محاسبه‌گر قیمت طلا در پنل فروشندگان

همانطور که می‌دانید یکی از بزرگترین مشکلات فروشندگان طلا، تغییر قیمت لحظه‌ای طلا در طی ساعات مختلف روز است.

زمانی که به‌عنوان خریدار به یک طلا فروشی می‌روید معمولا با یک تابلو یا یک صفحه‌ نمایش روبرو می‌شوید که قیمت همان لحظه‌ طلا در آن نمایش داده شده است و فروشنده نیز با همان قیمت، طلای خریداری شده را محاسبه و ارائه می‌دهد.  در فروش آنلاین برای این موضوع چه راه‌حلی وجود دارد؟

برای اینکه فروشندگان طلا دچار ضرر و زیان مالی نشوند دیجی‌کالا ابزار جدیدی به نام «محاسبه‌گر قیمت طلا» در پنل فروشندگان طراحی کرده است که این ابزار می‌تواند قیمت لحظه‌ای طلا را روی کالاهای فروشنده اعمال کند.

محاسبه‌گر قیمت‌ طلا چگونه عمل می‌کند؟

ابزار محاسبه‌گر قیمت طلا مانند یک ماشین‌حساب خودکار است و کافی است که فروشنده هنگام قیمت‌گذاری کالا، جزئیات قیمت‌گذاری  کالای خود را (درصد سود طلای خام، اجرت ساخت، قیمت بخشی از محصول که طلا نیست و…) مشخص کند. پس از آن، محاسبه‌گر، بر اساس قیمت روز طلا، قیمت نهایی کالا را محاسبه می‌کند.

این محاسبه‌گر می‌تواند قیمت نهایی کالا را نسبت به تغییر قیمت در بازار در طول یک روز حداقل ۲ بار تغییر دهد. (ولی به نسبت نوسانات قیمت طلا در روز دفعات به‌روزرسانی قابل تغییر است.) 

قیمت طلا با توجه به قیمت بازار رصد می‌شود و قیمت ثبت‌شده نزدیک‌ترین قیمت به بازار است.

مزایای استفاده از محاسبه‌گر طلا

  • قیمت‌گذاری سریع‌تر و دقیق‌تر

با استفاده از محاسبه گر، ریسک قیمت گذاری نهایی طلا برای کد تنوع‌های مختلف کاهش پیدا می‌کند و در واقع به جای اینکه فروشنده به‌صورت دستی برای هر وزن از کالا، مالیات، سود و قیمت نهایی را محاسبه کند فقط کافیست که جزئیات هر کد تنوع را وارد کرده تا محاسبه‌گر، قیمت نهایی محصول را نمایش دهد.

  • به‌روز بودن قیمت کالا در صورت تغییر قیمت طلا

با استفاده از این ابزار و تعیین جزئیات، قیمت کالای شما به صورت خودکار با توجه به تغییر قیمت طلا در روز تغییر خواهد کرد و می‌توانید با خیال راحت فروش طلا را به صورت آنلاین تجربه کنید.

  • جلب اعتماد مشتری و احتمال افزایش خرید

از سوی دیگر، در وب‌سایت دیجی‌کالا در صفحه محصول طلایی که برنده بای‌باکس است جزئیات قیمت‌گذاری برای خریداران شفاف  می‌شود بنابراین راحت‌تر اعتماد می‌کنند و احتمال خرید افزایش پیدا می‌کند. همچنین با استفاده از این ابزار، فاکتور نهایی مشتریان به تفکیک جزئیاتی که تعیین کرده‌اید صادر می‌شود و این تجربه با توجه به شفافیت بالای خرید، احتمال تکرار خرید را افزایش می‌دهد.

  • محاسبه مالیات به صورت شفاف و دقیق

با توجه به اینکه طلای خام مشمول مالیات نیست با استفاده از این ابزار و درج جزئیات، مالیات به صورت دقیق فقط روی اجرت و سود وارد شده محاسبه می‌شود.

  • شرکت در پروموشن‌ها و شگفت‌انگیز با آسودگی خیال

همانطور که می‌دانید، وقتی کالای شما برای شرکت در شگفت‌انگیز تایید می‌شود امکان تغییر قیمت نه برای شما و نه سایر فروشندگان در خصوص آن کد تنوع وجود ندارد تا بای‌باکس حفظ شود اما در خصوص طلا، تا حدودا ۹ ساعت قبل از شروع پروموشن با توجه به قیمت لحظه‌ای طلا، به‌روزرسانی انجام می‌شود. (اما در نظر داشته باشید از حدود ۹ ساعت پیش از شروع پروموشن و همچنین در طول شگفت‌انگیز امکان تغییر قیمت وجود ندارد، همچنین امکان انصراف از شگفت‌انگیز از طریق پنل وجود ندارد و در صورتی که تمایل دارید از شرکت در شگفت‌انگیز انصراف دهید باید از طریق پشتیبانی اقدام کنید.)

در سایر پروموشن‌ها (تخفیف هوشمند) و مگاکمپین‌ها نیز با توجه به اینکه از لحظه تعیین قیمت پس از تخفیف و پیش از تخفیف تا زمان فعال شدن پروموشن، قیمت روز طلا و به فراخور آن قیمت پیش و پس از تخفیف کالا تغییر می‌کند؛ حدودا ۲۴ ساعت پیش از شروع پروموشن قیمت‌های جدید از طریق ایمیل به فروشنده اطلاع‌رسانی می‌شود تا در صورت نیاز قیمت‌هایش را تغییر دهد.

همچنین در طول پروموشن قیمت‌ها به صورت لحظه‌ای به‌روز خواهد شد، اما در صورتی که تمایل به لغو شرکت در پروموشن دارید می‌توانید از طریق پنل خود اقدام کنید.

راهنمای گام به گام استفاده از محاسبه‌گر قیمت طلا در پنل

۱- ابتدا کالای خود را به یکی از دو روش «ایجاد کالای جدید» یا «شما هم بفروشید» به پنل خود اضافه کنید. سپس برای کالای خود بر اساس وزن طلا به گرم تنوع ایجاد کنید. در همین مرحله و برای ایجاد تنوع می‌توانید با وارد کردن جزئیات قیمتی از محاسبه خودکار قیمت طلا استفاده کنید.

 اما در صورتی که کالای خود را از قبل درج کرده و در حال حاضر تمایل دارید ویژگی محاسبه خودکار قیمت را برای آن فعال کنید مانند گام‌های بعدی اقدام کنید.

۲- برای استفاده از محاسبه‌گر قیمت طلا و وارد کردن جزئیات کالا، از منوی «کالا» زیر منوی «مدیریت تنوع و قیمت‌گذاری» را انتخاب کنید.

۳- در مرحله بعد برای تعیین جزئیات قیمت‌گذاری طلا دو روش وجود دارد: 

۱-۳ روش اول: وارد کردن جزئیات قیمت‌گذاری به صورت تک به تک روی هر کالا

برای وارد کردن جزئیات قیمت طلا روی علامت سه خط افقی که در کنار قیمت وجود دارد کلیک کنید. سپس گزینه «ویرایش قیمت بوسیله محاسبه‌گر قیمت طلا» را انتخاب کنید.

پس از آن صفحه جدیدی به شما نمایش داده می‌شود. اطلاعات موجود در این صفحه شامل موارد زیر است:

اجرت ساخت طلا: همان سودی است که طلاساز برای ساخت طلا دریافت می‌کند. این بخش باید توسط فروشنده تکمیل شود. لطفا توجه کنید که محاسبه‌ اجرت ساخت طلا نباید خارج از عرف بازار باشد.

قیمت اجزای غیر طلا: اگر کالای شما شامل اجزای دیگری مثل چرم یا نگین و … باشد، باید قیمت اجزای دیگر را در این قسمت وارد کنید. در مورد قیمت اجزای غیر طلا هم  توجه فرمایید که نباید خارج از عرف بازار انجام شود.

درصد سود طلای خام: سود طلافروشان یا همان سود مغازه‌ طلا فروشی است که از طرف اتحادیه تعیین می‌شود.

وزن کالا: وزن کالای مورد نظرتان است و اگر این کالا را از قبل درج کرده‌اید دیگر نیازی به وارد کردن وزن نیست.

مالیات:  با توجه به اینکه جز طلای کالا مشمول مالیات نیست، میزان مالیات را سیستم به صورت خودکار و بر اساس فرمولی دقیق محاسبه می‌کند و در نهایت در قالب درصد به شما نمایش می‌دهد. 

قیمت روز طلا: قیمت روز طلا در بازار است، این عدد به صورت سیستمی وارد شده و با بالا و پایین رفتن قیمت طلا در بازار، قیمت روز طلا در پنل هم تغییر می‌کند.

نکته مهم: در روزهای پر نوسان بازار که قیمت طلا در طول روز دفعات بیشتری تغییر می کند، قیمت کالای شما هم تغییر خواهد کرد. در واقع ممکن است در طول روز چندین بار قیمت فروش کالای شما تغییر کند.

پس از وارد کردن جزئیات قیمت گذاری، کافیست روی گزینه «محاسبه قیمت روز طلا» کلیک کنید.

در قسمت مربوط به قیمت طلا، قیمت کالا با توجه به اعدادی که وارد کردید، محاسبه و نمایش داده می‌شود.

شما می‌توانید با کلیک روی گزینه‌  آبی رنگ تایید، تغییرات ایجاد شده را ثبت کنید. اگر تمایل به ایجاد تغییرات ندارید گزینه انصراف را انتخاب کنید.

پس از تایید، مجددا وارد صفحه‌ مدیریت تنوع می‌شوید. قیمت جدید کالا و جزئیات محصول نمایش داده می‌شود.

 

۲-۳ روش دوم: وارد کردن اطلاعات و قیمت‌گذاری به‌صورت دسته‌ای از طریق فایل اکسل

برای بارگذاری دسته‌جمعی اطلاعات کالاهای خود در صفحه‌ مدیریت تنوع و قیمت‌گذاری روی دکمه‌ آبی رنگ دریافت فایل اکسل کلیک کنید.

پس از دریافت فایل اکسل، قوانین قیمت‌گذاری برای کالاها را وارد کنید.

لطفا توجه کنید که برای تعیین قیمت کالاهای طلا، چهار مقدار اجرت ساخت طلا (درصد)، قیمت اجزای غیر طلا (ریال)، هزینه، اجرت و سود اجزای غیر طلا (ریال)، و سود طلای خام (درصد) را بسته به نیاز خود تغییر دهید.

در تکمیل فایل اکسل توجه کنید که:

  • برای مقادیری که به درصد بیان می‌شوند، نباید علامت درصد را وارد کنید و وارد کردن یک عدد (مانند ۱ یا ۲ یا ۳) کافی است.
  • در فایل اکسل، تغییر دادن قیمت فروش تاثیری نخواهد داشت و قیمت فروش طلا بر اساس فرمول قیمت طلا محاسبه خواهد شد.
  • پس از اعمال تغییرات مورد نظر، فایل اکسل را روی دستگاه خود (لپ‌تاپ، کامپیوتر) ذخیره کرده و سپس در پنل خود با کلیک روی دکمه‌«بارگذاری فایل اکسل» فایل مورد نظر را بارگذاری کنید.

صفحه‌ محصول در وب‌سایت دیجی‌کالا

در صورتی که کالای شما برنده بای‌باکس باشد، در صفحه‌ محصول شما در وب‌سایت دیجی‌کالا هم جزئیات  قیمت‌گذاری که ایجاد کرده‌اید برای خریداران نمایش داده می‌شود. بنابراین خریدار می‌تواند جزئیات کامل قیمت‌گذاری را مشاهده کند و با خیال راحت خرید خود را انجام دهد.

همان طور که در تصویر می‌بینید در کنار قیمت محصول جزئیات  قیمت نمایش داده می‌شود. با کلیک روی جزئیات قیمت صفحه‌ای مشابه صفحه‌زیر به مشتری نمایش داده می‌شود.

لطفا توجه کنید که برای تغییر قیمت طلا از هر قسمت پنل حتما باید همین مراحل انجام شود و تغییر قیمت نهایی طلا به‌صورت دستی امکان‌پذیر نیست.