کد کالا (DKP) و کد تنوع کالا (DKPC) چیست؟

پیش از هر چیزی برای شروع فعالیت در پنل فروشندگی‌تان باید با دو اصطلاح آشنا شوید.

  • کد کالا یا DKP (Digikala product) که کدی منحصر به فرد برای هر کالا است
  • کد تنوع کالا یا DKPC 

پس از اینکه کالایی را در وب‌سایت درج کردید و یا با استفاده از گزینه «شما هم بفروشید» آن کالا را به پنل خود منتقل کردید، برای قیمت‌گذاری باید برای آن کالا تنوع ایجاد کنید. تنوع کالایی بر اساس رنگ، سایز و یا بدون رنگ و سایز ایجاد می‌شود.

کد کالا (DKP)

هر کالایی در دیجی‌کالا به صورت اختصاصی یک کد دارد که به آن «کد کالا» یاDKP  گفته می‌شود. زمانی که شما یک کالا را در پنل خود درج کنید، یک DKP به صورت خودکار ساخته و به کالای شما اختصاص پیدا می‌کند.

برای اینکه بیشتر با این مفهوم آشنا شوید، صفحه یک کالا را در وب‌سایت دیجی‌کالا باز کنید. در نوار آدرس، بالای صفحه بعد از حروف dkp، اعدادی را مشاهده می‌کنید. این اعداد همان کد کالا یا DKP هستند.

در پنل فروشندگی‌تان هر جایی که امکان جستجو بر اساس کد کالا باشد، می‌توانید با وارد کردن این کد، کالای مورد نظر خودتان را پیدا کنید.

کد تنوع کالا (DKPC)

پس از اینکه یک کالا را در پنل خود درج کردید یا با استفاده از گزینه «شما هم بفروشید» کالا را به پنل خودتان منتقل کردید، نوبت به ایجاد تنوع و  قیمت‌گذاری برای آن کالا می‌رسد. ایجاد تنوع برای یک کالا بر اساس رنگ یا سایز صورت می‌گیرد و در صورتی که کالایی بر اساس رنگ یا سایز تنوع نداشته باشد از حالت بدون رنگ و سایز استفاده می‌کنیم.

هر تنوع از یک کالا یک dkpc است. مثلا اگر از یک کالا ۳ رنگ آن را داشته باشید، هر رنگ یک dkpc  کد تنوع جداگانه دارد.

نکته مهم:

کد تنوع کالا مختص به جزئیات یک کالا و یک فروشنده است ولی کد کالا عمومی است و بین همه فروشندگان مشترک است.

به طور مثال: موبایل آیفون ۱۲ در وب‌سایت دیجی‌کالا یک DKP دارد. همان موبایل آیفون ۱۲ با رنگ سبز و گارانتی X که توسط فروشنده شماره یک فروخته می‌شود یک کد تنوع دارد و موبایل آیفون ۱۲ رنگ نقره‌ای که توسط فروشنده شماره دو فروخته می‌شود یک کد تنوع دیگر دارد.

به طور مثال پیراهنی که در وب‌سایت دیجی‌کالا درج می‌شود، یک کد کالا منحصر یا DKP دارد. حال اگر فروشنده X برای این پیراهن سایز لارج تعریف کند، پیراهن با سایز لارج متعلق به فروشنده X یک کد تنوع دارد.