از فروشگاه اینترنتی علی بابا تا مارکت پلیس علی اکسپرس
از فروشگاه اینترنتی علی بابا تا مارکت پلیس علی اکسپرس

از علی بابا تا علی اکسپرس!

«علی اکسپرس» (AliExpress) یک فروشگاه اینترنتی است که در سال ۲۰۱۰ کار خود را آغاز کرد. این فروشگاه محصولات کسب و کارهای مختلف چینی را به مشتریان مختلف در سراسر جهان به صورت آنلاین می‌فروشد.

علی بابا (Alibaba) به‌عنوان یک شرکت فعال در حوزه‌ی تجارت الکترونیکی مالک مجموعه‌ی بزرگ علی اکسپرس است. علی‌بابا از علی اکسپرس برای توسعه‌ی کسب و کار خود در بخش‌های بیرون از آسیا استفاده می‌کند تا از طریق این فروشگاه با غول‌های قدرتمندی مثل Amazon و eBay رقابت کند. می‌توان علی‌اکسپرس را با فروشگاهی مثل eBay مقایسه کرد؛ فروشگاهی که در آن فروشنده‌های مستقل (فرد یا یک فروشگاه) به فعالیت مشغولند و از فروشگاه به عنوان ویترینی برای فروش اجناس‌شان به خریداران استفاده می‌کنند.

فروشگاهی مثل علی اکسپرس با آمازون از این نظر تفاوت دارد که هیچ محصولی را مستقیما به مشتریان نمی‌فروشد و صرفا مانند یک پلتفرم تجارت الکترونیکی فعالیت می‌کند. این فروشگاه بیشتر خریداران جهانی را در کشورهایی مثل ایالات متحده آمریکا، روسیه، برزیل و اسپانیا به عنوان گروه هدف انتخاب کرده و به همین خاطر در کشوری مثل روسیه به عنوان پربازدیدترین وب‌سایت حوزه‌ی تجارت الکترونیکی شناخته می‌شود.

تاریخچه مختصر

همانطور که گفته شد علی اکسپرس بخشی از مجموعه‌ی بزرگ علی‌‎بابا است. علی‌بابا در سال ۱۹۹۹ توسط «جک ما» (Jack Ma) تاسیس شد. جک ما کارآفرین و صنعت‌گر ۵۲ ساله چینی است که در سال ۱۹۹۹ شغل خود را رها کرد، به شهر زادگاهش هانگژو بازگشت و به همراه ۱۷ نفر از دوستانش علی‌بابا را بنیان گذاشت. علی‌بابا صرفا یک وب‌سایت نیست. این مجموعه یک گروه است که گستره‌ی متفاوتی از خدمات را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. شرکت‌هایی مثل Taobao، Alipay و AliExpress از جمله شرکت‌های قدرتمندی هستند که به عنوان زیرمجموعه‌ی علی‌بابا فعالیت می‌کنند. وب‌سایت Taobao پلتفرمی است که در سال ۲۰۰۳ تاسیس شد و از طریق الگوی C2C یا Consumer to Consumer خرید و فروش میان کسب و کارهای کوچک و افراد مختلف در چین را تسهیل می‌کند.

علی‌پی (Alipay) یک پلتفرم پرداخت آنلاین است که در سال ۲۰۰۴ تاسیس شد و از نظر کارکرد شباهت زیادی با شرکت معروف paypal دارد.

در این میان AliExpress هم از مجموعه شرکت‌هایی بود که جک ما برای توسعه‌ی کسب و کار علی‌بابا در سال ۲۰۱۰ تاسیس کرد تا به صورت اختصاصی به فروش آنلاین بپردازد و امکان خرید و فروش میان تامین‌کننده‌های چینی و خریداران خارجی را فراهم کند. این شرکت تقریبا کمتر از ۱۰ درصد حجم کل کسب و کار علی‌بابا را تشکیل می‌دهد. علی اکسپرس برنامه‌های زیادی برای توسعه‌ی جهانی خود دارد و روز به روز بر تعداد کارمندان خارجی و غیرچینی آن افزوده می‌شود.


علی اکسپرس چگونه کار می‌کند

علی اکسپرس اساسا مخاطبان جهانی را هدف قرار داده و مشتریان چینی قادر به خرید از این وب‌سایت نیستند. فروشنده‌های سایت علی‌اکسپرس در چین واقع شده‌اند و هر کدام یک شماره‌ی مشخص دارند. برخلاف علی‌بابا اطلاعات مفصلی در دست نیست که چه فروشگاه‌هایی با علی‌اکسپرس همکاری می‌کنند و به چه شکل تایید شده‌اند. با این وجود این سایت یک سیستم رتبه‌بندی فروشندگان دارد که از طریق آن کیفیت فروشنده‌های خود را مشخص می‌کند. در عمل خدمات به مشتریان دغدغه‌ی اصلی علی‌اکسپرس نیست و خود مشتری است که باید هنگام خرید از این ویترین بسیار بزرگ دقت کافی به خرج دهد. این فروشگاه خریداران را تشویق می‌کند که تبادلات مالی را صرفا از طریق سایت خود فروشگاه انجام دهند تا بتوانند تا حدی برنامه‌های حمایت از مشتری خود را بهتر پیش ببرند.

کانال مرکز فروشندگان را در تلگرام دنبال کنید