همه‌ آنچه باید از انبارهای دیجی‌کالا بدانید (قوانین و مقررات انبار)

وقتی سفارشی دریافت می‌کنیم باید برای آن محموله سفارش بسازیم و در زمان تعیین‌شده، محموله را به انبار تحویل دهیم تا کالای ما بسته‌بندی و پردازش شود و به دست مشتری برسد. همچنین در صورتی که تعداد فروش  عادی یک کد تنوع در ۱۵ تا ۴۵ روز گذشته بیش از ۱۰ عدد باشد ۸۰% میزان فروش آن کد تنوع، ظرفیت انبارش (دپو در انبارهای دیجی‌کالا) به شما اختصاص می یابد. به فروشنده اختصاص می‌یابد که برای استفاده از آن باید محموله انبارش ساخته و به انبار تحویل دهید.

در این مقاله قصد داریم تمام قوانین و مقرراتی که باید برای ارسال کالا به انبارهای دیجی‌کالا رعایت کنیم ، با یکدیگر مرور کنیم.

با توجه به اهمیت این موضوع در ارسال به موقع و پیشگیری از لغو سفارشات و جریمه‌های احتمالی لطفا این مقاله را به دقت مطالعه کنید.

قوانین و مقررات ارسال کالا به انبارهای دیجی‌کالا

  • از آنجا که لیبل (برچسب نارنجی) همانند شناسنامه محصول است و چسباندن آن روی هر کالا برای  ورود به انبارهای دیجی‌کالا ضروری است، محموله بدون لیبل در انبارهای دیجی‌کالا پذیرش نخواهد شد. توجه کنید که روی هر کالا باید یک لیبل نارنجی چسبانده شود بنابراین به‌هیچ عنوان روی یک کالا چند لیبل حتی با سریال‌های یکسان نچسبانید.
  • در صورتی‌که فروشنده کالاهای خود را بدون چسباندن لیبل نارنجی رنگ به انبار ارسال کند و درخواست چاپ لیبل در انبار داشته باشد، برای چاپ هر یک عدد لیبل مشخصات کالا در انبارهای دیجی‌کالا، مبلغ ۳۰۰۰ تومان هزینه از صورت‌حساب فروشنده کسر خواهد شد. همکاران انبار لیبل را چاپ کرده و به فروشنده تحویل می‌دهند و چسباندن  آن روی هر کالا به عهده‌ فروشنده است.
  • حتما باید قبل از ارسال کالا به انبار، محموله بسازید و رسید تحویل محموله را  در دو  نسخه همراه داشته باشید. همکاران انبار طبق این رسید کالاهای موجود در محموله را گرفته و بررسی می‌کنند. نسخه دوم رسید محموله را با مهر و امضای همکاران مراکز پردازش، انبارهای سیار، باجه‌های دریافت و یا راننده ناوگان دیجی‌کالا تحویل بگیرید.
  • کالاهای سایز بزرگ یا متوسط و کوچک رو طبق قوانین انبار در محموله‌های جداگانه ایجاد کنید.
  • کالاهای هر محموله را در یک بسته قرار دهید. در صورتی‌ که به دلیل حجم یا تعداد بالای کالاها همه محصولات یک محموله داخل یک کارتن یا یک بسته‌بندی قرار نمی‌گیرند، باید برای هر کارتن یک محموله جدا ساخته و همراه با نصب لیبل محموله، رسید تحویل محموله و نوشتن شماره محموله روی هر کارتن با ماژیک و به صورت خوانا، به انبار تحویل دهید.
  • تحویل محموله در انبارهای دیجی‌کالا فقط تا پایان ساعت‌های اعلام شده انجام می‌شود و همکارهای بخش انبار محموله‌هایی که بعد از این ساعات وارد انبار شوند را طبق مقررات تحویل نمی‌گیرند.
  • حتما توجه کنید که جعبه‌ یا بسته‌بندی محصول باید مرتبط به خود محصول یا نهایتا بی‌نام و نشان باشد و از ارسال محصول در جعبه‌ و بسته‌بندی محصولی دیگر خودداری کنید.
  • میانگین زمان انتظار در انبارهای دیجی‌کالا جهت تحویل محموله ۴۵ دقیقه است. لطفا در صورتی که برای تحویل محموله نماینده شما به انبار مراجعه می‌کند، ایشان را از این زمان تقریبی انتظار مطلع کنید.
  • در منوی «مالی»، زیر منوی «صورتحساب‌ها»، ردیفی با‌عنوان «هزینه‌ی انبارداری» وجود دارد.
  • هزینه انبارداری در یک ماه اول رایگان است و بعد از یک ماه، به ازای هر dkpc با توجه به جدول هزینه‌ها محاسبه خواهد شد. برای مشاهده جدول هزینه‌ها از منوی «مالی» زیرمنوی «کمیسیون، هزینه‌ها و جریمه‌ها» اقدام کنید.
  • قوانین مربوط به بسته‌بندی کالاها برای تحویل به انبارهای دیجی‌کالا را رعایت کنید.

اصول صحیح بسته‌بندی کالا برای ارسال به انبار

شرایط ارسال کالا با پست به انبارهای دیجی‌کالا

در صورتی که محموله‌‌ها را توسط پست ارسال می‌کنید، باید همه کالاهای موجود در یک محموله را در یک کارتن واحد قرار دهید و لیبل محموله و رسید تحویل محموله را روی کارتن  بچسبانید. شماره محموله ارسالی را نیز باید روی کارتن به صورت خوانا با ماژیک یادداشت کنید.

در صورتی‌ که به دلیل حجم یا تعداد بالای کالاها تمام محصولات یک محموله داخل یک کارتن یا یک بسته‌بندی قرار نمی‌گیرند، باید برای هر کارتن یک محموله‌ی جداگانه بسازید.

♦ به مثال زیر توجه کنید:‌

 

🔻 شما ۲۰ عدد کالا دارید‌‌‌

🔻۱۵ عدد آن در یک جعبه جا می‌شود (جعبه مادر )، ۵ عدد مابقی در یک جعبه دیگر، پس شما باید ۲ بار ایجاد محموله کنید (یک محموله ۱۵ عددی و یک محموله ۵ عددی)‌‌

🔻روی هر جعبه حتما لیبل محموله را نصب کنید.‌‌

🔻روی هر کارتن شماره محموله را با ماژیک و به صورت خوانا یادداشت کنید.

🔻 در قسمت نام تحویل گیرنده یادداشت کنید: پرسنل ورود کالای مرکز فروشندگان‌.

 

 دیجی‌کالا پس از دریافت محموله از اداره پست، برای پیگیری‌های بعدی رسید مهر‌شده را به اداره پست تحویل می‌دهد، درصورتی که برای محموله شما مشکلی در اداره پست پیش آید شما می‌توانید پیگیری‌های لازم را انجام دهید.

توجه کنید که به‌هیچ عنوان رسید تحویل محموله را داخل بسته‌بندی محصولات یا محموله قرار ندهید.

توجه کنید اگر از شهری به جز تهران  کالاهای خود را با خدمات اداره پست ارسال می‌کنید، حتما محموله‌های سایز کوچک را به انبار دانش و محموله‌های سایز بزرگ/متوسط را به انبار بادامک ارسال کنید. سایر انبارهای دیجی‌کالا محموله‌هایی که با پست یا شرکت‌های باربری از شهرستان ارسال می‌شوند، را نمی‌پذیرند. (برای کالاهای کوچک کد پستی ترمینال ورود کالای انبار دانش (۱۵۸۷۵-۳۴۷۱)  و برای کالاهای متوسط/ بزرگ کد پستی  انبار بادامک(۳۳۵۳۱۱۸۳۸۱) را درج کنید. )

با توجه به تاخیراتی که در ارسال کالاهای پستی فروشندگان به انبار ایجاد شده است، درصورتی‌که محموله‌های خود را توسط پست به انبار ارسال می‌کنید، برای جلوگیری از تاخیر، تسهیل فرآیند تحویل کالا و جلوگیری از عدم پذیرش سفارشات در انبار، حتما تاریخ تعهد ارسال کالاها را در پنل خود افزایش دهید.

شرایط ارسال کالای باندل

برای ارسال کالای باندل به انبار حتما نکات زیر را رعایت کنید:

  • کالای باندل کالایی است که در یک بسته‌بندی به همراه کالای اصلی فروخته می شود.
  • کالای باندل باید مرتبط با کالای اصلی باشد و در نام گذاری کالا هم ذکر شود.
  • هزینه کالای باندل باید به همراه کالای اصلی در قیمت گذاری محسوب شود.
  • در بسته‌بندی محصول دقت کنید که کالای اصلی و همراه باید در یک جعبه قرار گیرد و به هیج عنوان کالاها را شیرینک، تسمه کشی یا سلفون‌پیچ نکنید.
  • قرار دادن کالای اصلی و کالای همراه در یک جعبه به این معنا است که جعبه اصلی کالا را از حالت پلمپ اصلی خارج نکنید و هر دو کالا را در یک جعبه مجزا قرار دهید. به‌ طور مثال: موبایل به‌ همراه پاور بانک، شامپو به‌همراه نرم‌کننده و …

قانون انبار در مورد تحویل کالاهای قابل اشتعال

  • در صورتی که کپسول گاز پر شده باشد، فقط امکان پذیرش محموله سفارش در انبار وجود خواهد داشت. یعنی فروشنده فقط در صورت دریافت سفارش از مشتری می‌تواند محموله سفارش بسازد و به انبار ارسال کند.
  • امکان دپو (انبارش) کپسول گاز پر شده در انبار وجود ندارد و در صورت ارسال محموله انبارش، همکاران انبار از محموله را نمی‌پذیرند.
  • در صورتی‌که کپسول گاز خالی باشد، امکان ارسال محموله برای سفارش و انبارش وجود دارد و در انبار پذیرش می‌شود.

 

قوانین تحویل کالاهای دارای تاریخ انقضا به انبار

محصولاتی که تاریخ تولید و انقضا دارند و به‌طور مستقیم با سلامت افراد در ارتباط هستند، جز گروه‌های حساس بوده و اهمیت ویژه‌ای دارند.‌

تمامی محصولات گروه آرایشی و بهداشتی، عطر و ادکلن، تستر عطر و ادکلن، مواد خوراکی، غذای حیوانات، محصولات دارای برچسب اصالت کالا و سیب سبز  و… نمونه‌هایی از گروه‌های حساس هستند بنابراین برای فروش این محصولات باید قوانین زیر رعایت شود.

  • ‌درصورتی‌که محصول دارای تاریخ تولید و تاریخ انقضا باشد، زمان تحویل کالا به انبار باید دو سوم از عمر محصول باقی مانده باشد.‌
  • ‌اگر محصول دارای تاریخ تولید نیست و فقط تاریخ انقضا روی محصول درج شده، محصول برای ارسال به انبار باید حداقل ۶ ماه اعتبار داشته باشد.‌

 

عدم امکان فروش کالاهای بدون شناسه

همانطور که اطلاع دارید فروش برخی کالاها مطابق قانون فقط با وجود «شناسه کالا» امکان‌پذیر است و به همین علت کلیه کالاهای فاقد شناسه یا کالاهایی که شناسه آنها در سامانه جامع تجارت ایران تایید نشود، امکان فروش در وب‌سایت دیجی‌کالا را ندارند و در صورت شناسایی غیرفعال خواهند شد.

کالاهای فاقد شناسه در انبارهای دیجی کالا پذیرش نمی‌شوند و در صورت ارسال به انبار همکاران از پذیرش آن‌ها خودداری خواهند کرد.

همکاران انبار تنها کالاهایی را دریافت می کنند که لیبل شناسه کالا داشته باشند و شناسه در سامانه جامع تجارت ایران تایید شود.

کالاهایی که باید شناسه داشته باشند شامل گروه های زیر، با برند ایرانی و غیر ایرانی هستند:

تلویزیون، مایکروویو/مایکروفر، یخچال/فریزر، ماشین لباس‌شویی، ماشین ظرف‌شویی، جاروبرقی و کولر گازی

برای استعلام شناسه کالا می توانید به سایت سامانه جامع تجارت ایران مراجعه کنید.

برای اطلاعات بیشتر مقاله«شناسه کالا چیست و چطور اخذ می شود؟» را مطالعه کنید.

انبارهای سیار

انبارهای سیار کامیونت‌هایی هستند که در محل‌هایی ثابت حضور دارند. در صورتی که مراجعه به مراکز پردازش برای شما امکان‌پذیر نیست، می‌توانید برای سریع‌تر شدن فرآیند تحویل محموله‌ها به انبارهای دیجی‌کالا محموله‌های‌تان را به انبار سیار تحویل دهید.

استفاده از خدمات انبارهای سیار مشمول هزینه است که  در صورت‌حساب فروشنده درج و کسر خواهد شد. فرمول محاسبه این هزینه اینگونه است:

هزینه ثابت اولیه + هزینه متغیر با توجه به ابعاد و وزن کالا و مسافتی که قرار است کالا تا رسیدن به انبار اصلی طی کند.

هزینه‌های استفاده از انبار سیار، هنگام انتخاب انبار سیار به عنوان مقصد، در پنل محاسبه شده و به شما نمایش داده می‌شود.

نکات مهم در استفاده از انبارهای سیار:

  • حتما قبل از ارسال کالا به انبار سیار محموله بسازید و روش تحویل را «تحویل به انبار سیار» انتخاب کنید.
  • انبارهای سیار دیجی‌کالا فقط کالاهای کوچک را تحویل می‌گیرند.
  • اگر بیش از یک محموله ساختید، کالاهای هر محموله را در بسته مجزا قرار دهید و لیبل محموله را چاپ کنید و روی محموله نصب کنید.
  • روی همه کالاهای محموله باید لیبل (برچسب نارنجی) نصب شده باشد.
  • لازم است که دو نسخه از رسید تحویل محموله را همراه داشته باشید و یک نسخه باید با مهر و امضای راننده انبار سیار تحویل گرفته شود.
  • راننده‌ انبار سیار محموله را تحویل گرفته و در انبار دیجی‌کالا پذیرش می‌شود توجه کنید که مسئولیت هر نوع مغایرت (تعداد، لیبل، رنگ، بسته‌بندی، محتوا و مشخصات فنی و…) در ورود کالا به عهده‌ فروشنده است.
  • انبار سیار همیشه در یک نقطه ثابت قرار ندارد و ممکن است در سطح شهر جابجا شود. پس حتما آدرس انبار سیار را قبل از تکمیل ساخت محموله در پنل‌تان مشاهده کنید.

 

انتخاب گزینه انبار سیار هنگام ساخت محموله

برای تحویل محموله به انبار سیار مراحل زیر را طی کنید:

  • هنگام ساخت محموله در پنل روش تحویل را «تحویل به انبار سیار» انتخاب کنید.
  • سپس محل تحویل را انتخاب کنید. با نگه داشتن موس روی علامت آبی رنگ لوکیشن  شما میتوانید آدرس انبار سیار مورد نظرتان و موقعیت آن را روی نقشه ببینید.
  •  پس از انتخاب انبار سیار مورد نظرتان، بقیه مراحل ساخت محموله را مطابق معمول طی کنید و محموله خود را در بازه زمانی انتخاب شده به انبار سیار برسانید.

 

باجه‌های دریافت

عملکرد باجه دریافت کاملا مشابه با انبارهای سیار است، در واقع این باجه‌ها محموله‌های فروشندگان را در یک بازه‌ زمانی مشخص تحویل گرفته و برای پردازش و سپس ارسال به مشتری به انبار اصلی تحویل می‌دهند. بنابراین تمام نکاتی که در خصوص انبار سیار مطرح شد، در مورد باجه‌های دریافت نیز صادق است.

نکته‌ بسیار مهم در استفاده از باجه‌ها رعایت بازه زمانی ارسال توسط فروشندگان عزیز است.

مثلا: اگر فروشنده روز چهارشنبه کالای خود را به باجه‌ دریافت در شهر کرمانشاه تحویل دهد، محموله روز شنبه به انبار اصلی وارد می‌شود. در واقع نکته مهمی که باید به آن توجه کنید؛ انتخاب تاریخ تعهد ارسال است. اگر تعهد ارسال کالای شما روز پنجشنبه باشد، شامل جریمه خواهید شد.  لطفا در زمان انتخاب تاریخ تعهد ارسال حتما به این نکته توجه کنید.

هزینه استفاده از این انبارها در پنل قابل مشاهده است.

فروشندگان تهران می‌توانند از خدمات ناوگان دیجی‌کالا برای تحویل کالای خود به انبارها استفاده کنند. برای آشنایی بیشتر با ناوگان کلیک کنید.

راهنمای ابعاد کالا برای تحویل به انبارهای دیجی‌کالا

هر یک از مراکز تحویل کالا دارای قابلیت‌ و ظرفیت خاصی هستند، بنابراین پذیرش کالا در انبارها به تفکیک ابعاد کالا انجام می‌شود. برای آشنایی بیشتر با ابعاد کالا و قوانین انبارها در این خصوص مقاله زیر را به دقت مطالعه کنید.

کالای کوچک و بزرگ به چه معناست؟

  • اگر وزن کالا بزرگتر یا مساوی ۱۵ کیلوگرم باشد یا هر یک از ابعاد کالا بزرگتر یا مساوی ۳۵*۶۵*۴۵ سانتی متر باشد، آن محصول جز کالاهای سایز بزرگ/متوسط محسوب می‌شود.
  • اگر وزن کالا کمتر از ۱۵ کیلوگرم باشد یا هر یک از ابعاد کالا  کوچکتر از ۳۵*۶۵*۴۵ سانتی متر باشد، آن محصول جز کالاهای کوچک محسوب می‌شود.

به نمونه‌های زیر توجه کنید:

  • ۳۵×۴۰×۴۰ سانتی‌متر با وزن ۱۳ کیلو گرم، سایز بزرگ (لارج) محسوب می‌شود.
  • ۳۰×۴۰×۶۵ سانتی‌متر با وزن ۱۴ کیلو‌گرم، سایز بزرگ (لارج) محسوب می‌شود.
  • ۳۲×۴۵×۶۰ سانتی‌متر با وزن ۱۰ کیلو گرم، سایز بزرگ (لارج) محسوب می‌شود.
  • ۳۳×۴۰×۶۴ سانتی‌متر با وزن ۱۵ کیلو گرم، سایز بزرگ (لارج) محسوب می‌شود.

دسته‌بندی انبارها بر اساس اندازه‌ محصولات به چه شکل است؟

دیجی‌کالا  در تهران ۳ مرکز مجزا، برای انبارداری است.

مرکز دانش، مرکز شرق ۱ (جشنواره)،بادامک انبارهای دیجی‌‌کالا هستند که در نقاط مختلف، داخل و حومه شهر تهران واقع شده‌اند.

    1. مرکز دانش  به‌عنوان انبار مرکزی دیجی‌کالا شناخته می‌شود و دارای دو ساختمان مجزا برای  انبارداری کالاهای کوچک است.
    2. مرکز شرق ۱ (اتحاد سابق) دارای دو ساختمان مجزا برای انبارداری بوده و کالاهای کوچک و بزرگ/متوسط را پذیرش می‌کند.
    3. مرکز بادامک فقط کالاهای بزرگ/متوسط را دریافت می کند.
    4. کالاهای بزرگ در انبارهای شهرهای دیگر فقط در بازه‌های زمانی صبح انجام می‌شود.

نکات مهم

  • با توجه به اینکه انبارهای کالای بزرگ/متوسط و انبار کالاهای کوچک در مکانهای متفاوتی واقع شده‌اند، بسیار مهم است که برای کالاهای سایز بزرگ/متوسط خود یک محموله جدا و برای کالاهای کوچک یک محموله جدا بسازید. لطفا کالاهای سایز بزرگ/متوسط و کوچک را در یک محموله قرار ندهید تا پذیرش محموله های شما با سهولت بیشتر و سرعت بالاتر انجام شود.

در صورتی که کالاهای بزرگ و کوچک در یک بسته محموله شوند، با عنوان «ادغام کالای بزرگ و کوچک» در ورودی انبار، پذیرش نمی‌شود.

  • اگر در یک ارسال هم محموله کالای بزرگ دارید هم محموله کالای کوچک، انبار بادامک هر دو نوع محموله را پذیرش می‌کند. اما اگر فقط محموله کالای کوچک ارسال می کنید، باید به انبار کالاهای کوچک ارسال شود.
  • ارسال کالای بزرگ/متوسط با پست

اگر محموله کالای بزرگ/متوسط خود را با خدمات پست ارسال می کنید، حتما به آدرس انبار بادامک ارسال کنید. انبار دانش کالاهای بزرگ/متوسط را پذیرش نمی‌کند و فقط پذیرای محموله‌های پستی کوچک است.

آدرس انبار بادامک (کالاهای بزرگ و متوسط): جاده قدیم فتح، سه راه شهریار، بعد از سعید آباد، کنار انبار کاله، زیر گذر پل بادامک (به سمت راست)، جاده ورامینک، پلاک ۱۷ درب سبز رنگ

کد پستی  : ۳۳۵۳۱۱۸۳۸۱

 

محدودیت انبار شرق ۱ (اتحاد سابق) برای پذیرش برخی کالاهای بزرگ

محصولاتی که جمع ابعاد بسته‌بندی آن‌ها (طول+عرض+ارتفاع) بیشتر از ۳ متر و وزن آن‌ها بالای ۸۰ کیلوگرم باشد در انبار شرق ۱ (اتحاد سابق) پذیرفته نمی‌شود و باید به انبار بادامک ارسال شود. 

محصولاتی که وزنشان بین ۵۰ الی ۸۰ کیلوگرم است در صورت داشتن سفارش و به تعداد ۵ عدد در انبار شرق ۱ (اتحاد سابق) پذیرفته می‌شوند.

محصولاتی که وزنشان کمتر از ۵۰ کیلوگرم است، فقط به تعداد ۲۰ عدد در انبار شرق ۱ (اتحاد سابق) پذیرفته می‌شوند (محموله انبارش و سفارش فرقی ندارد.)

برای اطلاع از ممنوعیت‌ انبارهای کالای بزرگ، حتما به این نکات توجه کرده و جدول زیر را مطالعه کنید:

  • قبل از ارسال محصولاتی که در جدول زیر به آن‌ها اشاره شده حتما توجه کنید که طول، عرض و ارتفاع مجاز، جهت پذیرش کالا در انبار کالاهای بزرگ، ۲ متر است و جمع ابعاد محصول نباید از ۴ متر بیشتر باشد.

۴ متر  ≥  ارتفاع + عرض + طول

  • وزن مجاز محصولاتی که در جدول زیر آمده برای  پذیرش در انبار، ۶۰ کیلوگرم است.
  • در واقع اگر ابعاد و وزن محصول و بسته‌بندی کالای شما بیش از اندازه‌های اعلام شده باشد، انبار دیجی‌کالا از پذیرش محصولات معذور است.
  • در‌صورتی‌که حجم مایعات بیشتر از ۵ لیتر باشد، در انبار پذیرفته نمی‌شود.  این نوع کالاها در صورت درج شدن در وضعیت حذف قرار می گیرند.

  • مراکز پردازش دیجی‌کالا در سایر شهرها کالاهای کوچک و بزرگ/ متوسط را همزمان پذیرش می‌کند.
  • انبارهای سیار و باجه‌های دریافت فقط کالاهای سایز کوچک را پذیرش می‌کنند.

محاسبه‌گر ابعاد بسته‌بندی محصول

راهنمای استفاده از محاسبه‌گر

  1. فایل اکسل ضمیمه شده را ذخیره کرده و باز کنید.
  2. ابعاد و وزن دقیق کالای خود را در سلولهای زرد رنگ وارد کنید.
  3. سلول سبز رنگ به شما نشان می دهد که کالا به کدام انبار باید ارسال شود.