چگونه در تلگرام بیشتر بفروشیم؟

یکی از پرطرفدارترین شبکه‌های اجتماعی در سراسر دنیا تلگرام است. این اپلیکیشن به دلیل سرعت بالا، سادگی و امنیت مناسب، بسیار موردتوجه کاربران است و محبوبیت بسیار زیادی دارد. این موضوع، در کنار امکانات تلگرام باعث شده است این رسانه، محیط بسیار خوبی برای کسب‌وکارهای الکترونیکی نیز باشد. این اپلیکیشن رایگان است، فضای ذخیره‌سازی ابری دارد و برقراری ارتباط با آن بسیار ساده است. همچنین سیستم رمزگذاری آن بسیار پیشرفته است و در نتیجه میزان حفاظت از داده‌ها بسیار بالاست. به‌علاوه تلگرام هم روی انواع سیستم‌عامل گوشی تلفن همراه و هم روی نسخه دسکتاپ کار می‌کند و در نتیجه همیشه در دسترس است. این اپلیکیشن علاوه بر چیزهایی که گفته شده مزایای دیگری هم دارد:

  • پیام صوتی و قابلیت پخش آن در گروه‌های عمومی
  • تماس و پیام ویدیویی
  • به‌اشتراک‌گذاری فایل
  • چت‌ private که قابلیت پاک‌شدن در زمان مشخص را دارد.

بیشترین کاربران تلگرام ۲۵ تا ۳۴ سال سن دارند و می‌توان گفت مخاطبانش افراد بالغ هستند. همچنین مردان بیشتر از زنان از این اپلیکیشن استفاده می‌کنند. نکته‌ جالب دیگری که باید بدانید این است که بیشتر از ۶۰ درصد از مخاطبان تلگرام تحصیلات عالی دارند. تمام این موارد باعث شده است این اپلیکیشن پتانسیل‌های زیادی داشته باشد. علاوه بر این تلگرام ابزارهای مختلفی را هم در اختیار کسب‌وکارها می‌گذارد که می‌توانند در افزایش فروش تضمینی اثرگذار باشند. در ادامه درباره‌ آن‌ها صحبت می‌کنیم.

ابزارهای تلگرام برای کسب‌وکارها

Channels (کانال‌)

یکی از ابزارهایی که تلگرام را از سایر ابزارهای موجود متمایز کرده است کانال است. کانال تلگرام یک فید است که می‌توانید انواع محتوای متنی، تصویری، ایموجی و فایل‌ها را در آن قرار دهید. هنگامی که محتوای جدیدی در کانال خود قرار دهید اعضای کانال نوتیفیکیشن دریافت خواهند کرد.

چت‌های گروهی مختلف

تماس‌های ویدئویی گروهی و به اشتراک‌گذاری انواع فایل یکی دیگر از ابزارهای تلگرام است. این محیط کاملاً تعاملی است و افراد می‌توانند همدیگر را منشن کنند و مخاطب قرار دهند. همچنین قابلیت ایجاد گروه‌ها و سوپر گروه‌های مختلف در این اپلیکیشن وجود دارد و کسب‌وکارها می‌توانند از این محیط‌ها برای تعامل استفاده کنند.

بات‌

 یک ربات تلگرامی نوعی چت در تلگرام است که به طور خودکار کارهایی را انجام می‌دهد. به کمک آن‌ها افراد می‌توانند موزیک جستجو کنند، متن‌ها را بررسی کنند یا هر کار دیگری که برایشان تعریف شده‌ است انجام دهند. ربات‌های پیچیده‌تری هم وجود دارند که با کاربران ارتباط برقرار می‌کنند و حتی به سؤالات مشتریان جواب می‌دهند.

روش‌های افزایش فروش در تلگرام

تا اینجا درباره‌ پتانسیل‌های تلگرام و امکاناتی که در اختیار افراد قرار می‌دهد صحبت کردیم. در ادامه درباره‌ اینکه چگونه می‌توانید از این ابزار بیشترین بهره را ببرید صحبت می‌کنیم.

۱- ایجاد کانال و داشتن هدف‌گذاری مشخص

یکی از اولین کارهایی که یک کسب‌وکار باید برای استفاده از تلگرام باید انجام دهد ایجاد کانال است. هنگامی که کانال خود را ایجاد کردید سعی کنید پروفایلتان را به شکل خلاقانه‌ای پر کنید که در ذهن مخاطبتان باقی بماند. همچنین یک هدف‌گذاری مشخص برای کانالتان داشته باشید و از آن خارج نشوید. داشتن پست‌ها و محتوای بی‌ربط باعث می‌شود اعضای کانال پس از مدتی کانال شما را ترک کنند.

۲-محتوای باکیفیت و جذاب ایجاد کنید و آن را در زمان مشخصی منتشر کنید

سعی کنید محتوای مفیدی برای کاربران کانال خود تولید و منتشر کنید. ایجاد محتوای مناسب اولین قدمی است که باعث می‌شود افراد عضو کانال شما شوند. همچنین امکان اشتراک‌گذاری محتوای شما را افزایش می‌دهد. سعی کنید پیش از شروع تولید محتوای تلگرام یک استراتژی کامل بچینید و بهترین انتخاب را انجام دهید. باید در تولید محتوا تنوع داشته باشید. از فرمت‌های محبوب مانند ویدئوهای کوتاه، گیف، عکس‌های کاربردی و… استفاده کنید. اینفوگرافیک‌ها نوع دیگری از محتوا هستند که به‌خوبی مانند ویروس در فضای تلگرام پخش می‌شوند. به‌خاطر داشته باشید در پایان هر پست آیدی یا آدرس کانال را قرار دهید تا پس از پخش‌شدن در فضای تلگرام، افراد به کانال شما برگردند. محتوای صوتی هم محتوای محبوبی در فضای تلگرام به‌حساب می‌آید.

 زمان انتشار پست هم مهم است، سعی کنید ساعتی که بیشتری بازدید از کانال‌تان وجود دارد را پیدا کنید و هر روز در همان ساعت خاص محتوایی را برای کاربر به اشتراک بگذارید. این باعث ایجاد وفاداری بیشتر در مشتریان شما خواهد شد.

۳-کانال تلگرام خود را تبلیغ کنید

یکی از مهم‌ترین چیزهایی که می‌تواند کسب‌وکار شما را پیش ببرد کارکردن با سایر کسب‌وکارها و داشتن تبلیغات مؤثر است. کانال‌ها و شبکه‌هایی که می‌توانند شما را تبلیغ کنند پیدا کنید و برای این کار هزینه کنید که در واقع سرمایه‌گذاری برای فروش بیشتر و شناخته شدن است.

۴-در انتشار تبلیغ کالاهای خود زیاده‌روی نکنید

بسیاری از کسانی که از تلگرام استفاده می‌کنند عادت دارند تنها پست‌های تبلیغاتی درباره‌ کالاها و خدماتشان را منتشر کنند، این پست‌ها ارزش‌افزوده‌ای برای مخاطب شما ندارند، سعی کنید با تولید محتوای مفید دلیلی به کاربر خود بدهید تا به کانال شما سر بزند.

۵-از مخاطبان خود در تولید محتوا کمک بخواهید

از کاربران کانال خود بخواهید برای شما محتوا تولید کنند و محتوای خود را با مشخصات کامل در کانال قرار دهند. برای این موضوع باید از قبل و باتوجه ‌به محتوای کانال خود سؤالاتی را مطرح کنید یا نظرخواهی انجام دهید. می‌توانید از کاربران بخواهید جواب‌های خود را در قالب فایل صوتی یا عکس به شما ارائه کنند.

همچنین می‌توانید از کاربران بخواهید سوالاتشان را از شما بپرسند و باتوجه‌به این سوالات محتوای جذابی برای کانال‌تان تهیه کنید.

۶-برگزاری مسابقه و چالش

بالابردن میزان تعامل با مشتریان یکی از مواردی است که باعث می‌شود کسب‌وکار شما بیشتر در ذهن مخاطب باقی بماند. برگزارکردن یک چالش یا مسابقه می‌تواند در این مسیر به شما کمک کند. برای مثال می‌توانید از مخاطبان خود بخواهید با محصولات شما عکس بگیرند و آن را به رای بگذارید و به بهترین عکس‌ها از میان محصولات‌تان هدیه دهید. همچنین هر از چند گاهی نظرسنجی و سوال مطرح کنید.

۷-میان کانال یا گروه تلگرامی خود با سایر شبکه‌های اجتماعی‌تان ارتباط برقرار کنید

داشتن چند کانال بازاریابی که به‌خوبی به هم مرتبط شده‌اند، کسب‌وکار شما را در مسیر بیشتر دیده‌شدن قرار می‌دهد و در ادامه فروش را افزایش خواهد داد؛ بنابراین بهتر است آدرس کانال تلگرام خود را در سایر شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌های فروش خود قرار دهید. سعی کنید فرآیندهایی طراحی کنید که طی آن‌ها مشتری مجبور به سرزدن به تلگرام شود. مثلا ایمیلی بزنید و در آن اعلام کنید در ساعت خاصی پست جذابی را در کانال تلگرام خود منتشر خواهید کرد یا در اینستاگرام اعلام کنید که افراد می‌توانند در روز خاصی محصول جدید شما را با تخفیف از تلگرام تهیه کنند.

۸-کانال خود را در دایرکتوری‌های کانال‌های تلگرام قرار دهید

سایت‌هایی وجود دارند که به عنوان دایرکتوری‌های کانال تلگرام عمل می‌کنند. این وب‌سایت‌ها دسته‌بندی‌های موضوعی دارند و کانال‌های مختلف را تحت این دسته‌بندی‌ها درج می‌کنند. بعضی از این وب‌سایت‌ها مبلغ اندکی برای این کار دریافت می‌‌کنند و برای مدت زیادی کانال شما را در فهرست‌های مرتبط قرار می‌دهند. این دایرکتوری‌ها را در گوگل پیدا کنید و بهترین‌های‌شان را برای همکاری انتخاب کنید.

نتیجه‌گیری و جمع‌بندی

مهم‌ترین چیزی که باید درباره‌ کار با تلگرام بدانید این است که هرگز سراغ اعضای فیک برای کانال‌تان نروید. افزایش تعداد اعضا به کمک ربات‌ها و نرم‌افزارها نه‌تنها اوضاع را برای شما بهتر نخواهد کرد؛ بلکه بیشتروقت‌ها پول و انرژی شما را هدر خواهد داد، اگر در کار خودتان متخصص هستید سعی کنید اصولی عمل کنید و با افزایش تعداد اعضای کانال و گروه‌ها و میزان تعامل با کاربران به بهترین فروش دست پیدا کنید.