موثرترین روش‌های تبلیغات اینترنتی

تبلیغات یعنی آنکه با زبانی روان مخاطبان و بازار هدف را به تهیه خدمت یا کالایی خاص متقاعد کنیم. اما تبلیغات در بستر فضای وب فرای چنین تعریفی است. بی‌تعارف می‌توان گفت که تبلیغات اینترنتی و آنلاین هنر سود بردن از اینترنت برای رساندن پیام‌های – هدفمند – بازاریابی به مخاطبان موردنظر است، بی‌آنکه لازم باشد، بزرگی جامعه‌ هدفمان را بشناسیم، به‌واقع، این راهکار تبلیغاتی برای یک‌به‌یک کسانی است که به اینترنت دسترسی دارند و مشتری کسب‌وکار مطلوبمان به‌حساب می‌آیند.

از سویی این کار برای جذب ترافیک بیشتر و شناساندن نام برند تجاری شما بسیار مفید است و از سوی دیگر، روشی است که می‌توان اثرات آن را به‌خوبی بررسی و مورد مطالعه قرار داد، کاری که در تبلیغات سنتی معمولا سخت است. همچنین باید گفت که تبلیغات آنلاین به طور معمول، به‌صورت هدفمند طراحی شده است تا مشتریان یا مخاطبان، در یک اقدام خاص مانند «خرید» مشارکت داشته باشند. به زبان ساده برندها ادتک (Ad tech) یا فناوری تبلیغات را به کار می‌گیرند تا درآمد و سود بیشتری به دست آورند. با همه‌ این مطالب و تکنولوژی‌ها، می‌توان به‌جرئت گفت تنها موردی که باید بدانید چیزی نیست جز دانستن اینکه بهترین روش تبلیغات اینترنتی برای کسب‌وکار شما کدام است. احتمالا شما هم بهترین کسی هستید که می‌توانید این راه را تشخیص داده و بیابید. ازاین‌رو، در ادامه درباره‌ روش‌های موجود در بازار صحبت می‌کنیم تا بتوانید بهترین گزینه را برای خودتان انتخاب کنید.

انواع روش‌های تبلیغات اینترنتی

راه‌های تبلیغات اینترنتی بسیار گسترده است و امکانات زیادی در اختیار کسب‌وکارها می‌گذارد:

  • تبلیغات شبکه‌های اجتماعی (social medi advertising)

شبکه‌های اجتماعی بر پایه‌ الگوریتم‌های مختلفی کار می‌کند. برای تبلیغات در ابتدا باید این الگوریتم‌ها را شناخت و سپس بر مبنای آن‌ها و روش‌هایی که هر کدام دارند، یک استراتژی بازاریابی مناسب برای هر شبکه‌ اجتماعی تعیین کنید. پس از این مرحله می‌توانید در این بستر به طور موثر و شایسته تبلیغات آنلاین انجام دهید. مهم‌ترین مزیتی که این نوع تبلیغات دارد این است که در بسیاری از شبکه‌های اجتماعی این امکان وجود دارد که کالای خود را به‌صورت رایگان تبلیغ کنید. گفتنی است که این شبکه‌ها بنا بر ماهیت خود داده‌ در آن‌ها اهمیت بسیاری دارد به همین جهت ابزارهای باکیفیتی برای تحلیل و ارزیابی داده‌ها و اطلاعات به‌دست‌آمده از این تبلیغات هم وجود دارد تا بتوان موفقیت کار را با آن سنجید. در واقع شما باید همه‌جانبه از این بستر بهره ببرید، ازاین‌رو، فرقی نمی‌کند، توئیت بزنید یا پست اینستاگرام تولید کنید یا یک کمپین کامل در شبکه‌های اجتماعی مختلف طراحی و پیاده‌سازی می‌کنید، همه‌ این روش‌ها می‌توانند کمک‌کننده باشند.

  • بازاریابی محتوا (content marketing)

یکی دیگر از راه‌های بسیار خوبی که برای معرفی برند و پیام شما به سایر افراد وجود دارد استفاده از بازاریابی محتوایی است. این روش را بسیاری بهترین نوع تبلیغات اینترنتی می‌دانند یا به‌عنوان روش مادر از آن یاد می‌کنند، چرا که در هر روشی، ‌ از ابتدا شما نیاز دارید، محتوای مناسب خلق کنید.

تمرکز اولیه و ایده مرکزی این روش بر پایه‌ بهبود سئوی سایت یا هر پلتفرمی که دارید، استوار است، به این صورت برای وبسایت‌تان ترافیک ارگانیک و دائمی جذب می‌کنید؛ به‌جرئت می‌توان گفت که محتوای خوب است که کاربران وفادار واقعی را برای کسب‌وکار شما فراهم می‌کند. البته اینجا پایان راه نیست، در گام بعدی می‌توانید با پرداخت هزینه برای نمایش محتوا در وبسایت‌های مرتبط باعث افزایش تعامل شوید، راهی که اثر بیشتری نیز دارد و معمولا الگوریتم‌های جست‌وجوی موتورهای سرچ پاسخ مثبت بیشتری به آن نشان می‌دهند. از مزایای استفاده از این نوع تبلیغات می‌توان به این موضوع اشاره کرد که نرخ بازگشت سرمایه افزایش پیدا می‌کند. نکته‌ مهم بعدی این است که وقتی در این روش بتوانید کارآمد عمل کنید، خود وب‌سایت شما می‌تواند، محلی برای معرفی سایر مشاغل باشد و از این راه نیز درآمد مناسبی کسب کنید.

  • تبلیغات همسان (native)

تبلیغات همسان نوعی از محتواست که به طور نامحسوس و در بستر یک محیط محتوایی مشخصی از مطالب یا تصویری از همان جنس به نمایش درمی‌آید. برای درک بهتر این نوع تبلیغات، تصور کنید که با یک صفحه‌ اینستاگرامی مواجهه می‌شوید که نقاشی‌های شخصی هنرمندی در آن به‌نمایش‌درآمده است، لابه‌لای این نقاشی‌ها، برخی از آثار اشاره به کسب‌وکارها و محصولاتی دارد و به‌نوعی آن‌ها را تبلیغ می‌کند. مثال دیگری که حتما با آن را تجربه کرده‌اید، زمانی است که چیزی را در گوگل جست‌وجو می‌کنید، ‌ مثلا کرم دست؛ معمولا چند لینک اول، آن‌هایی است که صاحبان مشاغل و تولیدات به گوگل پول داده‌‌اند تا به‌عنوان نتیجه‌ نخست جست‌وجو نمایش داده شوند. در کنار این لینک‌ها حتما کلمه‌ Ad را دیده‌اید. این نوع همرسانی کسب‌وکار نیز از نوع همسان است. روش‌های تبلیغات اینترنتی فراوانی به صورت همسان اجرا می‌شود. مهم‌ترین مزیت این نوع تبلیغ عدم آزار و مزاحمت برای کاربران است، چراکه آنچه به‌عنوان تبلیغ دیده می‌شود جزئی از همان چیزی است که کاربران به دنبالش می‌گردد ازاین‌رو، کارایی و اثرگذاری بالایی دارد.

  • تبلیغات نمایشی(Display ad)

تبلیغات نمایشی یا بنری نوعی از محتواست که معمولا به شکل عکس، فیلم، گرافیک و … تهیه می‌شود و در وب‌سایت‌های دیگر قرار می‌گیرد و به‌این‌ترتیب کاربر را به وب‌سایت شما ارجاع می‌دهد. این تبلیغات نیز به زبان خودمانی، امتداد همان تبلیغات سنتی در سطح شهرها و جاده‌ها مانند بیلبورد، پوستر و… است. یعنی اینکه همان‌طور که محتوای نمایشی و تصویری چشم‌نواز و هوشمندانه، باعث جلب‌توجه همگان می‌شود، برای فضای اینترنت نیز باید محتوای مناسب تولید شود. از سوی دیگر، مانند وقتی که یک بنر تبلیغاتی بزرگ دارید و باید در معابر و خیابان‌های اصلی و پرتردد و در جاهایی با دید مناسب آن را نصب کنید، اینکه چطور و در چه وب‌سایت‌ها، پلتفرم‌ها و فضاهای اینترنتی‌ای تبلیغات نمایشی خود را به معرض تماشا می‌گذارید، اهمیت فراوانی دارد. در واقع، در این نوع تبلیغ باید همه‌ امکانات و تلاش‌ها در جهت بیشتر دیده‌شدن تبلیغ به کار گرفته شود. بهترین نمونه برای این تبلیغات نوارهای تبلیغاتی‌ای است که در حاشیه‌ وب‌سایت‌ها مشاهده می‌کنید. این روزها بازده این تبلیغات کم شده است ولی گستردگی و هزینه‌ پایین آن برای تداوم کارها و کمپین‌های تبلیغاتی هر کسب‌وکاری می‌تواند موثر باشد.

  • بازاریابی ایمیلی (Email marketing)

بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ باید بخشی جدایی‌ناپذیر از روابط آنلاین شما باشد، زیرا در این روش شما با مشتریان خودتان در ارتباط هستید و در نتیجه کمپین ایجاد شده هدفمندتر خواهد بود. روش کار ساده است؛ ولی مستقیما به هدف می‌زند. ولی هدف از آن چیست؟ در این روش شما کمتر علاقه‌مند هستید که مشتری‌های جدید را به کسب‌و‌کار خود جذب کنید، بلکه می‌خواهید مشتریان فعلی‌تان را به‌روز نگه دارید. آن‌ها باید بدانند چه چیزی نویی را در آثار، محصولات و خدمات شما می‌یابند. این نو بودن از دو سو می‌تواند باشد. اول اینکه مشتریان هنوز با گستردگی کار شما آشنا نشده‌اند. دیگر اینکه شما سمت‌وسوی تازه‌ای در کارهایتان ارائه کرده‌اید. اثر قابل‌توجه دیگر این نوع تبلیغ وفادارتر کردن مشتریان است. چرا که شما همواره ارتباط خود را با آن‌ها پایدار نگه داشته‌اید. سرویس‌های مختلفی خدمات ایمیل مارکتینگ را در جهان ارائه می‌دهند.

  • تبلیغات ویدیویی

شما در حال دیدن نماهنگ یک ترانه‌ مشهور هستید یا مستند موردعلاقه‌تان را در یوتیوب یا آپارات نگاه می‌کنید، حتما تبلیغات ویدئویی را در ابتدا یا میانه‌ ویدئوی موردنظرتان به‌خاطر دارید، این تبلیغات موثر و به‌شدت اثرگذار است. چرا که مهم‌ترین نوع سرگرمی و بهره‌بردن از اینترنت در این روزها، از بستر محتوای ویدئویی برمی‌آید. کارشناسان و آمارها به‌اتفاق تایید می‌کنند ۸۰ تا ۹۰ درصد آن محتوایی که کاربران جست‌وجو می‌کنند و از آن بهره می‌برند، ویدئویی است؛ بنابراین شما چه کانال ویدئویی وب‌سایت‌تان را در یوتیوب بسازید یا خودتان در این بستر به تبلیغ بپردازید، ترافیک مستقیم بالاتری دریافت خواهید کرد و همچنین سئو بهتری خواهید داشت. در واقع، یکی از موثرترین و پربازگشت‌ترین تبلیغات از نوع ویدئویی است. بی‌نیاز از گفتن است که فضای ویدئویی اینترنت به‌نوعی امتداد فضای تلویزیونی کلاسیک بوده و از همین جهت هم این نوع تبلیغ نیز اثرگذار است.

روش‌های جدید تبلیغات اینترنتی

روش‌های تازه‌ای هم برای انجام تبلیغات اینترنتی وجود دارد که این نیز برآمده از فناوری‌ها و نگرش‌های نو و روزآمد است، در واقع، ادتک لحظه‌به‌لحظه در حال تغییر و تحول و ارتقا است. در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • تبلیغات کلیکی: یکی از جدیدترین روش‌های تبلیغات اینترنتی که در سال اخیر موردتوجه قرار گرفته است تبلیغات کلیکی است که با نام ppc هم شناخته می‌شود. این روش تبلیغاتی به شما اجازه می‌دهد کلمه کلیدی خاصی را در موتورهای جستجو تبلیغ کنید. درحالی‌که SEO به شما کمک می‌کند از طریق بهینه‌سازی محتوا عمل کنید PPC این امکان را فراهم می‌کند برای کلمه کلیدی مدنظرتان هزینه کنید. در واقع، شما به‌جای آنکه خود را مستقیما تبلیغ کنید از خلال یک نیاز یا علاقه‌مندی خود را به مشتریان خود معرفی می‌کنید. بهترین راه برای شروع این روش استفاده از google ads است.

روش کار در تبلیغات کلیکی به این صورت است که شما کلمه کلیدی هدف را انتخاب می‌کنید سپس با سایر تبلیغ‌کنندگان برای قراردادن تبلیغات در نتایج جستجو برای آن کلمات کلیدی رقابت می‌کنید. اگر پیشنهاد شما در بین بالاترین‌ها باشد در بالای نتایج جستجوی ارگانیک قرار می‌گیرد و اگر کسی روی تبلیغات شما کلیک کند باید هزینه آن را پرداخت کنید. یکی از مهم‌ترین مزایای این روش این است که تنها وقتی کسی روی تبلیغ شما کلیک کند باید هزینه آن را پرداخت کنید که این موضوع جلوی هدررفتن بودجه را می‌گیرد. این نوع تبلیغات در دیجی‌کالا نیز اط موثرترین ابزارهای تبلیغاتی است.

  • تبلیغات ریمارکتینگ: به شکلی، از زیرمجموعه‌های تبلیغات کلیکی به شمار می‌رود و به این نام شهرت دارد. در این نوع تبلیغ، شما تبلیغات کلیکی خاصی را به کسانی نشان می‌دهید که از وب‌سایت شما بازدید کرده‌اند و آن کالای خاص را جستجو کرده‌اند، این کار کمک می‌کند کاربر از فعالیت‌های شما به طور مستمر خبر داشته باشد. همچنین برندسازی در مسیر درست خود یعنی ذهن مخاطب قرار گیرد. باید توجه داشت فروش خوب به‌صورت مقطعی نیست، بلکه وقتی همواره به شما مراجعه می‌شود، به این مهم رسیده‌اید. این نوع تبلیغات برای همین موضوع طراحی و اجرا می‌شود.
  • تبلیغات اپلیکیشنی: این روزها حتما حاشیه‌ بسیاری از اپ‌های موبایلی چه اندروید و چه iOS (و حتی در رایانه و حاشیه‌ نرم‌افزارهای ویندوزی و لینوکسی) را دیده‌اید، پر از نوشته‌ها، گیف‌ها یا ویدیوهای کوتاهی است که شما را به بهره‌بردن از خدمات یا خرید یک محصول یا نصب اپلیکیشن دیگری دعوت می‌کند. این روزها، ما بیش از آنکه میان صفحات وب در حال گشت‌وگذار باشیم از برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های مختلفی استفاده می‌کنیم، طبیعی است که سرویس‌هایی مانند گوگل ادز بیشتر تبلیغات خود را به این فضا منتقل کرده باشد. در این دوران، بیشتر افراد در جهان وابسته به گوشی‌های هوشمند خود هستند.

روش‌های تبلیغات در دیجی‌کالا

در دیجی کالا نیز علاوه بر اینکه همانند هر کسب‌وکار دیگری از تمامی این روش‌ها بهره برده‌ایم و سعی شده است با توجه به امکانات و داده‌های موجود خدمات تبلیغاتی متفاوتی برای نمایش و تبلیغ کالاهای فروشندگان نیز ایجاد شود. پتلفرم تبلیغاتی دیجی‌کالا، بستر مناسبی برای انواع کارها و روش‌های تبلیغات آنلاین به شمار می‌آید. شما می‌توانید در مقالات مانند « تبلیغات کلیکی دیجی‌کالا چیست؟» و « همه آنچه باید از مزایده شگفت انگیز دیجی‌کالا بدانید» با کارها و توانمندی‌های دیجی‌کالا در زمینه‌های آشنا شوید.

تبلیغات پیامکی: دیجی کالا به طور کاملا ساماندهی شده و هدفمند این روش تبلیغاتی را پیش می‌برد. به واقع از تکنولوژی تبلیغات یا ادتک بهره می‌گیرد و با بهره‌گیری از سابقه ‌خرید یا جست‌وجوی کاربران و مشتریان تبلیغ مناسب را برایشان پیامک می‌کند. برای آشنایی با روش کار تبلیغات پیامکی دیجی‌کالا (ادورج) مقالات « تبلیغات پیامکی دیجی‌کالا چیست و چه مزایایی دارد؟ » و « چگونه در دیجی‌کالا تبلیغات پیامکی انجام دهیم؟ » می‌تواند به شما کمک کند.

تبلیغات نمایشی دیجی‌کالا: دیجی کالا در به کار بردن این روش به صورتی هوشمند بسیار توانمند و باتجربه است. شما می‌توانید با تبلیغات نمایشی دیجی‌کالا نیز این فرصت برای خود فراهم کنید تا کالاها یا خدمات‌تان را در به صورت بنری جذاب و دیدنی در سایت‌های برگزیده و پربازدید به نمایش بگذارید و اطمینان داشته باشید که مخاطبان نمی‌توانند در برابر کلیک کردن روی بنر شما مقاومت کنند. البته باید بدانید که این تبلیغات در خود دیجی‌کالا منتشر نمی‌شود ولی به طور کامل کارا هستند. برای اطلاعات بیشتر در این موارد می‌توانید به مقالات «تبلیغات نمایشی دیجی‌کالا چیست؟»، « چگونه در دیجی‌کالا تبلیغات نمایشی (در وب) انجام دهیم؟»مراجعه کنید.