راه‌های پول درآوردن در شرایط سخت اقتصادی

زمانی که شرایط اقتصادی دچار نوسانات زیاد و بحران است، بسیاری گمان می‌کنند که باید کمتر هزینه کنند و  پول بیشتری را پس‌انداز کنند، البته که چنین کاری برای بیشتر اوقات خوب و پسندیده است و موجب آسایش خاطر است؛ ولی در شرایط بد مالی و اقتصادی، این امر یک انتخاب نیست، بلکه ناچار به چنین کاری هستیم و ممکن است که با همه‌ صرفه‌جویی‌ها باز هم آن‌چنان که باید اقداماتی از این‌دست موثر نباشد؛ بنابراین، همان‌گونه که بسیاری از بزرگان کسب‌وکار گفته‌اند، شما باید بیشتر درآمد کسب کنید، پس‌اندازکردن کافی نیست و گاهی باید از ذخیره‌های‌تان سرمایه‌گذای کنید تا پول کافی را به دست آورید. چه شغل داشته باشید و چه بیکار باشید. در این مقاله قصد داریم، با راه‌های پول در آوردن در شرایط بد اقتصادی آشنا شویم.

چگونه پول (بیشتری) در بیاوریم؟

راه‌های کسب درآمد بسته به زمان و توانایی هر کس می‌تواند متفاوت و متنوع باشد. اما به طور کلی می‌توان گفت که به‌طورکلی دودسته فعالیت برای کسب درآمد بیشتر پیش روی همه ما قرار دارد. دسته‌ اول فعالیت‌های سرمایه‌گذاری است. دسته‌ی دوم، بر اساس استعدادها و توانایی است که هر کس دارد یا می‌تواند به دست آورد یا آن را تقویت کند. به عبارت ساده برای پول در آوردن، از داشته‌ها و توانایی‌هایتان استفاده کنید.

سرمایه‌گذاری‌کردن

برای این کار پولی یا سرمایه‌ انباشت شده خود را به کارها، خدمات یا فعالیت‌های سودآور اختصاص می‌دهید، البته باید از محل سرمایه‌گذاری مطمئن بود و آگاهانه و با چشم باز پای به این عرصه گذاشت. با این‌حال، هرقدر هم توانا و آگاه باشیم و از فعالیت انتخاب شده اطمینان داشته باشیم، برای سرمایه‌گذاری معمولا توصیه می‌شود که با پس‌اندازها و پولی که در زندگی روزانه‌ ما نقشی ندارد، این کار را آغاز کنیم. راه‌های سرمایه‌گذاری بسیار است و شما می‌توانید پول‌تان را در جاهای مختلفی صرف کنید. بااین‌حال، به طور نمونه می‌توان به روش‌های زیر اشاره کرد که این روزها، بیشتر موردتوجه هستند:

  • صندوق‌های درآمد بورس

شرکت‌هایی هستند که به نیابت از شما در بورس سرمایه‌گذاری می‌کنند و در قراردادهای متنوع و امکانات متعددی را در اختیارتان می‌گذارند. شما می‌توانید بسته به میزان پول و خدمات و کارمزد این شرکت‌ها، قرارداد مناسب خود را انتخاب کنید. کم‌خطرترین این قراردادها، صندوق‌های درآمد ثابت هستند که مانند سپرده‌ بانکی در ازای مقدار پولی که سرمایه‌گذاری کرده‌اید، سود ماهانه‌ای دریافت می‌کنید. با ریسک بالاتر، می‌توان درآمدهایی بالاتری نیز از این راه به دست آورد که البته ممکن است اصل پول‌تان تضمین نشود.

  • سرمایه‌گذاری در رمزارزها

دنیای رمزارزها علی‌رغم همه نوسانات و مسائل حاشیه‌ای که درباره‌اش وجود دارد، بستر بزرگ و پستانسیل زیادی برای رسیدن به سودی مناسب و درآمدی قابل‌توجه است. البته باید در این زمینه بسیار مطالعه کرد و با افراد مجرب مشورت کرد.

  • سرمایه‌گذاری و شریک‌شدن در یک کسب‌وکار کوچک

ممکن است خودتان نتوانید یا وقتش را نداشته باشید، ولی می‌توانید پولی را به شخصی مطمئن بسپارید و با عقد قراردادی مشخص و محکم، در کسب‌وکاری شریک شوید و از درآمد آن فعالیت سود ببرید. فعالیت‌های حوزه‌ خوراکی و غذا و همچنین کسب‌وکارهای دیجیتال و آنلاین می‌تواند گزینه‌ مناسبی باشد. یادتان باشد که بهتر است درباره‌ خود فعالیت سررشته‌ مختصری داشته باشید و باید همواره به کسب‌وکاری که در آن سرمایه‌گذاری کرده‌اید، نظارت کنید.

از استعدادها و توانایی‌هایتان استفاده کنید

راه‌های کسب درآمد بسته به زمان و توانایی هر کس می‌تواند متفاوت و متنوع باشد. اما به طور کلی می‌توان گفت که به‌طورکلی دودسته فعالیت برای کسب درآمد بیشتر پیش روی همه ما قرار دارد. دسته‌ اول فعالیت‌های سرمایه‌گذاری است. دسته‌ی دوم، بر اساس استعدادها و توانایی است که هر کس دارد یا می‌تواند به دست آورد یا آن را تقویت کند. به عبارت ساده برای پول در آوردن، از داشته‌ها و توانایی‌هایتان استفاده کنید.

شما چه شاغل باشید، چه نباشید، یا کارهایی بلد هستید که می‌تواند پول‌ساز باشد یا در کوتاه‌مدت می‌توانید کارها و مهارت‌هایی یاد بگیرید که از آن پول درآورید. کافی است که شرایط و توانایی‌های خود را به‌خوبی بشناسید و کمی مطالعه و تحقیق کنید که چه‌کارهایی ممکن است بهتر جواب دهد. البته گفتنی است که این روزها بهترین کارها و پول‌سازترین‌ها نیز به دنیای اینترنت و شبکه‌های اجتماعی وابسته است، بنابراین این موضوع را نباید فراموش کرد، در واقع، در کنار هر توانایی باید تبلیغات و معرفی خود را در فضای آنلاین یاد بگیرید. در ادامه چند فعالیت را برای نمونه در ادامه می‌آوریم.

 

  • بازاریابی معرف یا Affiliate Marketing

این کار شبیه همان بازاریابی سنتی است، با این تفاوت که شما به‌عنوان بازاریاب در فضای آنلاین فعالیت دارید. برای این کار باید در شبکه‌هایی مثل اینستاگرام یا تلگرام یک صفحه یا کانال باز کنید و با تولید محتوا خدمات یا محصولاتی را معرفی کنید و واسطه‌ خریدوفروش شوید. بنابراین به‌ازای هر معامله درصد خود را دریافت می‌کنید.

  • آشپزی کنید!

خورد و خوراک، در بدترین شرایط مالی و اقتصادی نیز، همواره متقاضی دارد، چرا که یک نیاز اساسی است و در هر شادی، غمی یا مراسمی، جایگاه خود را دارد؛ بنابراین اگر توانایی پخت غذا، شیرینی یا حتی خشک‌کردن میوه، ترشی انداختن و… را دارید، می‌توانید از راه یک صفحه‌ آنلاین در شبکه‌های اجتماعی یا پلتفرم‌های فروش آنلاین غذا و مواد خوراکی، حاصل این توانایی‌تان را بفروشید و درآمد مطلوبی داشته باشید. خیلی‌ها به مواد غذایی «خانگی» حس بهتری دارند و این نقطه قوت کار شما است.

  • دست‌ساخته‌هایتان را بفروشید

اگر اوقات فراغت کافی دارید و آدم با حوصله‌ای هستید، می‌توانید، با بافتن، دوختن، ساخت دست‌بند و گل‌سر و مصنوعاتی ازاین‌دست یا هر کالای دست‌ساز دیگری، برای خودتان منبع درآمدی هرچند کوچک به دست آورید. برای اینکه کار نیز این روزها، شبکه‌های اجتماعی و مارکت‌پلیس‌ها بهترین راه فروش هستند.

  • تعمیرکار باشید

در شرایط سخت اقتصادی، مردم از خریدن وسایل و ابزار نو برای زندگی رویگردان هستند، چرا که قیمت‌ها بالا و درآمدها پایین است. به همین دلیل، تعمیر و به‌روزرسانی وسایل خانه یا محل کارشان در اولویت قرار دارد. اگر توانایی تعمیرکردن لوازم برقی، خانگی، شیرآلات و… داشته باشید، حتی به‌صورت پاره‌وقت می‌توانید درآمد قابل‌توجهی کسب کنید.

  • خدمات ارائه دهید

در روزهای سخت، معمولا همه‌ افراد شلوغ هستند و دغدغه‌های فراوانی دارد بنابراین  برای رسیدگی به خود وقت ندارند. بنابراین اگر آرایشگری، ناخن‌کاری، خدمات مراقبت پوستی، ماساژ، نگهداری از کودکان و سالمندان و همه‌ کارهایی ازاین‌دست جزو توانایی‌های شما به‌حساب می‌آید، می‌توانید در محل، خدمت ارائه دهید و درآمد خوبی به دست آورید. اگر تمیز و با دقت کار کنید، حتما مشتری‌های دائمی پیدا می‌کنید. این کارها نیز می‌تواند شغل دوم باشد.

  • معامله‌گر شوید

می‌توان اصول بازار سهام یا رمزارزها را بیاموزید و خودتان شخصا به‌عنوان معامله‌گر یا همان Trader در این بازارها فعالیت کنید. این بازار برای معامله‌گران واقعی و دانا همواره پر سود است.

  • آنلاین بفروشید

فروش آنلاین کالا در پلتفرم‌ها و مارکت‌پلیس‌ها راه دیگری برای کسب درآمد در شرایط سخت اقتصادی است، زیرا در این روش ما می‌توانیم هزینه‌های اجاره مغازه و تبلیغات خودمان را تا حد زیادی کاهش دهیم و از حضور میلیونی مشتریان در مارکت‌پلیس بهره‌مند شویم.

به طور مثال روزانه میلیون‌ها نفر از وب‌سایت دیجی‌کالا به عنوان مارکت‌پلیس بازدید می‌کنند و تا کنون بیش از ۳۰۰ هزار نفر فروشنده به خانواده مارکت‌پلیس دیجی‌کالا پیوستند.