راهکارهایی برای پیشگیری از لغو سفارش

یکی از عوامل موثر در امتیاز عملکرد فروشنده، عدم لغو سفارش‌ها است که ۴۰ درصد از وزن امتیاز عملکرد را تشکیل می‌دهد. بنابراین بسیار مهم است که هیچ سفارشی لغو نشود. اگر میزان عدم لغو سفارش‌های فروشنده‌ای از ۹۹% کمتر شود امتیاز عدم لغو سفارش‌ها را از دست می‌دهد.

فروشندگان به دلایلی نظیر ناموجود بودن کالا، مشکل در تامین، اشتباه در قیمت‌گذاری و فروش کالاهای ممنوعه سفارش مشتریان را لغو می‌کنند که می‌تواند منجر به جریمه‌های نقدی شود. از سوی دیگر  به دلیل تاخیر در تامین کالا، لغو سیستمی سفارش نیز رخ می‌دهد. اگر تاخیر در تامین کالا به شکلی باشد که زمان تعهد ارسال به مشتری، فرا برسد، سفارش به صورت سیستمی لغو می‌شود.

لازم به ذکر است که بیشترین دلیل لغو سفارش‌ها، لغو سیستمی سفارش به دلیل تاخیر در ارسال است بنابراین بهتر است که همیشه سفارش‌های خود را به موقع ارسال کنید.

دلایل لغو سفارش و راهکارهای پیشگیری از آن

در ادامه برخی از بزرگترین عواملی که باعث لغو سفارش می‌شوند را با هم بررسی می‌کنیم و راهکارهای پیشگیری از آن را ارائه می‌دهیم: 

  • ناموجود بودن و مشکل در تامین کالا:

برای جلوگیری از این مشکل به طور مرتب به روز بودن موجودی کالاها را در پنل خود بررسی کنید. همچنین در صورتی که آماده‌سازی یا تامین کالایی سخت و زمان‌بر است بازه زمانی ارسال آن کالا را تا حداکثر زمان مجاز افزایش دهید.

  • تاخیر در تحویل سفارش در بازه زمانی مشخص شده:

برای پیشگیری از این مشکل روزانه و به صورت مرتب پنل خود را بررسی کنید تا هم از سفارش‌های جدید مطلع شوید و هم برای سفارش‌هایی که تعهد ارسال گذشته و امروز و همچنین فردا به بعد دارند به صورت روزانه محموله بسازید و تحویل دهید.

 بهتر است کالاهای پرفروش خود را انبارش کنید. لازم به ذکر است که ساخت محموله در روز مقرر به معنی عدم تاخیر در تحویل نیست و حتما باید سفارش نیز در روز تعیین‌شده به دیجی‌کالا یا مشتری تحویل داده شود.

  • قیمت‌گذاری اشتباه:

برای جلوگیری از ایجاد این مشکل پیشنهاد می‌شود به طور مرتب بررسی کنید تا قیمت کالاها در پنل‌تان به‌روز باشد.

  • فروش کالای ممنوعه:

 

قبل از درج کالای جدید حتما به مقاله کالاهای ممنوعه مراجعه کنید و مطمئن شوید برند یا کالای شما در آن لیست نیست. همچنین به طور مرتب ایمیل‌های دریافتی از دیجی‌کالا و پیام‌های پنل خودتان را چک کنید تا درباره کالاهای ممنوعه اعلام شده اطلاعات به‌روز داشته باشید. 

  • عدم پذیرش کالا در انبار:

در صورتی که محموله شما مطابق با مقررات تحویل محموله به انبار تهیه نشده باشد و مشکلاتی مانند مغایرت کالا، تحویل ناقص، ایراد در بسته‌بندی، لیبل و شناسه کالا وجود داشته باشد، همکاران انبارها نمی‌توانند محموله را پذیرش کنند. در این شرایط لازم است تا روز بعد مجددا کالاها را مطابق استاندارد تحویل دهید. این موضوع باعث تاخیر در ارسال و یا لغو سیستمی سفارش‌ها می‌شود. برای جلوگیری از بروز این مشکل باید مطابق ضوابطی که در مقاله «اصول صحیح بسته‌بندی کالا برای ارسال به انبار» ذکر شده است، اقدام کنید.

محدودیت‌هایی که با لغو سفارش برای فروشندگان ایجاد می‌شود

  • غیر فعال شدن دسترسی ارسال توسط فروشنده و پست
  • محدودیت پنل

اگر میزان عدم لغو سفارش‌های فروشنده‌ای از ۹۹% کمتر شود، امتیاز مربوط به عدم لغو سفارشات  را در محاسبه امتیاز عملکرد فروشنده از دست می‌دهد و پنل او در وضعیت تحت نظارت قرار می‌گیرد بنابراین  باید عملکرد خود را طی دو هفته بعد از آن بهبود دهد تا به حد نصاب کسب امتیاز برسد. همچنین اگر  بیش از ۱۰% سفارش‌های فروشنده‌ای لغو شود پنل فروشندگی او  به حالت تعلیق در می‌آید. 

جریمه‌های نقدی لغو سفارش: 

  • لغو سفارش تا ۲ ساعت بعد از نهایی شدن سفارش = کمیسیون× قیمت کالا
  • لغو سفارش تا ۲۴ ساعت بعد از نهایی شدن سفارش = کمیسیون× قیمت کالا×۲ 
  • لغو سفارش بعد از ۲۴ ساعت از نهایی شدن سفارش = کمیسیون×قیمت کالا×۳
  • لغو سفارش به صورت سیستمی (به دلیل موجود نشدن کالا در انبار در زمان مقرر) =کمیسیون×قیمت کالا×۵

در صورتی که قصد پیگیری جریمه لغو سفارش خود را دارید، لطفا از طریق «پشتیبانی آنلاین» پنل خود اقدام کنید،دقت داشته باید، که در زمان ثبت درخواست حتما اطلاعات زیر را وارد کنید:

۱-تاریخ شروع صورت‌حساب

۲- تاریخ پایان صورت‌حساب

۳- شماره سفارش لغو‌شده

۴- کد تنوع

۵- مبلغ جریمه