روش دریافت کالاهای مرجوعی، عودتی و پذیرفته‌نشده در انبار

زمانی که مشتری کالایی را مرجوع می‌کند، در صورتی که مرجوعی سلیقه‌ای و کالا قابل فروش باشد به چرخه فروش برمی‌گردد اما اگر قابل فروش نباشند، با توجه به سایز کالا وارد انبار مرجوعی مرکزی یا انبار مرجوعی کالای سایز بزرگ(لارج) می‌شود. در این شرایط  باید هرچه سریع‌تر نسبت به دریافت آن کالا اقدام کنید.

همچنین اگر مدتی از ماندگاری کالای قابل فروش شما در انبار گذشته باشد باید آن را دریافت کنید. همچنین کالاهایی که به دلایل مختلف در ورودی انبار پذیرفته نشدند باید هر چه سریع‌تر از انبار خارج شوند.

در این مقاله قصد داریم روش‌ها و قوانین تحویل گرفتن کالا از انبارها را توضیح دهیم. 

پیش از اقدام برای دریافت کالاها لطفا این مقاله را کامل مطالعه کنید.

انواع کالاهای برگشتی به فروشنده

پیش از آشنایی با روش‌های دریافت کالا، توجه شما را به انواع کالاهایی که باید از انبارها تحویل بگیرید و تعریف و تفاوت آن‌ها با یکدیگر جلب می‌کنیم.

  1. کالاهای عودتی

به کالاهای قابل فروشی که در انبارهای دانش و بادامک موجود است، کالای عودتی می‌گویند. زمانی که مشتری سفارشی را  پیش از تحویل گرفتن لغو کند یا  ۷ روز پس از تحویل سفارش (سفارش‌هایی که گزینه دیجی‌پلاس دارند، ۳۰ روز(، کالا را با همان شرایط اولیه و سالم بازگرداند، مرجوعی سلیقه‌ای بوده و کالا دوباره به چرخه کالاهای  قابل‌فروش فروشنده باز می‌گردد. همچنین  کالاهایی که برای انبارش (دپو) به انبار وارد می‌شوند نیز  در زمان بازگرداندن به فروشنده، عودتی محسوب می‌شوند.

کالاهای قابل فروش (عودتی) فارغ از دلیل برگشت آن‌ها به انبار تا ۳۰ روز با احتمال فروش، به صورت رایگان نگه‌داری می‌شوند و پس از آن هزینه انبارداری برای آن‌ها محاسبه و در صورت‌حساب شما لحاظ می‌شود. بنابراین برای عدم پرداخت هزینه انبارداری در اسرع‌وقت نسبت به دریافت کالا اقدام کنید.

برای آگاهی از زمان ماندگاری کالا در انبار، می‌توانید در پنل کاربری خود از منوی «کالا»، زیر منوی «گزارش موجودی انبار» اقدام کنید. در این قسمت باید  وضعیت موجودی را روی «موجود در دیجی‌کالا» قرار دهید مانده قابل‌فروش را روی «همه» و فعال/غیرفعال بودن را روی گزینه «همه» قرار دهید.(در این شرایط تمامی کالاهای خود را اعم از فعال و غیرفعال مشاهده می‌کنید.) سپس روی گزینه ‌جستجو کلیک کنید، در مقابل هر کالا روی علامت چشم کلیک کنید تا از زمان ماندگاری کالای خود در انبار مطلع شوید. بررسی این مورد به عهده فروشنده است.

چگونه کالاهای عودتی خود را مشاهده و لیست کنیم؟

از منوی «کالا»، «گزارش موجودی انبار» را انتخاب کنید، سپس «وضعیت موجودی» را با گزینه «موجود دیجی‌کالا» و «مانده قابل فروش» را با گزینه «همه» فیلتر کنید. تعداد نمایش کالا را روی عدد ۵۰ قرار دهید. سپس گزینه «دریافت خروجی اکسل» را انتخاب کنید. فایل اکسلی از  کالاهای خود را از طریق ایمیل دریافت می‌کنید. کالاهایی که مانده قابل فروش دارند را می‌توانید از انبار به عنوان کالای عودتی دریافت کنید. برای آشنایی با روش‌های دریافت آن‌ها، ادامه مقاله را مطالعه کنید.

  1. کالاهای مرجوعی

وقتی مشتری کالا را  دلیل نقص فنی یا ظاهری، مرجوع می کند؛ تیم خدمات پس از فروش کالا را بررسی کرده و پس از مشخص شدن ایراد ( فنی یا ظاهری)، با توجه به سایز کالا، آن را به «انبار مرجوعی مرکزی» یا «مرجوعی مرکزی کالاهای بزرگ» منتقل می‌شود. این کالاها غیرقابل فروش هستند.

کالاهای مرجوعی  باید در اولین فرصت از انبار تحویل گرفته شوند. در قسمت جزئیات کالاها در پنل فروشندگان انباری که کالا در آن موجود است را می‌بینید ( کالای های کوچک در انبار مرجوعی مرکزی و کالاهای بزرگ در انبار مرجوعی لارج قرار دارند.)

نکته مهم:

در صورتی که مشخص شود کالا‌ توسط مشتری یا در مسیر تحویل به مشتری آسیب دیده است خسارت آن محاسبه و به فروشنده پرداخت می‌شود. برای درخواست خسارت نیز ابتدا باید کالای آسیب‌دیده از انبار دریافت شود سپس «فرم درخواست خسارت» برای آن تکمیل شود.

مطالعه بیشتر در مورد «روش دریافت خسارت کالای مرجوعی» 

  1. کالاهای پذیرفته نشده در انبار

در زمان تحویل محموله به انبار، در صورت ادغام کالاهای بزرگ و کوچک، شناسه نداشتن لوازم خانگی، ارسال کالا به انبار اشتباه، مغایرت کالا، لیبل (برچسب نارنجی) نداشتن، عدم وجود برچسب وزارت بهداشت و… کالا پذیرفته نمی‌شود و به فروشنده بازگرداننده می‌شود اما در صورتی که کالا با پست ارسال شده باشد و به هر یک از این دلایل قابل دریافت نباشد، کالای «پذیرفته نشده در انبار» محسوب می‌شود و باید در اولین فرصت آن را از  انبار خارج کنید.

علت عدم دریافت کالاها در پنل فروشندگان منوی «ارسال و انبار» زیر منوی «لیست محموله‌ها» قابل مشاهده است.

روش‌های دریافت کالاهای عودتی، مرجوعی و پذیرفته نشده در انبار

  1. از طریق ناوگان دیجی‌کالا 
  2. دریافت حضوری
  3. دریافت از طریق پست

از طریق ناوگان دیجی‌کالا

در حال حاضر این امکان فقط برای فروشندگان شهر تهران فراهم است تا درخواست دریافت کالاهای مرجوعی و عودتی خود را  از طریق پنل ارسال کنید. در ادامه جزئیات ارسال درخواست را توضیح می‌دهیم.

  1. ابتدا از منوی «کالا»، زیر منوی «گزارش موجودی انبار» را انتخاب کنید.
  1. سپس «وضعیت موجودی» را با گزینه «موجود دیجی‌کالا» و «مانده قابل فروش» را با گزینه «همه» فیلتر کنید.
  1. تعداد نمایش کالا را روی عدد ۵۰ قرار دهید.
  1. سپس روی کلمه «ردیف» کلیک کنید تا تمامی کالاها انتخاب شوند و بعد گزینه «درخواست دریافت» را انتخاب کنید.
  1. لیستی از کالاهای مرجوعی و عودتی (قابل فروش) خود را به صورت جداگانه می‌بینید.
  1. برای دریافت همه کالاهایی که در انبار موجود دارید گزینه «انتخاب خودکار کالا» را انتخاب کنید. در صورتی که قصد دارید، تنها یک سریال خاص از کالاهای خود را انتخاب کنید روی علامت مثبت (+) کلیک کنید و آن را انتخاب کنید. همچنین در صورتی که قصد دارید تمامی کالاهای خود را تحویل بگیرند  و فقط تعداد اندکی از سریال‌ها را تحویل نگیرید، می‌توانید تمام کالاهای خود را با گزینه «انتخاب خودکار کالا» انتخاب کنید سپس علامت تیک سریال‌های مدنظرتان را حذف کنید تا آن‌ها را تحویل نگیرید. 
  1. در صورتی که بخواهید فقط کالاهای مرجوعی یا فقط کالاهای عودتی خود را دریافت کنید باید با استفاده از سطل آشغال دیگری را از صفحه حذف کنید. در واقع فقط باید آنچه را که می‌خواهید تحویل بگیرید در صفحه ببینید.
  1. برای هر مرسوله به صورت جداگانه تاریخ مورد نظر برای دریافت را انتخاب کنید.(تاریخی که ناوگان دیجی‌کالا برای تحویل کالا به آدرس مدنظر شما مراجعه می‌کند.)
  1. در انتها با کلیک روی گزینه «ارسال درخواست» پنجره «تایید نهایی مرسوله جدید» برای شما باز می‌شود و هزینه ارسالی مرسوله را مشاهده می‌کنید. با تایید آن در لیست ارسال قرار می‌گیرید.

نکات مهم در مورد استفاده از ناوگان دیجی‌کالا

  • لطفا دقت داشته باشید فقط برای کالاهای مرجوعی و عودتی امکان درخواست ناوگان از طریق پنل وجود دارد و برای کالاهای پذیرفته‌نشده در انبار  هر سه روش تحویل(از طریق ناوگان، حضوری یا از طریق پست) با تکمیل فرم «درخواست کالاهای پذیرفته‌نشده در ورودی انبار» صورت می‌گیرد.  
  • در صورتی که ناوگان دیجی‌کالا برای تحویل کالا مراجعه کند و دریافت‌کننده‌ای در آدرس مورد نظر حضور نداشته باشد، تا ۱۴ روز مهلت دارید به صورت حضوری به انبار مرجوعی مرکزی واقع در انبار دانش مراجعه کنید و کالای خود را تحویل بگیرد.
  • لطفا در نظر داشته باشید کالاهای شما چه مرجوعی باشد و چه عودتی، در صورتی که با ناوگان ارسال شود و تحویل گرفته نشود به انبار مرجوعی مرکزی برگردانده و مرجوعی محسوب می‌شودبنابراین برای دریافت حضوری آن‌ها باید ابتدا فرم درخواست کالای مرجوعی از خدمات پس از فروش را تکمیل کنید.
  • هزینه ناوگان دیجی‌کالا در  صورت‌حساب دوره‌ای شما لحاظ می‌شود.
  • لطفا از قسمت «اطلاعات تماس و آدرس» پنل خود، آدرس انبار مورد نظر برای دریافت کالاها  را بررسی و به‌روز کنید.همچنین تیک انبار مرجوعی را برای آن فعال کنید.

دریافت حضوری یا پستی

 

فروشندگان شهر تهران در صورتی که از ناوگان  برای دریافت کالاهای عودتی و مرجوعی خود استفاده نکنند و تمامی فروشندگان ساکن شهرهای دیگر، باید برای تحویل گرفتن کالاهای خود از روش دریافت حضوری یا پستی استفاده کنند. به این منظور، وارد فرم «درخواست بازگشت کالا» شوید و برای دریافت هر نوعی از کالاهای برگشتی (عودتی، مرجوعی، پذیرفته‌نشده در انبار) فرم مربوط به آن را تکمیل کنید. در فرم با توجه به ماهیت کالای خود که به «کوچک» و «متوسط/بزرگ» تقسیم می‌شود، گزینه دریافت حضوری یا پستی را انتخاب کنید. (کالاهای سایز متوسط/ بزرگ با پست ارسال نمی‌شوند.)

نکات مهم در مورد دریافت پستی کالا

  • لطفا در نظر داشته باشید کالاهای سایز متوسط/ بزرگ با پست ارسال نمی‌شوند. 
  • در صورتی که کالایی توسط پست ارسال شود و تحویل گرفته نشود، فروشنده تا ۱۴ روز مهلت دارد تا مجددا اقدام کند. در این صورت با توجه به اینکه کالا به انبار مرجوعی مرکزی برگشته است حتما باید فرم درخواست کالای مرجوعی را تکمیل کند و به انبار مرجوعی مراجعه کند. در صورتی که طی ۱۶ روز برای دریافت کالا اقدام نکند، کالا توقیف خواهد شد.
  • کد رهگیری پست، شش ماه معتبر است و مسئولیت پیگیری آن به عهده فروشنده است.

نکات مهم در مورد دریافت حضوری کالا

  • در صورتی که صاحب پنل برای دریافت کالا، مراجعه کند، کارت شناسایی معتبر او کافی است اما در صورتی که نماینده ایشان یا پیک برای دریافت کالا حاضر شوند، باید اطلاعات زیر از طریق «پشتیبانی آنلاین» پنل برای تیم پشتیبانی  ارسال شود تا هماهنگی لازم انجام شود:

آقا / خانم …… به شماره ملی ……. به عنوان نماینده پنل …… به شناسه ……. در تاریخ …………. برای تحویل گرفتن کالاهای موجود در انبار مرجوعی مراجعه خواهد کرد.

برای این کار، منوی «پشتیبانی آنلاین» را انتخاب کنید، سپس روی گزینه «ثبت درخواست پشتیبانی» کلیک کنید.  با انتخاب دسته‌بندی «سفارش/ محموله/ انبار» و موضوع «پیگیری کالای مرجوعی»، درخواست خود را ثبت کنید.

  • لطفا در نظر داشته باشید در صورتی که فروشنده حقوقی هستید، معرفی‌نامه معتبر با سربرگ و مهر شرکت را از طریق «پشتیبانی آنلاین» پنل بارگذاری کنید.
  • نماینده یا پیک نیز باید با کارت شناسایی معتبر  خود مراجعه کند. 

ساعت کاری انبارها برای تحویل گرفتن حضوری کالا

انبار

روز

ساعت کاری

تمامی انبارهای تهران به جز انبار دانش و بادامک

تمامی انبارهای تهران به جز انبار دانش و بادامک

انبار دانش

انبار دانش

انبار بادامک

انبار بادامک

شنبه تا پنج‌شنبه

جمعه و روزهای تعطیل

شنبه تا پنج‌شنبه

جمعه و روزهای تعطیل رسمی

شنبه تا پنج‌شنبه

جمعه و روزهای تعطیل رسمی

 

۹ تا ۱۵

تعطیل

۸ تا ۲۳

۸ تا ۱۵:۳

۷ تا ۲۳:۰۰

۷ تا ۱۳

 

انبارهای سایر شهرها

شنبه تا پنج‌شنبه

جمعه و روزهای تعطیل رسمی

۹ تا ۱۶

تعطیل

  • فروشنده‌های تهران نمی‌توانند برای دریافت کالای بزرگ به انبار دانش مراجعه کنند. 
  • فروشندگان سایر شهرها نیز اگر  روش دریافت پستی را انتخاب نکنند، باید نزدیک‌ترین انباری که امکان دریافت کالا از آن را دارند، انتخاب کنند. لطفا توجه داشته باشید اگر انبارهای تهران را انتخاب کنید باید به صورت حضوری مراجعه کنید.

زمان دریافت حضوری کالا

  • لطفا توجه کنید، در صورتی که انبار دانش و بادامک را برای مراجعه و دریافت کالای خود انتخاب می‌کنید، می‌توانید در همان تاریخی که تعیین می‌کنید مراجعه کنید اما در صورتی که سایر انبارهای تهران را انتخاب کردید ۳ روز بعد از تاریخی که انتخاب کردید، به انبار انتخابی خود مراجعه کنید و اگر انبارهای شهرستان را انتخاب کردید، ۵ روز بعد از تاریخی که انتخاب کردید، مراجعه کنید. (آماده سازی کالا برای انبارهای تهران ۳ روز و برای انبار‌های شهرستان ۵ روز کاری است.)

    لطفا برای اطمینان بیشتر در پنل کاربری خود از منوی «گزارشات»، زیر منوی «گزارش موجودی انبار» و قرار دادن فیلتر موجودی دیجی کالا روی «دارد» و سپس کلیک روی گزینه جستجو از موجود شدن کالاهای مورد نظر در انبار انتخابی مطمئن شوید.

  • فروشندگان باید در تاریخی که توضیحات آن در پاراگراف قبلی گفته شد، نسبت به دریافت کالاها اقدام کنند، توجه داشته باشید در صورت عدم دریافت کالاها تا ۳۰ روز پس از تاریخ تعیین شده، طبق ماده ۷ بند ۲۵ و ۲۷ قرارداد، کالا توقیف می‌شود و دیجی‌کالا مسئولیتی در قبال نگهداری و تحویل کالا به فروشندگان ندارد.

برای انتخاب انبار با توجه  به سایز کالا به جدول زیر دقت کنید.

انبار و باجه‌های دریافت کالاهای کوچک
انبار و باجه‌های دریافت کالاهای متوسط و بزرگ

انبار دانش-تهران

_

انبار بادامک (کالاهای بزرگ)- تهران

انبار جشنواره (شرق ۱)- تهران

انبار جشنواره (شرق ۱)- تهران

انبار کرجانبار کرج

انبارجی اصفهان

انبارجی اصفهان

انبار خمینی شهر اصفهان 

انبار خمینی شهر اصفهان 
انبار مشهد 

انبار مشهد 

انبار شیراز انبار شیراز 
انبار تبریزانبار تبریز
انبار همدانانبار همدان

انبار کرمان 

انبار کرمان 

انبار اراک 

انبار اراک 

انبار قم

انبار قم

انبار ساری

انبار ساری

انبار اهواز

انبار اهواز

باجه ارومیهباجه ارومیه
باجه اردبیل

باجه اردبیل

باجه زنجانباجه زنجان

باجه رشت

باجه رشت

باجه نوشهر

باجه نوشهر

باجه بابلباجه بابل
باجه کرمانشاهباجه کرمانشاه
باجه خرم آبادباجه خرم آباد

باجه زاهدان 

باجه زاهدان 

باجه گرگانباجه گرگان
باجه بندرعباسبباجه بندرعباس
باجه یزدباجه یزد
باجه قزوینباجه قزوین