتخاب وجود دارد و با انتخاب هر رنگ، کادر جدیدی در انتهای صفحه باز می‌شود که در واقع به معنای ایجاد یک تنوع جدید برای آن کالا است.

برای تخصیص رنگ به کالایی که دارای رنگ‌بندی است:

اگر رنگ مورد نظر شما از قبل در پنل وجود داشته باشد ، کافی است آن رنگ را برای کالای خود انتخاب کنید. (رنگ مورد نظر خود را از جدول داخل صفحه انتخاب کنید و درج تنوع را ادامه دهید.)

اگر رنگ مورد نظر شما در پنل وجود ندارد یا به کالای مورد نظر شما تخصیص داده نشده است، می‌توانید هنگام درج تنوع با استفاده از گزینه درخواست رنگ جدید نسبت به ثبت یا تخصیص رنگ اقدام کنید. پس از تکمیل فرم درخواست رنگ جدید (هنگام درج تنوع در پنل)، منتظر بمانید تا کارشناسان دیجی‌کالا، اطلاعات ارسالی را بررسی کنند. ۲۴ ساعت پس از تکمیل فرم ایمیلی مبنی بر رد یا تایید درخواست به آدرس ایمیل ثبت‌شده‌ در پنل شما ارسال خواهد شد.

در چه صورتی درخواست رنگ شما تایید نمی‌شود؟

در صورتی که ساخت رنگ منطقی نباشد و یا آن رنگ قبلا ساخته شده باشد.

در صورتی که تصویر رنگ ارسال‌شده با رنگ درخواستی مطابقت نداشته باشد.

نکته: در صورتی که تصویر کالا با رنگ مورد نظر در آلبوم وجود دارد، در قسمت آپلود تصاویر همان تصویر را ارسال کنید و در غیر این صورت تصویر مناسب از کالا برای رنگ جدید را بارگذاری کنید.

  • سایز

درصورتی‌که گروه کالایی شما تنوع سایز داشته باشد، در صفحه‌ درج تنوع، تمام سایزهای کالا نمایش داده می‌شود و شما می‌توانید سایز یا سایزهای موردنظرتان را انتخاب کنید. به تعداد سایزهای کالا امکان انتخاب وجود دارد و با انتخاب هر سایز، کادر جدیدی در انتهای صفحه باز می‌شود که در واقع به معنای ایجاد یک تنوع جدید برای آن کالا است.

اگر سایز کالای شما در لیست سایزهای پیش فرض قرار نداشت، روی گزینه‌ «درخواست سایز جدید» کلیک کنید و با تکمیل عنوان سایز مورد نظر خود، درخواست‌تان را ثبت کنید.

منتظر بمانید تا کارشناسان دیجی‌کالا، اطلاعات ارسالی را بررسی کنند. ۲۴ ساعت پس از تکمیل فرم ایمیلی مبنی بر تایید یا عدم تایید درخواست به آدرس ایمیل ثبت‌شده در پنل شما، ارسال خواهد شد.

در‌صورتی‌که اطلاعات ارسالی صحیح باشد سایز موردنظرتان ثبت خواهد شد و با مراجعه به پنل‌تان می‌توانید به درج تنوع ادامه دهید. 

  • بدون رنگ یا سایز:

درصورتی‌که گروه کالایی شما بدون رنگ و سایز باشد، فقط کافی‌ است گزینه «افزودن تنوع جدید» را انتخاب کنید سپس اطلاعات را تکمیل و قیمت‌گذاری کنید.

۴- با انتخاب سایز، رنگ و یا کلیک روی دکمه «افرودن تنوع» باید جزییات و قیمت کالا را در خصوص هر تنوع تکمیل کنید.

مواردی که برای ایجاد تنوع و قیمت‌گذاری باید تکمیل کنید:

  • رنگ کالا یا سایز کالا: در صورتی که بر اساس رنگ یا سایز تنوع خود را ایجاد کنید، هر رنگ یا سایزی که شما انتخاب کنید، در قسمت «رنگ کالا» یا «سایز کالا» نمایش داده می‌شود.
  • گارانتی کالا: گارانتی‌های ثبت شده در دیجی‌کالا، مناسب با گروه کالایی شما اختصاص داده شده و  شما می‌توانید گارانتی کالای خود را از لیست انتخاب کنید. درصورتی‌که گارانتی مورد نظرتان را پیدا نکردید می‌توانید گزینه «درخواست گارانتی جدید» را انتخاب کنید و درخواست‌تان را تکمیل و ارسال کنید.

مطالعه بیشتر در مقاله «آنچه باید درباره گارانتی در دیجی‌کالا بدانیم»

نکته: توجه کنید که اگر برند کالای خود را در زمان درج کالا «متفرقه» انتخاب کرده باشید، در پیش فرض گارانتی‌های ثبت شده فقط گارانتی «سلامت فیزیکی کالا» نمایش داده می‌شود.

  • کانال فروش:  این مورد به‌صورت پیش‌فرض انتخاب شده و شما نمی‌توانید آن را تغییر دهید.
  • ارسال توسط: این مورد به‌صورت پیش‌فرض انتخاب شده و شما نمی‌توانید آن را تغییر دهید. در صورتی که امکان «ارسال توسط فروشنده» برای شما فعال باشد، می‌توانید گزینه «فروشنده» را انتخاب کنید و سپس بازه ارسال به مشتری را انتخاب کنید. اگر بازه ارسال به مشتری را «همانروز» انتخاب کنید در قسمت بعد باید «مدت زمان تحویل از ثبت سفارش» را  نیز تعیین کنید.
  • فعال/غیرفعال: درصورتی‌که تمایل دارید کالا را به‌فروش برسانید حتما گزینه‌ فعال را روشن کنید.
  • بازه زمانی ارسال: در این قسمت می‌توانید بر اساس حداقل و حداکثر روزهایی که برای ارسال کالا در نظر گرفته شده، بازه زمانی ارسال را تعیین کنید. زمان تعیین شده توسط شما، در صفحه‌ اصلی کالا به مشتریان نمایش داده می‌شود و در زمان تصمیم‌گیری برای خرید با آگاهی از اینکه کالای خریداری‌شده در چند روز آینده آماده ارسال است، خرید می‌کنند.
  • حداکثر سفارش در سبد: حداکثر تعداد کالایی است که خریدار اجازه دارد در یک بار خـرید از تنوع کـالای شما سفارش دهد؛ فراموش نکـنید کـه این گـزینه با مـوجـودی انبار شـما متفاوت است.
  • موجودی نزد شما: تعداد دقیق موجودی کالای شما برای فروش در دیجی‌کالا است.
  • کد محصول فروشنده: کد محصول فروشنده، کدی است که شما در سیستم داخلی و حسابداری شخصی‌تان از آن استفاده می‌کنید و تکمیل آن اختیاری است. اگر آن را وارد کنید برای خریداران نمایش داده نمی‌شود و فقط اشخاصی که به پنل شما دسترسی دارند می‌توانند این کد را ببینند. 
  • قیمت مرجع: قیمت مرجع و محاسبات محدوده‌ قیمت‌گذاری متناسب با گروه کالایی به‌صورت سیستمی انجام شده و بر اساس قیمت عرف بازار برای هر کالا محاسبه می‌شود. هنگام قیمت‌گذاری اگر قیمت وارد‌شده بسیار پایین‌تر یا بالاتر از قیمت مرجع باشد، با پیام خطا روبرو می‌شوید.

برای آشنایی بیشتر  با قیمت مرجع کلیک کنید.

  • قیمت فروش (ریال):  قیمت نهایی است که مشتری برای خرید کالای شما پرداخت می‌کند. قیمت کالا در وب‌سایت به تومان نمایش داده می‌شود ولی در پنل باید به ریال وارد شود. هنگام قیمت‌گذاری حتما به تعداد صفرها توجه کنید.

آشنایی با هزینه‌های فروش در  دیجی‌کالا در تعیین قیمت  فروش به شما کمک می‌کند، برای مطالعه مقاله هزینه‌های فروش کلیک کنید.

۵- در انتها روی گزینه «افزودن به لیست تنوع» کلیک کنید. درصورتی ‌که تعداد تنوع‌های شما بیشتر از یکی است می‌توانید روی دکمه‌ افزودن تنوع جدید کلیک کرده و سایر تنوع‌ها را اضافه کنید.

پس از درج تنوع با فعال کردن کالا، کالاهای شما در  وب‌سایت دیجی‌کالا موجود و قابل سفارش می‌شوند.

برای آشنایی بیشتر با مدیریت کالاها، مقاله « مدیریت تنوع و قیمت‌گذاری کالاها» را مطالعه کنید.