هزینه‌های فروش در دیجی‌کالا

همانطور که می‌دانید آگاهی از هزینه‌های کسب‌و‌کار به ما کمک می‌کند تا با دیدگاهی واقع‌بینانه و برنامه‌ریزی مناسب‌تر قدم برداریم. گرچه ثبت‌نام در دیجی‌کالا به عنوان فروشنده رایگان است اما ‌فروش در دیجی‌کالا نیز مانند هر کسب و کاری، هزینه‌هایی دارد که در اولین قدم باید با آن‌ها آشنا شوید تا در آینده بهترین ‌قدم‌ها را برای فروش آنلاین خود بردارید.

هزینه‌هایی که همه فروشندگان به صورت یکسان پرداخت می‌کنند (هزینه‌های اجباری)

کمیسیون دیجی‌کالا

کمیسیون دیجی‌کالا در گروه‌های کالایی مختلف با توجه به درصد سودی که وزارت صمت اعلام می‌کند و همچنین درصد سودی که در بازار آفلاین رایج است، متفاوت است. به صورت میانگین درصد کمیسیون دیجی‌کالا تقریبا ۷ درصد است که همانطور که در ابتدا گفتیم این درصد در گروه‌های مختلف کالایی‌ می‌تواند کمتر یا بیشتر باشد.

برای آگاهی دقیق‌تر از کمیسیون کالای مدنظر خود بهتر است پس از ثبت‌نام به پنل خود مراجعه کنید.

هزینه خدمات ارسال و پردازش

در  صورتی که فروشنده کالای خود را به انبارهای دیجی‌کالا تحویل دهد تا به دست خریداران برسد؛ باید هزینه‌ای بین حداقل ۹ هزار تومان تا حداکثر ۸۰ هزار تومان پرداخت کند. روش محاسبه این عدد اینگونه است:

هزینه ارسال و پردازش ۷ درصد از قیمت کالا است اما در صورتی که ۷ درصد قیمت کالا، کمتر از ۹ هزار تومان باشد حداقل قیمت، یعنی همان ۹ هزار تومان به عنوان هزینه ارسال و پردازش دریافت می‌شود. و در صورتی که ۷ درصد قیمت کالا بیشتر از ۸۰ هزار تومان باشد، همان ۸۰ هزار تومان دریافت می‌شود.

اما از آنجایی که کالاهای سایز بزرگ یا سنگین، نیازمند هزینه‌های پردازش و مواد اولیه (برای بسته‌بندی) بیشتری هستند، سقف هزینه پردازش و بسته‌بندی برای این کالاها، ۲۰۰ هزار تومان است.

البته در برخی گروه‌های کالای کف و سقف هزینه متفاوت است که در ادامه ذکر شده است:

 برای گروه کالایی کتاب، کف ۵ هزار تومان و سقف ۵۰ هزار تومان است، برای کالاهای سوپر مارکتی، لوازم آرایشی و بهداشتی (مراقبت شخصی) کف ۷ هزار تومان و سقف ۵۰ هزار تومان است، برای ساعت هوشمند، هارد و تجهیزات ذخیره‌‌سازی اطلاعات کف ۹ هزار تومان و ۲۵ هزار تومان است.

در نظر داشته باشید که فروشندگان پس از همکاری با دیجی‌کالا، در صورت اخذ شرایطی که در مقاله «ارسال توسط فروشنده» به آن پرداختیم؛ می‌توانند روش  «ارسال مستقیم» به خریدار را انتخاب کنند که در این صورت نیازی به پرداخت هزینه ارسال و پردازش به دیجی‌کالا نیست. 

مالیات بر ارزش افزوده

دیجی‌کالا مطابق قانون موظف است برای مباشرت در فروش۱۰ درصد مالیات هزینه‌های فروش را به سازمان دارایی پرداخت کند بنابراین ۱۰ درصد مبلغ کمیسیون و سایر خدمات دیجی‌کالا (به جز خدمات ارسال و حمل و نقل که معاف از مالیات است) به جمع هزینه‌های شما افزوده می‌شود. این  هزینه ارتباطی به مالیات فروشنده به سازمان مالیات و دارایی ندارد.

هزینه‌هایی که بنا به انتخاب فروشندگان، می‌تواند به شکل‌های متفاوتی ایجاد شود (این هزینه‌ها اختیاری است.)

چاپ لیبل مشخصات کالا (برچسب نارنجی) 

هر کالایی برای ورود به انبارهای دیجی‌کالا و ارسال به خریداران نیازمند برچسب نارنجی رنگی است که حکم شناسنامه آن را دارد. در ادامه و در مقاله «اصول صحیح بسته‌بندی کالا برای ارسال به انبار» بیشتر با این برچسب آشنا می‌شوید. اما نکته‌ای که اینجا حائز اهمیت است هزینه چاپ آن است. فروشنده می‌تواند، بسته به شرایط خود یکی از این سه روش را برای چاپ برچسب استفاده کند.

۱- تخصیص هزینه اولیه برای خرید دستگاه پرینتر لیبل‌زن و برچسب‌های مخصوص آن

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله «هر آنچه باید درباره پرینتر لیبل‌زن بدانیم» را مطالعه کنید.

۲- سپردن پرینت برچسب‌ها به دفاتر خدمات فنی

۳- پرینت برچسب توسط انبارهای دیجی‌کالا به قیمت هر برچسب ۳ هزار تومان

نکات مهم:

  • در نظر داشته باشید برای دریافت این خدمات باید نماینده فروشنده در انبار حاضر باشد. همکاران دیجی‌کالا امکان چسباندن برچسب را ندارند.
  • هزینه چاپ برچسب‌ها به صورت نقدی دریافت نمی‌شود و در صورتحساب شما لحاظ می‌شود.
  • امکان چاپ لیبل در انبارهای اصلی وجود دارد و انبارهای سیار و باجه‌های دریافت امکان چاپ لیبل را ندارند.

هزینه خدمات حمل و نقل

فروشندگان برای رساندن سفارش‌های مشتریان به انبارهای دیجی‌کالا، می‌توانند از روش‌های زیر استفاده کنند که هزینه‌های متفاوتی را برای آن‌ها ایجاد می‌کند:

  1. ارسال کالا توسط فروشنده و یا نماینده ایشان به انبارهای دیجی‌کالا، در این صورت هیچ هزینه‌ای از فروشنده برای دریافت کالا، گرفته نمی‌شود و کاملا رایگان است.
  2. استفاده از ناوگان حمل و نقل دیجی‌کالا برای دریافت کالاها از محل مورد نظر فروشنده و انتقال به انبار
  3. تحویل کالا به انبارهای سیار و باجه‌های دریافت، برای رساندن به انبارهای اصلی دیجی‌کالا

برای استفاده از ناوگان حمل و نقل دیجی‌کالا و یا تحویل کالا به انبارهای سیار و باجه‌های دریافت، هزینه‌ای محاسبه و از فروشنده دریافت می‌شود. فرمول محاسبه این هزینه اینگونه است:

هزینه ثابت اولیه+ هزینه متغیر با توجه به ابعاد و وزن کالا و مسافتی که قرار است کالا تا رسیدن به انبار اصلی طی کند.

هزینه خدمات درج کالا و تولید محتوا

فروشندگان پس از تایید ثبت‌نام در دیجی‌کالا، باید کالاهای خود را در پنل فروشندگی‌‌شان درج کنند تا در صورت تایید کارشناسان، در سایت نمایش داده شود. در مقاله «درج کالای جدید در فروشگاه دیجی‌کالا» به خوبی با مراحل درج کالا آشنا می‌شوید. درج کالا نیازمند عکاسی، تولید محتوای متنی و طی کردن گام‌هایی است که می‌تواند توسط خود فروشنده انجام شود و یا با استفاده از خدمات کارخانه محتوای دیجی‌کالا صورت گیرد. برای آشنایی با مزایای استفاده از خدمات کارخانه محتوا و دیدن تعرفه این خدمات کلیک کنید. استفاده از خدمات کارخانه محتوا کاملا اختیاری است و بسته به تصمیم فروشنده دارد.

هزینه خدمات انبارداری

فروشندگان پس از مدتی همکاری با دیجی‌کالا و به دست آوردن امتیازهای لازم می‌توانند از شرایط انبارش کالای خود در انبارهای دیجی‌کالا استفاده کنند. انبارش می‌تواند باعث کاهش رفت‌و آمدهای فروشنده شود، همچنین کاهش مدت زمان تحویل کالا به خریداران، باعث افزایش فروش می‌شود. نکته بسیار مهم انبارش این است که هر کالایی از روز ورود به انبار تا ۳۰ روز به صورت رایگان نگه‌داری می‌شود پس از آن بسته به ابعاد و وزن کالا، هزینه‌ای برای انبارداری دریافت خواهد شد. در صورتی که که تمایل نداشته باشید این هزینه را پرداخت کنید و کالای شما در مدت ۳۰ روز فروش نرفته باشد، می‌توانید با طی کردن مراحل دریافت کالا، کالاهای خود را پس بگیرید.

لازم به ذکر است که پس از ثبت‌نام و در پنل فروشندگی خود در منوی «مالی»، گزینه «کمیسیون‌ها، هزینه‌ها و جریمه‌ها» به جزئیات هزینه‌ها دسترسی دارید.