پرداخت در دیجی‌کالا و جزئیات صورتحساب

فروشندگان مهم‌ترین شرکای تجاری دیجی‌کالا  هستند و از این حق برخوردارند که سرمایه در گردش خود را با محاسبه‌ای منطقی و در بهترین زمان ممکن  دریافت کنند. در این مقاله قصد داریم شما را با جزئیات بازه‌های پرداخت  و صورت‌حسابی که دریافت می‌کنید آشنا کنیم، اگر شما هم در این خصوص سوال و ابهام دارید، تا انتهای مقاله را به دقت بخوانید. 

بازه‌های پرداخت

دیجی‌کالا خود را متعهد می‌داند که در سریع‌ترین زمان با فروشندگان تسویه‌حساب کند به همین دلیل بازه کوتاه ۱۵ روز را به عنوان اولین بازه پرداخت در نظر گرفته است که در مقایسه با شرایط پرداخت در سایر بازارهای فروش، بازه زمانی بسیار کوتاهی است. همچنین این زمان نیز قابل کاهش است و شما می‌توانید با افزایش فروش (فروشی بیشتر از هدف تعیین شده در یک ماه  برای هر گروه کالایی) بازه تسویه‌حساب کوتاه‌تری را تجربه کنید. 

نکته:اگر میزان فروش بعد از کوتاه شدن بازه پرداختی، کاهش پیدا کند؛ بازه پرداختی مجددا افزایش پیدا خواهد کرد.

روش‌های پرداخت

دیجی کالا برای پرداخت درآمد فروشنده‌ها از دو روش پرداخت «پایا» و «ساتنا» استفاده می‌کند. بعد از پرداخت دیجی‌کالا، چرخه‌های زمانی از سمت بانک برای واریز وجوه به حساب فروشنده‌ها به صورت زیر است:

پایا

زمان‌بندی چرخه‌های تسویه سامانه پایا

ردیف

چرخه تسویه

ساعت ثبت از

ساعت ثبت تا

ساعت ارسال

۱

اول

۱۷:۱۵

۳:۱۵

۳:۴۵

۲

دوم

۳:۱۵

۱۰:۱۵

۱۰:۴۵

۳

سوم

۱۰:۱۵

۱۳:۱۵

۱۳:۴۵

۴

چهارم

۱۳:۱۵

۱۷:۱۵

۱۷:۴۵

ساتنا

از ساعت ۸:۰۰ به فاصله هر یک ساعت واریزی انجام می‌شود. ساعت پایان کار سامانه ساتنا در حال حاضر تا ساعت ۱۴:۰۰ است.

*مبالغ زیر ۱۰۰ میلیون تومان به صورت پایا و بالای ۱۰۰ میلیون تومان به صورت ساتنا واریز می‌شود.

* در برخی مواقع احتمال خطا در سیستم بانک‌ها وجود دارد و تاخیر در پرداخت از طرف دیجی‌کالا نیست . در صورتی که تاخیر  از سمت دیجی‌کالا باشد حتما قبل از زمان پرداخت اطلاع‌رسانی می‌شود .

* لازم است تا فروشنده‌ها در برنامه ریزی‌های مالی خود این موضوعات را در نظر بگیرند که:

  • امکان دارد سیستم بانکی پایا یا ساتنا در مواقعی اختلال داشته باشد.
  • به علت حجم بالای پرداختی‌ها در برخی از بازه‌ها ، پرداخت با تاخیر صورت گیرد.

جزئیات صورت‌حساب دیجی‌کالایی شما

صورت‌حساب شما ۲۴ تا ۷۲ ساعت بعد از آخرین روز محاسبه (مطابق بازه پرداختی)، در پنل فروشندگی‌تان قابل مشاهده است. برای مشاهده صورت‌حساب خود، از منوی «مالی»، گزینه «صورت‌حساب‌ها» را انتخاب کنید.
لیست کاملی از صورت‌حساب‌های خود را در این قسمت مشاهده می‌کنید.

با کلیک روی گزینه «مشاهده صورت‌حساب» جزئیات آن را مشاهده می‌کنید، همچنین می‌توانید با کلیک روی گزینه «مشاهده و چاپ فاکتور رسمی»، فایل pdf مربوط را دریافت کنید. برای بررسی دقیق‌تر می‌تواند با کلیک روی  علامت اکسل، فایل اکسل مربوطه را نیز دریافت کنید.

آنچه تحت عنوان بستانکار مشاهده می‌کنید، دریافتی شما و آنچه تحت عنوان بدهکار مشاهده می‌کنید، هزینه‌های فروش‌تان است. مجموع بستانکاری‌ها پس از کسر بدهکاری‌ها به شما پرداخت می‌شود.

تعریف عناوینی که در صورت‌حساب و یا فایل اکسل (جزئیات صورت‌حساب) مشاهده می‌کنید:

فروش:

مبلغی که در مقابل «فروش» می‌بینید معادل  فروش کالاهایی است که توسط خریداران در آن بازه زمانی خریداری شده و از انبار دیجی‌کالا خارج شده است. بنابراین این مبلغ پس از کسر هزینه‌ها که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شوید، به شما پرداخت می‌شود.

کمیسیون فروش:

مبلغی که در این ستون مشاهده می‌کند، مجموع کمیسیون‌هایی است که دیجی‌کالا در ازای فروش هر کالا از شما دریافت می‌کند، بنابراین از صورت‌حساب‌تان کسر می‌‌شود.

برگشت از فروش:

اگر کالایی مرجوع و مجددا وارد انبار شود؛ با توجه به اینکه یک بار مبلغ آن در قسمت فروش، برای پرداخت به شما محاسبه شده است، در این قسمت برای کسر از صورت‌حساب‌تان ذکر می‌شود. 

برگشت از کمیسیون:

زمانی که کالایی توسط مشتری مرجوع می‌شود، هیچ هزینه‌ای معطوف به فروشنده نیست. بنابراین مبلغ مربوط به کمیسیون فروش آن کالا که پیش از این، جز هزینه‌های فروشنده محسوب و کسر شده بود؛ مجددا به فروشنده پرداخت می‌شود. بنابراین آن را در قسمت بستانکار مشاهده می‌کنید.

هزینه ارسال:

هزینه دریافتی دیجی کالا از فروشندگان در ازای خدمات ارسال کالا از انبارهای دیجی‌کالا به خریداران، در این ستون قرار می‌گیرد. 

هزینه پردازش:

هزینه دریافتی دیجی کالا از فروشندگان در ازای خدمات پردازش در این ستون قرار می‌گیرد.

یعنی زمانی که فروشنده کالای خود را به انبارهای دیجی‌کالا تحویل دهد تا به دست خریداران برسد؛ باید هزینه‌ای بین حداقل ۹ هزار تومان تا حداکثر ۸۰ هزار تومان پرداخت کند. روش محاسبه این عدد اینگونه است:

هزینه ارسال و پردازش ۷ درصد از قیمت کالا است اما در صورتی که ۷ درصد قیمت کالا، کمتر از ۹ هزار تومان باشد حداقل قیمت، یعنی همان ۹ هزار تومان به عنوان هزینه ارسال و پردازش دریافت می‌شود. و در صورتی که ۷ درصد قیمت کالا بیشتر از ۸۰ هزار تومان باشد، همان ۸۰ هزار تومان دریافت می‌شود.

اما از آنجایی که کالاهای سایز بزرگ یا سنگین، نیازمند هزینه‌های پردازش و مواد اولیه (برای بسته‌بندی) بیشتری هستند، سقف هزینه پردازش و بسته‌بندی برای این کالاها، ۲۰۰ هزار تومان است.

البته در برخی گروه‌های کالای کف و سقف هزینه متفاوت است که در ادامه ذکر شده است:

 برای گروه کالایی کتاب، کف ۵ هزار تومان و سقف ۵۰ هزار تومان است، برای کالاهای سوپر مارکتی، لوازم آرایشی و بهداشتی (مراقبت شخصی) کف ۷ هزار تومان و سقف ۵۰ هزار تومان است، برای ساعت هوشمند، هارد و تجهیزات ذخیره‌‌سازی اطلاعات کف ۹ هزار تومان و ۲۵ هزار تومان است.

برگشت از هزینه ارسال:

زمانی که خریدار کالایی را مرجوع می‌کند. فروشنده هیچ هزینه‌ای را نباید متضرر شود بنابراین مبلغ مربوط به «هزینه ارسال» آن کالا که پیش از آن، جز هزینه‌های فروشنده محسوب و کسر شده بود؛ مجددا به فروشنده بازگردانده می‌شود. بنابراین آن را در قسمت بستانکار مشاهده می‌کنید.

برگشت از هزینه پردازش:

زمانی که خریدار کالایی را مرجوع می‌کند. مبلغ مربوط به «هزینه پردازش» آن کالا که جز هزینه‌های فروشنده محسوب و کسر شده بود؛ مجددا به فروشنده بازگردانده می‌شود. بنابراین آن را در قسمت بستانکار مشاهده می‌کنید.

نکته: لطفا دقت داشته باشید که دیجی‌کالا برای ارسال و پردازش کالاهایی که مرجوع شده‌اند هیچ هزینه‌ای از فروشنده نمی‌گیرد بنابراین این هزینه‌ها به حساب فروشنده بازگردانده می‌شود و با عنوان «برگشت از هزینه ارسال» و «برگشت از هزینه پردازش» مشاهده می‌شوند.

هزینه حمل از فروشنده به دیجی‌کالا و یا از دیجی‌کالا به فروشنده:

در صورتی که فروشنده برای ارسال یا تحویل کالاهای خود از ناوگان حمل و نقل دیجی کالا استفاده کند بر اساس حجم محموله و مسافت، هزینه محاسبه و از صورت‌حساب او کسر می‌شود.

هزینه ماندگاری در انبار:

در  صورتی که کالاهای شما بیشتر از حد مجاز در انبار بماند مشمول هزینه انبارداری خواهد شد. برای آشنایی با جزئیات هزینه انبارداری می‌توانید از منوی «گزارشات»، گزینه «کمیسیون، هزینه‌ها و جرائم» را انتخاب کنید و جدول «هزینه انبارداری به تفکیک» را مشاهده کنید. لازم به ذکر است که هزینه انبارداری تا یک ماه اول کاملا رایگان است.

هزینه ارسال کالا توسط فروشنده:

در صورتی که فروشنده امکان ارسال مستقیم به خریدار را داشته باشد؛ با توجه به مبلغی که در پنل خود برای ارسال تعیین کرده است، از دیجی‌کالا بستانکار است و جمع مبالغ مربوطه در این قسمت قابل مشاهده است.

در انتهای صورت‌حسابی که در پنل مشاهده می‌کنید، هزینه‌ها در قالب سه عنوان ذکر شده است:

هزینه: جمع کلیه هزینه‌های مشمول مالیات بر ارزش افزوده که در صورت‌حساب شما ذکر شده است. 

هزینه معاف از مالیات بر ارزش افزوده: جمع هزینه‌های مرتبط با حمل و نقل و ارسال که شامل مالیات بر ارزش افزوده نمی‌شود. (حمل از فروشنده به دیجی‌کالا، هزینه ارسال از دیجی‌کالا به فروشنده، هزینه ارسال سریع‌السیر، هزینه ارسال از انبارهای دیجی‌کالا به خریداران)

ارزش افزوده ۹ درصد: دیجی‌کالا ۹% مالیات بر ارزش افزوده در ازای خدمات ارائه شده (جمع کمیسیون و کلیه هزینه‌ها به جز هزینه‌های معاف از مالیات) دریافت می‌کند. به بیان دیگر ۹ درصد جمع کمیسیون و کلیه هزینه‌ها به جز هزینه معاف از مالیات، از تمامی فروشندگان دریافت می‌شود.

سایر عناوینی که ممکن است در صورت‌حساب خود مشاهده کنید:

هزینه پرینت برچسب نارنجی (لیبل): 

در صورتی که دیجی‌کالا، برچسب نارنجی (لیبل) کالاهای شما را چاپ کند، مبلغ ثابت ۳۰۰۰ تومان (برای هر عدد برچسب نارنجی) از فروشندگان دریافت خواهد شد.

جریمه کنسلی:

چنانچه که سفارش خریدار از سوی فروشنده به دلایل زیر کنسل شود، بر اساس دلیل کنسلی، مشمول جریمه خواهد شد:

  • عدم موجودی کالا در انبار فروشنده 
  • فروش کالاهای ممنوعه
  • تاخیر در تامین و ارسال کالا از سوی فروشنده
  • اشتباه در قیمت گذاری
  • قطع همکاری

هزینه تولید محتوا:

 در صورتی که تولید محتوا، عکاسی ، درج کالا و… را «کارخانه محتوا» دیجی‌کالا برای شما انجام دهد، هزینه آن از مبلغ پرداختی صورت‌حساب‌تان کسر خواهد شد.

هزینه برگشت کالا از مشتری:

 در صورتی که خریداران کالایی را به دلیل مشکلات خدمات مرجوع کنند، از فروشنده جریمه دریافت خواهد شد که تحت عنوان «هزینه بازگشت کالا از مشتری» ذکر می‌شود.

جریمه کالای غیراصل:

 در صورتی که فروشنده کالای غیراصل را به عنوان کالای اصل بفروشد، مشمول جریمه خواهد شد و در این قسمت مبلغ آن قابل مشاهده است. 

فروش کالای آسیب‌دیده:

در صورتی که دیجی‌کالا بابت کالای آسیب‌دیده، خسارتی را به فروشنده بدهکار باشد، تحت عنوان «فروش کالای آسیب‌دیده» در صورت‌حساب قابل مشاهده است.

نکته مهم:

 

 

لازم به ذکر است که در فاکتور رسمی شما عباراتی ذکر شده است که معادل عناوینی است که در صورت‌حساب موجود در پنل‌تان دریافت کردید و در این مقاله تعریف هر یک را، شرح دادیم. در ادامه عباراتی که در فاکتور رسمی می‌بینید و اینکه معادل کدام یک از تعاریف صورت‌حساب است را مشاهده می‌کنید.

درآمد حاصل از فروش اینترنتی کالا: کمیسیون

درآمد حاصل از کالای مرجوع شده: هزینه برگشت کالا از مشتری

درآمد حاصل از ارائه خدمات/جرایم: جریمه کنسل شدن سفارش

سایر درآمدها: جریمه مغایرت کالا در ورودی انبار

درآمد حاصل از ماندگاری در انبار: هزینه ماندگاری در انبار

درآمد حاصل از پردازش: هزینه پردازش

درآمد حاصل از ارسال کالا: هزینه ارسال

برگشت از درآمد حاصل از فروش اینترنتی کالا: برگشت از کمیسیون فروش

برگشت از درآمد حاصل از پردازش و بسته‌بندی کالا: برگشت از هزینه پردازش و بسته‌بندی

برگشت از درآمد حاصل از ارسال کالا: برگشت از هزینه ارسال

برگشت از درآمد حاصل از ارسال: برگشت از هزینه ارسال

برگشت از درآمد حاصل از پردازش: برگشت از هزینه پردازش

در صورتی که فروشنده شماره شبای خود را در پنل صحیح درج کرده باشد و تخلفی انجام نداده باشد (فروش کالای غیراصل یا کالای قاچاق و…) پرداخت به موقع انجام می‌شود.

لطفا در نظر داشته باشید که در روزهای جمعه و روزهای تعطیل پرداخت انجام نمی‌شود. در صورتی که تاریخ پرداخت فروشندگان عزیز در این روزها باشد پرداختی آن‌ها به روز کاری بعد موکول خواهد شد. همچنین در صورتی که تاریخ پرداخت در روز پنج‌شنبه باشد، پرداخت در روز چهارشنبه انجام می‌شود.