گزارشی از دومین گردهمایی فروشندگان دیجی‌کالا

دومین گردهمایی فروشندگان دیجی‌کالا

دومین گردهمایی فروشندگان دیجی‌کالا (Marketplace)  سه‌شنبه ششم آذرماه در هتل همای تهران برگزار شد.

این برنامه ساعت شش و ربع با پخش سرود جمهوری اسلامی آغاز شد در حالی که بنیانگذاران و مدیران دیجی‌کالا میزبان حدود هزار نفر از فروشنده‌های بخش مرکز فروشندگان بودند.

اولین سخنرانان حمید و سعید محمدی، بنیانگذاران دیجی‌کالا بودند که درباره ضریب نفوذ اینترنت در ایران و کاربرانش صحبت کردند.

سعید محمدی درباره اقتصاد دیجیتالی ایران و مسیری که در چند سال گذشته طی کرده صحبت کرد تا فروشندگان با پتانسیل‌های بازاری که در آن فعالیت می‌کنند آشنا شوند.

به گفته‌ی حمید محمدی، حدود ۲۷۰ میلیون خرید آنلاین کالا و خدمات در سال ۲۰۱۶ انجام شده است و خریدهای اینترنتی در چند سال گذشته روند رو به رشدی داشته است. سهم Retail یا خرده‌فروشی ‌آنلاین از کل خرده‌فروشی‌ موجود در کشور کمتر از یک و نیم درصد بوده است. یعنی فقط یک و نیم درصد از خریدهای کشور در نقطه خرده‌فروشی به صورت آنلاین انجام می‌شود. اگر این سهم را به نسبت کشورهای دیگر مقایسه کنیم، ترکیه با ۳.۳ درصد، اتحادیه اروپا با ۶ درصد و چین با ۷ درصد، کره جنوبی با ۸ درصد و انگلستان با ۱۲.۴ درصد خرده‌فروشی آنلاین قابل توجهی دارند که ما در حال حاضر از آنها عقب هستیم.

روند رشد دیجی‌کالا

سعید محمدی درباره‌ی روند رشد دیجی‌کالا در ۱۲ سال گذشته از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۷ مرور سریعی داشت. سال ۱۳۸۵ دیجی‌کالا به‌عنوان یک استارتاپ کوچک خودساخته با سرمایه‌گذاری خیلی محدود و ناچیز کار خودش را به صورت تخصصی در حوزه‌ی نقد و بررسی و فروش اینترنتی کالاهای دیجیتال با گروه‌های محصولی خیلی محدود شروع کرد.

سعید محمدی گفت: «در سال‌های بعد در دیجی‌کالا تلاش کردیم که گروه‌های محصولی‌مان را متنوع‌تر کنیم و افزایش بدهیم. در سال ۱۳۸۷ ما پلتفرم نرم‌افزاری دوم خودمان را آماده کردیم و به ما این امکان را داد که پذیرش ترافیک بیشتر و تعداد سفارش‌های بیشتر از سمت مشتریان‌مان باشیم. جلوتر که رفتیم از حدود سال ۱۳۹۱ شروع به توسعه گروه‌های محصولی از گروه دیجیتال به سمت سایر گروه‌ها کردیم.»

دیجی‌کالا درنهایت سال ۱۳۹۱ اولین دور سرمایه‌گذاری را از سمت یک سرمایه‌گذار یعنی شرکت سرآوا داشت. بعد از این سرمایه‌گذاری، دیجی‌کالا هم به لحاظ حوزه‌های فعالیت گسترش بیشتری پیدا کرد و هم به لحاظ گستردگی در جامعه مخاطب.

سال ۱۳۹۲ دیجی‌کالا اولین مرکز پردازش (fulfillment center) را با ظرفیت پردازش حدود ۴۰ هزار کالا در روز تاسیس کرد. بهره‌برداری از این مرکز به دیجی‌کالا این امکان را داد که در اندازه‌ی متفاوتی خدمات ارائه دهد.

سعید محمدی سال ۱۳۹۳ را یکی از سال‌های پردستاورد دیجی‌کالا نامید که در آن گروه‌های محصولی تقریبا کامل شدند. در سال ۱۳۹۵ تعداد کارکنان دیجی‌کالا به صورت تمام وقت به دو هزار نفر رسید. سال ۱۳۹۶ مرکز پردازش دوم دیجی‌کالا با ظرفیت حدود ۴۰۰هزار کالا در روز راه‌اندازی شد و مارکت‌پلیس دیجی‌کالا هم گسترده‌تر شد و تعداد بیشتری فروشنده به دیجی‌کالا رسیدند. تنوع کالاها در دیجی‌کالا به عدد ۳۰۰ هزار رسید که برای یک سال عدد قابل قبولی بود.

سعید محمدی گفت: «در سال ۱۳۹۷ با اینکه شرایط اقتصادی کشور دچار مشکل شد و در بازار رکود به چشم می‌خورد و ارزش ریال کاهش پیدا کرده است، اما برنامه‌های توسعه‌ی زیادی در دیجی‌کالا وجود داشت. سوپرمارکت دیجی‌کالا، دیجی‌پی که پلتفرم پرداخت اینترنتی است و دیجی‌کالا نکست به عنوان مرکز نوآوری دیجی‌کالا در سالی که گذشت راه‌اندازی شد.

 خبر بسیار مهم دیگر اینکه پلتفرم جدید نرم‌افزاری دیجی‌کالا به نام سوپرنوا همین دو ماه پیش راه‌اندازی شد که کمک می‌کند دیجی‌کالا در مقیاسی بزرگتر توسعه پیدا کند.»

در حال حاضر با ۱۵ هزار فروشنده‌ی فعال که با به وجود آمدن بخش مارکت‌پلیس در دیجی‌کالا فعال شده‌اند تنوع کالایی به ۷۰۰ هزار رسیده که تا پایان سال قرار است این عدد به یک میلیون برسد.

پلتفرم مارکت‌پلیس شهریور سال ۱۳۹۵ فقط با ده فروشنده به صورت آزمایشی عرضه شد.

 

تجربیات مشتریان دیجی‌کالا

در یکی از بخش‌های این مراسم سه نفر از مشتریان دیجی‌کالا درباره‌ی تجربه‌ی خرید از دیجی‌کالا با فروشندگان صحبت کرده و نکات مهمی را که در خرید برایشان اهمیت دارد، مطرح کردند. 

محتوای خوب برای فروش بهتر و اصول مشتری مداری

مانفرد مه‌یر، معاون ارشد مارکت‌پلیس در این کنفرانس از ارزش‌های مشتری محور دیجی‌کالا گفت که توسط فروشندگان هم باید رعایت شود. ارائه‌ی بهترین قیمت، کیفیت بالای محصول، گارانتی معتبر، محتوای صحیح و ارسال سریع محصولات ارزش‌های مشتری محور دیجی‌کالا هستند که تمرکز روی آنها مشتریان را راضی خواهد کرد.

در انتظار یلدای شگفت‌انگیز امسال

پس از سخنرانی مدیران، کارشناسان مرکز فروشندگان راجع به یلدای شگفت‌انگیز دیجی‌کالا صحبت کردند و اطلاعات لازم را جهت شرکت در این کمپین در اختیار فروشندگان قرار دادند.

درآخر کارشناسان و مدیران مرکز فروشندگان به سؤالات حاضرین یک‌به‌یک پاسخ دادند. مراسم با پذیرایی شام و اهدا بسته‌های یادبود دیجی‌کالا به پایان رسید.

خلاصه‌ای از مطالب ارائه شده در این گردهمایی را اینجا مطالعه کنید.