چگونه کالای خود را برای فروش سازمانی، فعال و قیمت‌گذاری کنیم؟

فروش سازمانی یا B2B یکی از بهترین روش‌ها برای افزایش فروش است. در این نوع فروش معمولا تعداد بیشتری کالا با قیمت عمده به سازمان‌ها و کسب و کارها فروخته می‌شود و فروشنده گردش مالی بیشتر و سریع‌تری را تجربه می‌کند. با پلتفرم «دیجی‌کالا بیزینس»امکان فروش سازمانی و عمده برای فروشندگان فراهم شده است.

بنابراین در این مقاله قصد داریم شما را با روش فعال کردن فروش سازمانی و قیمت‌گذاری کالاها برای فروش عمده از طریق پنل فروشندگی‌تان آشنا کنیم اما پیشنهاد می‌کنیم ابتدا مقاله «فروش سازمانی یا  B2B در دیجی‌کالا و مزایای آن» را مطالعه کنید.

چه فروشندگانی می‌توانند کالای خود را به صورت سازمانی بفروشند؟

برای فروش کالا در «دیجی‌کالا بیزینس» نیاز به ثبت‌نام مجزا نیست و فقط کافی است جزء فروشندگان دیجی‌کالا باشید و قبلا به عنوان فروشنده در دیجی‌کالا ثبت‌نام کرده باشید.

در صورتی که هنوز در دیجی‌کالا به عنوان فروشنده ثبت‌نام نکردید، می‌توانید به راحتی مراحل ثبت‌نام را طی کنید.

برای آشنایی با مراحل ثبت‌نام در دیجی‌کالا به عنوان فروشنده کلیک کنید.

برای گروهی از فروشندگان که عملکردی عالی دارند به صورت خودکار دسترسی فروش در پلتفرم «دیجی‌کالا بیزینس» فعال می‌شود.

سایر فروشندگانی که تمایل دارند در «دیجی‌کالا بیزینس» نیز فعالیت کنند و شرایط تامین کالا با تعداد بیشتر و قیمت عمده را دارند، می‌توانند درخواست خود را از طریق تماس با شماره ۶۱۹۳۰۶۰۰-۰۲۱ (پشتیبانی فروشندگان)، اعلام کنند تا توسط کارشناسان دیجی‌کالا بررسی شود. شاخص‌هایی مانند داشتن کالاهای متنوع و مناسب برای فروش سازمانی و عمده، قدرت تامین تعداد زیاد کالا و ارسال‌ به‌موقع، نرخ پایین مرجوعی و رضایت کاربران و … در این بررسی لحاظ می‌شود و در صورت تایید، دسترسی فروش سازمانی به آن‌ها داده می‌شود.

روش فعال کردن و قیمت‌گذاری کالا برای فروش سازمانی

بعد از اینکه دسترسی فروش در پلتفرم دیجی‌کالا بیزینس برای شما فعال شود، باید کالاهای خود را برای این پلتفرم قیمت‌گذاری کنید، به یکی از سه روشی که در ادامه توضیح می‌دهیم اقدام کنید:

  1. فعال کردن و قیمت‌گذاری تک به تک کالاها
  2. فعال کردن و قیمت‌گذاری  تک به تک یا تجمیعی کالاها از طریق فایل اکسل
  3. فعال کردن و قیمت گذاری کالاها به صورت خودکار

فعال کردن و قیمت‌گذاری تک به تک کالاها

برای فعال کردن فروش سازمانی کالاهای درج‌شده در پنل‌تان، از منوی «کالا» گزینه «مدیریت تنوع و قیمت‌گذاری» را انتخاب کنید.

در این صفحه فهرستی از کالاهای درج‌شده خود را مشاهده می‌کنید.  نماد آبی‌رنگ «دیجی‌کالا بیزینس» را مقابل آن کالا، می‌بینید. اما برای فروش کالا در پلتفرم «دیجی‌کالا‌ بیزینس» باید فرآیند قیمت‌گذاری را که در ادامه توضیح می‌دهیم طی کنید. بعد از قیمت‌گذاری سازمانی، نماد «دیجی‌کالا بیزینس» را با یک کادر سبز رنگ به صورت روشن‌شده می‌بینید.

دقت داشته باشید تا زمانی که کالای خود را قیمت‌گذاری نکرده باشید، نمی‌توانید کالای خود را در دیجی‌کالا بیزینس به فروش برسانید.

برای قیمت‌گذاری کالا در فروش سازمانی، مطابق تصویر زیر روی «نمودار قیمت» آن کالا کلیک کنید و سپس گزینه «قیمت‌گذاری برای فروش سازمانی» را انتخاب کنید.

سپس پنجره «فروش سازمانی» را می‌بینید. در این پنجره برای روش فروش، گزینه «فروش عادی و سازمانی» را انتخاب کنید. سپس با تعیین بازه‌های حداقل و حداکثر تعداد کالا و مبلغ مورد نظر برای هر بازه، شرایط تخفیف پلکانی را برای کالای خود ایجاد کنید.

در صورتی که قصد دارید کالایی که برای فروش سازمانی فعال کردید را مجددا غیرفعال کنید. کافی است همین مسیر را طی کرده و در پنجره «فروش سازمانی» گزینه «فقط فروش عادی» را انتخاب کنید. در این صورت در صفحه «مدیریت تنوع و قیمت‌گذاری» لوگوی دیجی‌‌کالا بیزینس را در مقابل آن کالا به صورت خاموش (بدون کادر سبز رنگ) می‌‎بینید.

نکات مهم

  • امکان تعریف حداکثر ۵ بازه وجود دارد. (با استفاده از علامت مثبت و یا سطل زباله، بازه‌ها را اضافه و یا حذف کنید.)
  • در کادر حداقل سفارش و قیمت فروش حتما باید عدد وارد شود.
  • خالی ماندن حداکثر سفارش، به معنای نامحدود بودن آن تا حداکثر موجودی فروشنده است و با علامت بی‌نهایت نشان داده می‌شود.
  • قیمت فروش سازمانی، باید کمتر یا مساوی قیمت مرجع کالا در وب‌سایت دیجی‌کالا باشد.
  • بدیهی است که  قیمت فروش هر بازه باید کمتر از بازه قبلی باشد.
  • دقت داشته باشید در صورتی که حداقل سفارش خود را عددی بالاتر از یک وارد کنید، مشتری نمی‌تواند از آن تعداد کمتر برای کالای شما، سفارش ثبت کند. به طور مثال در صورتی که بازه خود را از ۶ تا ۱۰ وارد کنید مشتری حداقل باید ۶ عدد از کالای شما سفارش دهد و نمی تواند ۱ تا ۵ عدد سفارش دهد پس بهتر است بازه اول خود را از ۱ شروع کنید.
  • همچنین در صورتی که موجودی شما کمتر از تعداد وارد شده در بازه باشد مشتری نمی‌تواند برای آن کالا سفارشی ثبت کند به طور مثال اگر بازه خود را ۶ تا ۱۰ وارد کنید و از آن کالا ۵ عدد موجودی داشته باشید مشتری نمی‌تواند هیچ سفارشی برای آن کالا  ثبت کند.
  • دقت داشته باشید عدد ذکر شده به عنوان حداکثر سفارش در بازه آخر، آخرین تعدادی است که مشتری می‌تواند از آن کالا سفارش دهد. به طور مثال اگر تنها دو بازه برای کالای خود تعیین کنید و تعداد ذکر شده به عنوان حداکثر سفارش در بازه دوم ۱۰ عدد باشد، مشتری حداکثر می‌تواند ۱۰ عدد از این کالا سفارش دهد. (حتی اگر موجودی شما از این کالا ۱۰۰ عدد باشد.)

فعال کردن و قیمت‌گذاری تک به تک یا تجمیعی کالاها از طریق فایل اکسل

در دیجی‌کالا بیزینس هم مانند خرده‌فروشی، امکان قیمت‌گذاری تجمیعی با استفاده از فایل اکسل وجود دارد. بنابراین از منوی «کالا» گزینه «مدیریت تنوع و قیمت‌گذاری» را انتخاب کنید. 

پس از ورود به صفحه مدیریت تنوع و قیمت‌گذاری گزینه آبی رنگ با علامت اکسل را مشاهده می‌کنید. با کلیک روی آن، یک فایل اکسل شامل تمام کالاهایی که در دیجی‌کالا دارید، دریافت خواهید کرد .

در فایل اکسل ستون‌هایی سبز‌رنگ قابل ویرایش و ستون‌های قرمز رنگ، غیر‌قابل ویرایش هستند. همچنین راهنمای جامعی در خصوص تکمیل این فایل در صفحه دوم فایل در دسترس است. (از بخش پایین فایل به صفحه دوم اکسل بروید.) در همین فایل می‌توانید کالاهای خود را در دیجی‌کالا بیزینس فعال کنید و در پنج بازه آن‌ها را قیمت‌گذاری کنید.

پس از تکمیل فایل آن را در بخش «بارگذاری فایل اکسل»، در پنل‌تان بارگذاری کنید. با بارگذاری صحیح فایل، پیامی مبنی بر بارگذاری موفق دریافت می‌کنید.

پس از بارگذاری فایل اکسل می‌توانید وضعیت آن را در بخش تاریخچه بارگذاری‌ها مشاهده کنید. در این بخش تعداد dkpc‌هایی که به درستی تغییرات‌ بازه تعدادی و قیمتی آن‌ها اعمال شده است یا مواردی که اشتباه بودند به شما نمایش داده می‌شود. کالاهایی که اطلاعات قیمت و تعداد آن‌ها را به درستی وارد کرده‌اید و عبارت «موفق» را مقابل آن می‌بینید، در دیجی‌کالا بیزینس موجود می‌شود. در خصوص مواردی که «ناموفق» بودند باید فایل اصلاحیه را دریافت کنید و موارد اشتباه را ویرایش و دوباره بارگذاری کنید.

از گوشه سمت چپ می‌توانید فایل اصلاحیه را دوباره دانلود کنید. در فایل جدید وضعیت هر سطر در آخرین ستون ذکر شده است. برای آشنایی با خطاهای عنوان شده، می توانید به صفحه راهنما مراجعه کنید.

پس از اصلاح فایل، می‌توانید فایل جدید را در همین بخش بارگذاری کنید. در صورتی که مشکلات را به درستی رفع کرده باشید تغییرات خواسته شده اعمال و کالاها با موفقیت برای فروش سازمانی فعال می‌شود.

پس از قیمت گذاری موفق در صفحه مدیریت تنوع و قیمت گذاری، لوگوی دیجی‌کالا بیزینس را  مقابل آن کالا با کادر سبز رنگ و به صورت روشن می‌بینید.

در صورتی که تمایل دارید کالاهای خود را به صورت گروهی برای فروش در «دیجی‌کالا بیزینس» غیرفعال کنید، می‌توانید مجددا همین مسیر را از ابتدا طی کنید و در فایل اکسل دانلود شده در ستون V (فعال در فروش سازمانی) کلمه False را بنویسید و اگر در ستون‌های «بازه قیمت» و «تعداد سفارشات» اطلاعاتی وارد کرده‌اید آن‌ها را نیز حذف کنید.

 به طور مثال اگر در تصویر زیر می‌خواهید کالای سطر اول را غیرفعال کنید ابتدا در ستون «فعال در فروش سازمانی» کلمه FALSE را بنویسید و سپس اطلاعات وارد شده در ستون‌های بعدی را نیز حذف کنید.

برای بررسی اعمال تغییرات نیز همانند فعال‌سازی کالاها از تاریخچه بارگذاری موارد موفق و ناموفق را می‌بینید و می‌توانید با دانلود فایل اصلاحیه، اصلاحات لازم را انجام دهید و فایل را مجددا بارگذاری کنید.

فعال کردن کالاها و قیمت گذاری خودکار

با استفاده از «فعال‌سازی خودکار»،  می‌توانید کالاهای منتخب خود را با یک کلیک با قیمت مشابه دیجی‌کالا در دیجی‌کالا بیزینس نیز فعال کنید. (در این روش کالاها فقط با یک بازه قیمتی و با همان قیمت فروش در دیجی‌کالا، در پلتفرم فروش سازمانی نیز قرار می‌گیرند.)

برای این کار از منوی «کالا» گزینه «مدیریت تنوع و قیمت‌گذاری» را انتخاب کنید. 

پس از ورود به صفحه مدیریت تنوع و قیمت‌گذاری می‌توانید کالاهای خود را با استفاده از مربع کنار هر کالا انتخاب کنید. (در صورتی که تمایل دارید تمام کالاهای خود را انتخاب کنید با کلیک روی مربع کنار «ردیف» تمامی کالاها انتخاب می‌شوند.) پس از انتخاب کالاهای مورد نظر با کلیک روی گزینه «فعالسازی فروش سازمانی» تمامی کالاهای انتخابی را در دیجی کالا بیزینس با قیمت دیجی کالا و با یک بازه قیمتی که تعداد آن از یک شروع می‌شود و تا بی‌نهایت ادامه دارد فعال کرده‌اید. (منظور از بی‌نهایت حداکثر تعداد موجودی شما است.)

در صورتی که کالایی را انتخاب نکنید ولی گزینه «فعال‌سازی فروش سازمانی» را انتخاب کنید، تمامی کالاهای موجود در همان صفحه در دیجی‌کالا بیزینس فعال می‌شوند. اگر فهرست کالاهای شما بیشتر از یک صفحه باشد، در هر صفحه به صورت جداگانه باید کالاهای خود را فعال کند.

نکته: می توانید قبل از انتخاب کالاها، با استفاده از گزینه‎‌های مانند دسته‌بندی یا روش ارسال، کالاها را فیلتر و سپس آن‌ها را انتخاب کنید.

پس از فعال‌سازی پیام زیر به شما نمایش داده می‌شود.

در صورتی که از این قابلیت استفاده کنید اگر پیش از این، برای همه یا بخشی از کالاهای خود بازه‌های تعداد خرید و قیمت تعریف کرده باشید،  تنظیمات پیشین لغو و تنظیمات جدید برای آن کالاها اعمال می‌شود.

پس از تایید ، تمامی کالاهای انتخاب شده در دیجی کالا بیزینس با یک بازه قیمتی، از ۱ تا بی‌نهایت (تعداد موجودی شما) و با قیمت دیجی‌کالا فعال می‌شوند و در لیست کالاها، قسمت فروش سازمانی، نماد دیجی‌کالا بیزینس با کادر سبز رنگ روشن خواهد شد که نشان می‌دهد کالا در این پلتفرم  فعال و قابل فروش است.

نکته مهم:

 پس از اینکه با استفاده از روش اتوماتیک کالاهای خود را برای فروش سازمانی فعال کردید، اگر بخواهید قیمت کالا را در دیجی‌کالا کاهش دهید با اخطار «در صورت کم کردن قیمت، فروش سازمانی کالا غیر فعال می‌شود» روبرو می‌شوید.

در صورتی که بر روی گزینه «بله مطمئن هستم» کلیک کنید کالای شما در «دیجی‌کالا بیزینس» غیرفعال می‌شود و در صورت تمایل باید مجدد کالا را برای فروش سازمانی قیمت‌گذاری کنید. 

اما در صورتی که قیمت جدیدی که وارد می‌کنید بیشتر از قیمت «دیجی‌کالا بیزینس» باشد، قیمت در دیجی کالا بیزینس تغییر نمی‌کند و کالا با همان قیمت قبلی به فروش می‌رسد. بنابراین دقت داشته باشید هر زمان که قیمت کالای خود را در دیجی‌کالا افزایش می‌دهید در صورت تمایل قیمت را در دیجی‌کالا بیزینس نیز تغییر دهید.

به طور مثال کالای زیر را در نظر بگیرید:

این کالا با قیمت ۱۲۰ هزار تومان در دیجی کالا و دیجی کالا بیزینس فعال و قیمت‌گذاری شده است، در صورتی که قیمت کالای خود را در دیجی کالا تغییر دهید و قیمتی کمتر از ۱۲۰ هزار تومان برای این کالا وارد کنید (مثلاً ۱۱۸ هزار تومان) با پیام غیر فعال شدن کالا در دیجی‌کالا بیزینس روبرو می‌شوید و در صورت تایید، کالای شما در دیجی کالا بیزینس غیرفعال می‌شود.

اما اگر قیمت کالا را تغییر دهید و قیمتی بالاتر از ۱۲۰ هزار تومان (مثلاً ۱۲۳ هزار تومان) وارد کنید قیمت در دیجی کالا تغییر خواهد کرد و کالا با قیمت ۱۲۳ هزار تومان به فروش می‌رسد اما قیمت کالا در دیجی کالا بیزینس همان ۱۲۰ هزار تومان که قبلا وارد کرده‌اید، باقی می‌ماند. 

مشاهده گزارش سفارش‌ها

شما  می‌توانید سفارش‌های تایید شده در دیجی‌کالا بیزینس را نیز مانند سفارش‌های دیجی‌کالا در منوی «سفارش‌ها» زیر منوی «تاریخچه سفارش‌ها» ببینید. در این قسمت تمامی سفارش‌های خود را مشاهده می‌کنید، در صورتی که می‌خواهید فقط سفارش‌های ثبت‌شده در دیجی‌کالا بیزینس را ببینید، با کلیک روی  فیلتر «فروش سازمانی» فقط سفارش‌های ثبت‌شده در «دیجی‌کالا بیزینس» را ببینید.

اگر امکان «ارسال توسط فروشنده» برای شما فعال باشد و مشتری در زمان خرید ارسال کالا توسط فروشنده را انتخاب کند، باید سفارش را تا زمان تعیین شده برای مشتری ارسال کنید. اما در صورتی که مشتری گزینه ارسال توسط دیجی کالا را انتخاب کند، فروشنده موظف است کالاها را تا زمان مقرر به انبار دیجی‌کالا تحویل دهد تا سفارش به مشتری تحویل داده شود.

لطفا در نظر داشته باشید درصورتی‌که به دلیل حجم بالا نمی‌توانید در زمان تعیین شده، کالا را به انبار تحویل دهید، به پشتیبانی فروشندگان اطلاع دهید تا با هماهنگی زمانی برای تامین کالا در نظر گرفته شود.