ثبت شناسه عمومی الزامی شد

ثبت شناسه عمومی از فروردین سال ۱۴۰۲ هنگام درج کالا در پنل فروشندگی الزامی شد. الزامی شدن ثبت این شناسه به درخواست مراجع ذی‌ربط (وزارت اقتصاد و امور دارایی) و با هدف شناسایی «نوع کالاهای فروش رفته» صورت گرفته است. 

شناسه عمومی تمامی کالاهایی که تا پایان سال ۱۴۰۱ بر روی سایت دیجی‌کالا عرضه شده‌اند، بر روی آن‌ها ثبت شده است. همچنین شناسه عمومی تمامی کالاهای فعلی موجود در بازارگاه دیجی‌کالا در پنل فروشندگی تعریف شده است و کافی است فروشندگان هنگام درج کالا، شناسه منطبق با کالایشان را در بخش «شناسه عمومی» از بین فهرست موارد پیشنهادی انتخاب کنند. 

چنانچه فروشندگان شناسه عمومی منطبق با کالایشان را در بین موارد پیشنهادی مشاهده نکردند، لازم است درخواست خود مبنی بر تعریف شناسه عمومی را از طریق منوی پشتیبانی آنلاین در پنل و انتخاب گزینه ثبت درخواست پشتیبانی، ثبت نام و درج کالا، سایر درخواست‌ها با موضوع درخواست «شناسه عمومی» به صورت تیکت ثبت کنند. این درخواست به مراجع ذی‌ربط (وزارت صنعت، معدن و تجارت) ارجاع داده می‌شود و پس از اختصاص شناسه مورد نظر، دیجی‌کالا آن را تعریف و نتیجه را به فروشندگان متقاضی شناسه عمومی جدید اطلاع رسانی خواهد کرد.

لازم به ذکر است شناسه عمومی کدی است برای شناسایی، رصد و شمارش تعداد و نوع کالاهایی که مبادله می‌شوند. این کد در مواردی از جمله در فرایند صدور صورتحساب الکترونیکی برای هر سفارش مورد استفاده قرار خواهد گرفت.  صدور صورت‌حساب الکترونیک یکی از مراحل سه‌گانه «سامان‌دهی معاملات اقتصادی» است که برای اجرای «قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان» مصوب سال ۹۸ در نظرگرفته شده است. 

سوالات متداول

خیر، طبق دستور وزارت اقتصاد و امور دارایی تمام کالاها برای فروش نیاز به ثبت این شناسه دارند.

خیر، بخش مربوط به شناسه عمومی باید هنگام درج کالا تکمیل شود.

کالای شما تایید نمی‌شود و دلیل این رد تایید به شما اطلاع‌رسانی خواهد شد تا بتوانید شناسه درست را وارد کنید.

چنانچه فروشندگان شناسه عمومی منطبق با کالایشان را در بین موارد پیشنهادی مشاهده نکردند، لازم است درخواست خود مبنی بر تعریف شناسه عمومی را از طریق منوی پشتیبانی آنلاین در پنل و انتخاب گزینه ثبت درخواست پشتیبانی، ثبت نام و درج کالا، سایر درخواست‌ها با موضوع درخواست «شناسه عمومی» به صورت تیکت ثبت کنند. این درخواست به مراجع ذی‌ربط ارجاع داده می‌شود و پس از اختصاص شناسه مورد نظر، دیجی‌کالا آن را تعریف و نتیجه را به فروشندگان متقاضی شناسه عمومی جدید اطلاع‌رسانی خواهد کرد.

شناسه عمومی کدی است برای شناسایی، رصد و شمارش تعداد و نوع کالاهایی که مبادله می‌شوند. این کد در مواردی از جمله در فرآیند صدور صورتحساب الکترونیکی برای هر سفارش و به منظور سامان‌دهی معاملات اقتصادی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.