کسب و کار آنلاین یا کسب و کار فیزیکی؟
کسب و کار آنلاین یا فروشگاه سنتی؟

فروش مدرن یا سنتی؟

اگر این روزها بخواهید کسب و کار جدیدی راه بیندازید بهترین انتخاب چیست؟

سراغ یک ساختار سنتی بروید و مثل قدیم به شکل رو در رو و فیزیکی با مشتریان‌تان تعامل کنید؟ سراغ راه‌‎انداختن کسب و کار آنلاین و مدرن بروید و همه چیز را از طریق اینترنت هدایت کنید؟ شاید هم ترکیبی از هر دو گزینه نیاز شما را برطرف کند.

آنلاین یا آفلاین

پاسخ به این سوال که از الگوی سنتی استفاده کنید یا ساختار مدرن، بستگی دارد به نوع کسب و کارتان. البته که برای هر کسب و کاری داشتن یک پایگاه آنلاین و تبلیغات اینترنتی ضروری به نظر می‌رسد اما اگر شغل‌تان ایجاب می‌کند که به شکل فیزیکی و منظم در یک موقعیت جغرافیایی به‌خصوص حاضر شوید، باید بدانید که نمی‌توانید این کسب و کار را کاملا آنلاین پیش ببرید.

توسعه‌ی بازار

در بعضی از مشاغل، فروش آنلاین واقعا سودآورتر است. برای مثال فروش ماشین‌های بزرگ صنعتی، قایق یا هواپیماها را در نظر بگیرید. چنین محصولاتی بازار خاص و مشتریانی ویژه دارند. فروش چنین کالاهایی به شکل آنلاین در مقایسه با قرار دادن آن‌ها در یک فروشگاه فیزیکی بسیار آسان‌تر و سودآورتر است. چنین محصولاتی را باید به شکل گسترده در فضای آنلاین تبلیغ کنید تا بتوانید مشتریان احتمالی خود را در سراسر نقاط جهان بیابید و بتوانید به سرعت این محصولات‌ را برای مشتریان متفاوت ارسال کنید. در واقع یکی از فواید اصلی تجارت آنلاین، پیدا کردن طیف وسیعی از مشتریان و توسعه کسب و کارتان به بازارهای بزرگ‌تر است.

محدودیت زمانی و مکانی

یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که فروشگاه‌های آنلاین را با فروشگاه‌های فیزیکی سنتی متفاوت می‌کند، مسئله‌ی محدودیت زمان است. تقریبا اغلب فروشگاه‌های فیزیکی در روزها و ساعات مشخصی از هفته فعال هستند. اما در فروشگاه‌های آنلاین هیچ نوع محدودیت زمانی‌ای وجود ندارد. در عمل هر وقت که بخواهید می‌توانید اطلاعات مربوط به محصولات مختلف را مطالعه کرده و هروقت هم که بخواهید قادر به خرید از این فروشگاه‌ها هستید.

نکته‌ی دیگر اینجاست که برای هر اقدامی در فروشگاه فیزیکی، خودتان یا فروشنده‌هایی به نمایندگی از شما باید در فروشگاه حاضر شوند. این در حالی است که در فروشگاه آنلاین می‌توانید از هر نقطه‌ای از جهان که به اینترنت دسترسی داشته باشید به ویرایش مطالب درون سایت بپردازید.

اعتماد

تقریبا هر مشتری‌ای علاقه‌مند است پیش از خرید یک کالا آن را از نزدیک ببیند و بررسی کند. با این بررسی احتمالا او از وجوه مختلف محصولی که قرار است بخرد اطمینان حاصل می‌کند. یکی از مسایل مهمی که هر فروشگاه آنلاین باید با آن دست و پنجه نرم کند موضوع ایجاد اعتماد در مشتری است.

عموما مشتریان فروشگاه‌های آنلاین درباره‌ی این نکات نگرانی دارند:

  • مشتریان نمی‌توانند پیش از خرید، کالا را به شکل فیزیکی ببینند و بررسی کنند.

  • ممکن است نسبت به اعتبار شرکت شما تردید داشته باشند.

  • درباره‌ی مسایل مرتبط با واریز پول نگران هستند.

  • مشتریان نسبت به خدمات پس از فروش شما هم تردیدهایی دارند.

با توجه به نکات یاد شده، یک فروشگاه آنلاین موفق باید بتواند نسبت به تمام حوزه‌های یاد شده در مشتریان خود اطمینان ایجاد کند.

منابع مالی

باید به این موضوع هم اشاره کرد که راه‌انداختن یک کسب و کار آنلاین معمولا نسبت به کسب و کاری با همان اندازه اما به شکل فیزیکی، کم هزینه‌تر است.

در یک کسب و کار فیزیکی باید هزینه‌های زیادی بابت محل فیزیکی خاصی که از آن استفاده می‌کنید بپردازید. در واقع برای هر یک فروشگاه، نیاز دارید هزینه‌های بسیاری را متحمل شوید. هزینه‌های مرتبط با اجاره یا خرید ملک در کنار هزینه‌های مرتبط با تسهیلات رفاهی فقط بخشی از این هزینه‌ها هستند. با این وجود هزینه‌هایی که باید صرف محل فروش کنید در کسب و کار آنلاین از سر راه‌تان برداشته می‌شود و در عمل می‌توانید به سمت کسب و کار پرسودتری حرکت کنید.

امنیت

امنیت فروشگاه‌های فیزیکی از طریق نگهبان‌ها و لوازم حفاظتی و ایمنی خاص به دست می‌آید. ممکن است سارقان به فروشگاه یا فروشگاه‌های شما حمله کنند بنابراین اگر اجناس و کالاهای گران‌قیمتی می‌فروشید باید همیشه برای چنین سناریوهایی آماده باشید.

در کسب و کارهای آنلاین مساله‌ی امنیت اساسا به شکل دیگری خود را نشان می‌دهد. چون کسب و کار فیزیکی نیست، لازم نیست نگران آسیب‌ها یا سرقت فیزیکی باشید اما در چنین شرایطی همیشه حمله‌های اینترنتی و هکرها مثل یک تهدید بالقوه ممکن است موجب نگرانی شما را فراهم کنند. بنابراین در چنین کسب و کارهایی بیشتر باید نکات ایمنی مربوط به شبکه و اینترنت را رعایت کنید.