همه آنچه درباره انبارش کالا باید بدانیم

انبارش چیست؟

منظور از انبارش، امکان دپو کردن کالا در انبارهای دیجی‌کالا است. در این شرایط زمانی که سفارشی برای آن کالا ثبت شود، مستقیما برای خریدار ارسال می‌شود و دیگر نیازی نیست که محموله سفارش ساخته و به انبارهای دیجی‌کالا مراجعه کنید. هرگاه تعداد فروش  عادی یک کد تنوع در ۱۵ تا ۴۵ روز گذشته بیش از ۱۰ عدد باشد ۸۰% میزان فروش آن کد تنوع، ظرفیت انبارش (دپو ) به شما اختصاص می یابد. (فروش کالا در پروموشن و شگفت‌انگیز در این محاسبه لحاظ نمی‌شود.)

برای مثال اگر در ۱۵ تا ۴۵ روز گذشته بدون شرکت در پروموشن و پیشنهاد شگفت‌انگیز، ۱۰۰ عدد از یک کالا فروخته‌اید، ۸۰ عدد از آن کالا امکان انبارش دارد.

لازم به ذکر است که برای ایجاد محموله انبارش کالا باید فعال باشد و نزد فروشنده موجودی داشته باشد.

در این مقاله با انبارش کالا و روش ساخت محموله انبارش آشنا می‌شوید، در صورتی که قصد دارید محموله سفارش بسازید برای آشنایی با روش ساخت محموله‌های سفارش به مقاله زیر مراجعه کنید.

مزایای انبارش

  • تا ۳۰ روز کالا به طور رایگان در انبار دیجی‌کالا نگهداری می شود. (لازم به ذکر است هر زمان کالایی وارد انبار شود از تاریخ ورود تا ۳۰ روز بعد به صورت رایگان نگهداری می‌شود.)
  •  انبارش باعث کاهش نرخ تاخیر و لغو سفارش می شود و به دنبال آن امتیاز عملکرد و فروش افزایش می یابند.
  • انبارش باعث صرفه جویی در زمان و هزینه برای ارسال کالا به انبار می شود.
  • انبارش کالا یکی از عواملی است که باعث برنده شدن بای باکس شده و منجر به افزایش فروش می شود.
  • در صورتی که کالایی در انبار انبارش شده باشد اگر برای پنل شما محدودیت حجم سفارش لحاظ شود برای آن کالاها لحاظ نمی شود و مجددا امکان ثبت سفارش از آن کالاها وجود دارد.

انبارش چگونه فروش را افزایش می دهد؟

زمانی که کالا را در انبارهای دیجی‌کالا انبارش می‌کنید یعنی کالای شما برای ارسال به مشتری در دسترس است و این موضوع   باعث کاهش نرخ تاخیر در ارسال و لغو سفارش می‌شود و به دنبال آن امتیاز عملکرد افزایش می‌یابد. همچنین انبارش کالا احتمال برنده شدن بای‌باکس را افزایش می‌دهد. هر دوی این عوامل یعنی امتیاز عملکرد بالا و برنده شدن بای‌باکس موجب افزایش فروش شما می‌شود. 

هر چه میزان فروش بالاتر باشد ظرفیت انبارش نیز افزایش پیدا می‌کند، بنابراین با چرخه‌ای مثبت از افزایش امتیاز عملکرد و افزایش فروش مواجه می‌شویم.

روش ایجاد محموله انبارش

۱- با کلیک روی منوی «ارسال و انبار» و انتخاب زیر منوی «ایجاد محموله برای انبارش» وارد صفحه ساخت محموله می‌شوید. در این صفحه لیستی از کالاهای خود را که امکان انبارش دارند، مشاهده می‌کنید.

۲- شما می توانید در قسمت جستجو بر اساس کد تنوع، کد کالا یا کد کالای فروشنده، کالای مورد نظر خود را جستجو کنید.

همچنین می‌توانید برای پیدا کردن راحت‌تر کالا‌ها از فیلتر ماهیت کالا استفاده کنید که کالاهای آماده انبارش شما را بر اساس سه دسته بندی کوچک،متوسط و بزرگ نمایش می‌دهد.

۳- پس از انتخاب کالاهای مورد نظر، برای ایجاد محموله انبارش (دپو) روی گزینه «ایجاد محموله» کلیک کنید.

همچنین می توانید با کلیک روی فیلتر «انتخاب شده‌ها» کالاهای انتخاب شده خود جهت ساخت محموله انبارش را مشاهده کنید.

۴- سپس وارد صفحه ایجاد محموله برای انبار خواهید شد. در این صفحه اطلاعات محموله را وارد کنید:

روش تحویل، محل تحویل، اندازه محموله، تاریخ دریافت محموله، بازه زمانی دریافت محموله (مشابه با وارد کردن این اطلاعات در زمان ساخت محموله سفارش)پس از  وارد کردن اطلاعات محموله، روی دکمه ساخت نهایی محموله کلیک کنید یا با کلیک روی دکمه انصراف، ساخت محموله را لغو کنید.همچنین می توانید روش تحویل خود را بر اساس یکی از حالت‌های: «توسط دیجی کالا» ، «توسط فروشنده» ، «تحویل به انبار سیار »، «تحویل به پست» انتخاب کنید.

ارسال توسط دیجی‌کالا: در این حالت ناوگان دیجی کالا به آدرس فروشنده مراجعه می کند و محموله را جهت انبارش به انبار حمل می کند. لازم به ذکر است این سرویس در حال حاضر فقط در شهر تهران فعال است.

ارسال توسط فروشنده: در این حالت فروشنده محموله خود را شخصا به یکی از انبارهای ثابت دیجی کالا تحویل می دهد.

تحویل به انبار سیار: در این حالت فروشنده محموله خود را به یکی از انبارهای سیار نزدیک به خود تحویل می دهد.

توسط پست: در این حالت فروشنده محموله خود را از طریق پست به یکی از انبارهای دیجی‌کالا می‌رساند.

۵- با تکمیل اطلاعات محموله روی گزینه ساخت محموله کلیک کنید.

۶- پس از کلیک روی گزینه ساخت نهایی محموله، پیامی مبنی بر تایید عملیات دریافت می‎‌کنید و می‌توانید از سریال‌های تولیدی پرینت بگیرید.

برای مشاهده لیست محموله‌های انبارش خود از منوی «ارسال و انبار» زیرمنوی «لیست محموله‌ها» را انتخاب کنید، در این صفحه لیست تمامی محموله‌های شما قابل مشاهده است و شما می توانید با استفاده از فیلتر نوع محموله، فقط محموله‌های انبارش خود را فیلتر کنید و ببینید.

نکات مهم درباره ساخت محموله انبارش
  • برای انبارش (دپو)کالا در انبارهای دیجی‌کالا، کالا باید در ۱۵ تا ۴۵ روز گذشته، حداقل ۱۰ عدد فروش عادی داشته باشد تا واجد شرایط انبارش باشد. (فروش کالا در پروموشن و شگفت‌انگیز در این محاسبه، منظور نمی‌شود.) 
  • در صورتی که کالا واجد شرایط باشد، سقف مجاز برای ارسال کالا معادل با ۸۰ درصد فروش آن کالا در ۳۰ روز گذشته است. لازم به ذکر است که می‌توانید برای تعداد کمتری از سقف مجاز محموله انبارش بسازید، فقط کافیست با استفاده از علامت منها در ستون تعداد ارسالی را کم کنید. (تعداد ارسالی نمی‌تواند از سقف مجاز بیشتر باشد.) برای مثال اگر در ۱۵ تا ۴۵ روز گذشته بدون شرکت در پروموشن و پیشنهاد شگفت‌انگیز، ۱۰۰ عدد از یک کالا فروخته‌اید، ۸۰ عدد از آن کالا امکان انبارش دارد.
  • لازم به ذکر است که برای ایجاد محموله انبارش کالا باید فعال باشد و نزد فروشنده موجودی داشته باشد.
  • همچنین می توانید با کلیک روی علامت سطل آشغال، کالا را از محموله حذف کنید.
  • محموله انبارش نیز مانند محموله سفارش نیازمند چاپ لیبل (برچسب نارنجی) و رسید محموله ( ۲ نسخه) است.
  • حتما هنگام ساخت محموله برای کالاهای کوچک و کالاهای بزرگ/متوسط به صورت جداگانه محموله بسازید. (اگر هنگام انتخاب کالاها برای ساخت محموله، ماهیت کالاها را بر اساس سایز تفکیک نکرده باشید (کالاهای کوچک بزرگ و متوسط را با هم انتخاب کرده باشید)، سیستم به صورت هوشمند ماهیت کالا را تشخیص داده و محموله ها را تفکیک میکند؛ کالاهای کوچک در یک محموله و کالاهای بزرگ/متوسط در یک محموله دیگر قرار می‌گیرند)
  • بازه زمانی تحویل محموله به انبار با توجه به ظرفیت و ساعات کاری انبارها قابل انتخاب است. اگر بازه‌ای قابل انتخاب نباشد، به این معناست که ظرفیت آن تکمیل است و باید ساعت دیگری را انتخاب کنید. این ویژگی باعث می‌شود که ترافیک انبار به صورت منظمی در تمامی ساعات کاری تقسیم شود و مدت انتظار در صف انبار کاهش پیدا کند.
  • اگر ناوگان دیجی‌کالا برای شما فعال باشد گزینه روش تحویل توسط دیجی‌کالا در بخش روش تحویل قابل مشاهده خواهد بود. در صورت فعال بودن و انتخاب این گزینه، محل تحویل محموله، آدرس انبار شما خواهد بود.
  • در صورتی که کالای خود را از طریق پست ارسال می‌کنید، روش تحویل را «توسط پست» انتخاب کنید.
  • در صورتی که فروشنده تهران هستید، امکان انتخاب روش تحویل: انبار سیار برای شما در پنل وجود دارد و شما می‌‍‌توانید محموله سایز کوچک خود را به نزدیک‌ترین انبار سیار تحویل دهید. انبار سیار همیشه در یک نقطه ثابت قرار ندارد و ممکن است در سطح شهر تغییر کند پس حتما آدرس انبار سیار را قبل از تکمیل ساخت محموله در پنل کنترل کنید.
  • اگر بعد از ساخت محموله (سفارش یا انبارش) محموله بیش از ۵ روز در وضعیت آماده ارسال/تحویل بماند، روز ششم امکان ایجاد محموله جدید وجود نخواهد داشت تا وقتی که محموله قبلی ارسال یا از پنل حذف شود.

سوالات متداول

زیرا هدف این پروژه ارسال کالاهایی به انبار است که یا دارای سفارش هستند و یا نهایتا تا یک ماه فروش رفته و از انبار خارج می‌شوند. لذا تا قبل از زمان فروش کالا و بررسی سابقه فروش آن امکان ساخت محموله انبارش (دپو) برای کالاهای بدون سابقه فروش وجود ندارد و تعداد مجاز برای ارسال به انبار با تعداد سفارش برابر است.

یکی از شرایط اولیه کالا برای ارسال به صورت دپو، فعال بودن کالا است. اگر کالای شما غیرفعال باشد امکان ساخت محموله برای آن ندارید.