چگونه میان فروشگاه‌های اینترنتی از رقبا متمایز شویم؟
چگونه میان فروشگاه‌های اینترنتی از رقبا متمایز شویم؟

تمایز، علت اصلی برتری در فروشگاه‌های اینترنتی

در سال‌های اخیر فروشگاه‌ها و کسب و کارهای آنلاین روز به روز گسترش یافته‌اند و رقابت در این بازار پرطرفدار به مرور دشوارتر شده است. بسیاری از شرکت‌های کوچک با ویژگی‌های خاص کار خود را شروع کرده‌ و تلاش کردند از سهم بازار خود استفاده کنند اما با گذر زمان شکست خوردند یا سهم‌شان از بازار هر روز کوچک‌تر شده است. در چنین فضایی ضروری است به فکر استراتژی‌هایی باشیم که ما را از رقبا متمایز کنند و امکانات گسترده‌تری برای بقا و رشد در این بازار رقابتی در اختیارمان قرار دهند. در این مقاله ۴ راه را بررسی کرده‌ایم که از طریق‌شان می‌توانید کسب و کار خود را از سایر رقبا متمایز کنید.

۱- از طریق محتوا هویت خاص خود را بسازید

تقریبا اغلب فروشگاه‌های اینترنتی موفق «محتوا» را به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی استراتژیک خود قرار داده‌اند. در حقیقت این کسب و کارها، با استفاده از محتوای چشم‌گیر و جذاب سعی می‌کنند مخاطب را جذب برند خود کنند و سپس اجناس خود را به چنین مخاطبی بفروشند. فراموش نکنید که مشتریان شما صرفا بخاطر کیفیت، محصول شما را نمی‌خرند. مخاطبان به برند شما اطمنیان می‌کنند و بخش بزرگی از اعتماد به کیفیت برند از طریق محتوای مناسب ایجاد می‌شود.

همچنین علاوه بر محتوای متنی باید به سایر رسانه‌ها، از جمله رسانه‌های دیداری هم توجه کنید. یک ویدیو که منافع و استفاده‌های کالاهای شما را به مشتریان نشان می‌‎دهد به وضوح در فرآیند فروش کالا اثرگذار خواهد بود. نهایتا از یاد نبرید که با محتوای خاص و اثرگذار خود باید تلاش کنید تصویری شخصی و انسانی از کسب و کارتان به مخاطب ارائه دهید. تصویری که حاوی ویژگی‌های خاص و شخصی کسب و کارتان باشد. کارتان چطور شروع شد، کارکنان‌تان برای اداره‌ی فروشگاه چه فرآیندهایی را طی می‌کنند و چطور از یک فروشگاه کوچک به فروشگاهی بزرگ تبدیل شدید. کسانی که با این تصاویر درگیر می‌شوند تمایل بیشتری دارند از شما خرید کنند.

۲- محصولات منحصر به فرد بفروشید

شاید در حال حاضر از فروش خود سودی قابل توجه به دست بیاورید ولی فراموش نکنید که اگر در حال فروش همان محصولاتی هستید که رقبای‌تان می‌فروشند به زودی شرایط برای شما هم دشوار می‌شود. در شرایطی که رقابت شدیدتر شود، مجبورید وارد نوعی جنگ قیمت شوید و در عمل سودتان کاهش خواهد یافت. به این شکل باید همیشه نوعی استراتژی بلند مدت برای فروش کالاهای منحصر به فرد و خاص خود را داشته باشید.

بگذارید مثالی بزنیم؛ همین حالا هم محصولات زیادی هستند که ممکن است در کشورهای دیگر به فروش برسند اما در کشوری که کسب و کار شما در جریان است نتوانید به آسانی پیدای‌شان کنید. ممکن است این محصولات طرفدار زیادی داشته باشند اما مشکل دسترسی به آن‌ها، اجازه نداده برای‌شان بازار بزرگی ایجاد شود. پس شما می‌توانید از این فرصت استفاده کنید و این کالاهای خاص را در اختیار مخاطبان خود قرار دهید.

از طرف دیگر گاهی خلاقیت کافی است تا تصمیم بگیرید چه جنسی را برای فروش عرضه کنید. از طریق بازخوردهایی که دریافت می‌کنید قادرید بفهمید مردم چه محصولاتی را می‌خواهند یا علاقه‌مندند محصولات فعلی چه تغییراتی داشته باشند. اگر تغییراتی هر چند کوچک در محصولات فعلی ایجاد شوند، مشتریان شما هم افزایش خواهند یافت. پس کافی است محصولاتی عرضه کنید که یک تولیدکننده‌ی خلاق آن‌ها را وارد بازار کرده است.

۳- خدمات پس از فروشی فوق‌العاده ارایه کنید

این روزها، ارائه‌ی خدمات پس از فروش مناسب برای یک فروشگاه آنلاین امری بدیهی به نظر می‌رسد. بنابراین وقتی از خدمات پس از فروش حرف می‌زنیم، منظورمان نوعی خدمات پس از فروش با کیفیت و معمول نیست. کاری که شما باید بکنید کاملا متفاوت است. در واقع نباید هیچ مانعی در سر راه مشتری وجود داشته باشد و در عمل باید از مرزهای فعلی خوش‌رفتاری با مشتری عبور کنید؛ بدون آنکه مهم باشد چقدر زمان صرف کمک به مشتری می‌کنید.

مشتری همواره انتظار سطحی از خدمات پس از فروش، راهنمایی و کمک را دارد. شما باید به وضوح بالاتر از این حد انتظار ظاهر شوید. چنین تلاشی در عمل به تمام هزینه‌ها می‌ارزد چون با چنین رفتاری می‌توانید مشتریاتی برای همه‌ی عمر داشته باشید. مشتری‌ای که از این راه جذب شود، مشتری دایمی شما باقی می‌ماند و یکی از معرفان شما به بستگان و نزدیکانش خواهد بود.

۴- مجموعه‌ی منسجم و جامعی از محصولات را بفروشید

شاید نتوانید محصولات گسترده و منحصر به فردی را بفروشید اما می‌توانید روی چند گروه مشخص محصولی دست بگذارید و با تمرکز روی این بخش‌ها به فروشنده‌ی خاص این حوزه‌ها تبدیل شوید. مشتریان دوست دارند از جایی خرید کنند که به نظر در آن حوزه متخصص می‌رسد. برای مثال اگر بتوانید چند حوزه‌ی بزرگ را انتخاب کنید و در آن حوزه‌ها به شکل منسجم محصول عرضه کنید، استراتژی خوبی برای رشد گرفته‌اید. فرض کنید شما به فروشگاه خاصی تبدیل شوید که به شکل تخصصی، لوازم الکترونیکی می‌فروشد. مشتریان با تمایل بیشتری از شما خرید می‌کنند و شما هم با تمرکز بیشتر در این حوزه روز به روز قدرتمندتر می‌شوید.

 

کانال مرکز فروشندگان را در تلگرام دنبال کنید