تفاوت‌های کسب‌وکارهای آنلاین و آفلاین

این روزها تعداد کسب‌وکارهای آنلاین دائما در حال بیشتر شدن است از سوی دیگر کسب‌وکارهای آفلاین هنوز هم جایگاه خود را حفظ کرده‌اند و همچنان بیشترین سهم بازار را در اختیار دارند. اگر می‌خواهید یک کسب‌وکار خرده‌فروشی راه بیندازید باید ساختار این کسب‌وکارها را درک کنید. تفاوت زیادی میان یک کسب‌وکار آنلاین با شکل آفلاین آن وجود دارد و باید پیش از شروع اطلاعات کافی در خصوص آن به دست آورید. در ادامه درباره‌ مدل‌های کسب‌وکار آنلاین و آفلاین و مزایایشان صحبت خواهیم کرد و آن‌ها را باهم مقایسه می‌کنیم.

کسب‌وکارهای آفلاین و مزایای آن‌ها

یک خرده‌فروشی آفلاین یک فروشگاه یا مرکز تجاری فیزیکی است. تمام مغازه‌ها و هایپرمارکت‌هایی که در خیابان از آن‌ها خرید می‌کنید در این دسته قرار می‌گیرند. هنوز هم بسیاری از مردم خرید از این فروشگاه‌ها را ترجیح می‌دهند زیرا می‌توانند محصول را مشاهده و لمس کنند و از فروشندگان نظر بخواهند. اگر بخواهیم درباره‌ نمونه‌های جهانی صحبت کنیم «والمارت» یکی از بزرگ‌ترین‌ خرده‌فروشی‌های آفلاین است که بیش از ۴۰۰۰ فروشگاه در بیش از ۲۸ کشور دارد و نزدیک به دو میلیون نفر برای آن کار می‌کنند. ارزش این شرکت بیش از ۳۶۰ میلیارد دلار است که نشان می‌دهد با وجود هرچه بیشتر شدن کسب‌وکارهای آنلاین، کسب‌وکارهای آفلاین هنوز ارزش بسیار زیادی دارند.

مدل کسب‌وکار آفلاین مزایای مختلفی دارد که در ادامه به چهار مورد از مهم‌ترین‌هایشان اشاره می‌کنیم:

  • ایجاد رابطه شخصی با مشتریان

داشتن فروشگاهی که مشتریان برای بازدید به آن مراجعه می‌کنند این امکان را ایجاد می‌کند که با مشتریان ارتباط برقرار کنید. می‌توانید آن‌ها را ببینید، با آن‌ها حرف بزنید و آن‌ها را بشناسید. بنابراین احتمال تبدیل‌شدن مشتریان به مشتریان وفادار در این مدل کسب‌وکار زیاد است.

  • موجودی فروشگاه پیش روی مشتریان است

بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند قبل از خرید کالا، آن‌ها را ببینید و لمس کنند. تحقیقات نشان می‌دهد میل به دیدن و لمس کردن کالاها مهم‌ترین دلیلی است که هنوز هم فروشگاه‌های آفلاین طرفداران زیادی دارند. همچنین مشتریان ترجیح می‌دهند با فروشنده حرف بزنند و سوالات خود را بپرسند.

  • نرخ بازگشت و تعویض محصول کمتر است

 وقتی مشتریان می‌توانند کالاها را ببینند و خودشان آن‌ها را امتحان کرده و بخرند خیلی کم پیش می‌آید چیزی را برگردانند. این مزیت بسیار بزرگی است و باعث می‌شود خریدهای موفق بیشتری انجام شوند.

  • مشتریان به فروشگاه آفلاین بیشتر از فروشگاه آنلاین اعتماد دارند

واقعیت این است که فروشگاه‌های آفلاین لازم نیست نگران ازدست‌دادن مشتریان به دلیل عدم اعتماد باشند. تحقیقات نشان می‌دهند هنوز هم مردم ترجیح می‌دهند از جایی خرید کنند که در صورت بروز هر مشکلی به‌راحتی بتوانند به آن مراجعه کنند. فروشگاه‌های آنلاین می‌توانند این خلا را با داشتن سیستم پشتیبانی قدرتمند پر کنند.

کسب‌وکارهای آنلاین و مزایای آن‌ها

تجارت الکترونیک به خرید و  فروش کالا یا خدمات از طریق اینترنت گفته می‌شود. استفاده از چنین پلتفرم‌هایی مانند آمازون در دنیا یا دیجی‌کالا در ایران باعث رشد قابل‌توجهی در خرید آنلاین در یک دهه‌ گذشته شده است. در سال ۲۰۰۷، ۵.۱ درصد درآمد کل خرده‌فروشی‌ها از طریق آنلاین بود که این مقدار در سال ۲۰۱۹، به ۱۶ درصد رسیده است.

روزگاری که فعالیت‌های تجاری مانند مبادله کالا و خدمات، تنها به روش آفلاین انجام می‌شد، گذشته است. این روزها می‌توانید با چند کلیک خرید کنید و پول را به‌حساب فروشنده بریزید. کسب‌وکارهای آنلاین مدل‌های بسیار مختلفی دارند که از میان آن‌ها می‌توانیم به مدل B2B یا فروش سازمانی و مدل B2C که به معنای خرده فروشی است اشاره کنیم. خرده‌فروشی‌هایی مانند دیجی‌کالا در دسته‌ B2C قرار می‌گیرند و دیجی کالا بیزینس هم در دسته‌ی B2B یا فروش سازمانی قرار می‌گیرد.

هرچند خرده‌فروشی آفلاین هنوز روش غالب در دنیاست اما خرده‌فروشی آنلاین هم مزایای خود را دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • فروش ۲۴ ساعته

فروش در فروشگاه‌های آنلاین به ساعت کاری مربوط نیست و در تمام ساعات شبانه‌روز اتفاق می‌افتد. ممکن است شما در رخت‌خوابتان باشید و یک مشتری در وبسایت شما خرید موردنظرش را ثبت کند. شما می‌توانید صبح روز بعد هماهنگی‌های مربوط به این سفارش را انجام دهید و آن را به دست مشتری برسانید.

  • هزینه عملیاتی کمتر

هزینه‌های عملیاتی کار با کسب‌وکارهای آنلاین کمتر است زیرا در این روش به کارگران کمتری نیاز دارید و لازم نیست یک تیم بزرگ فروشنده، کارکنان حراست  و… داشته باشید. از سوی دیگر نیازی به فضا برای عرضه‌ کالاها ندارید و همین باعث می‌شود فروشندگان بتوانند قیمت‌های مناسب‌تری را در کسب‌وکارهای آنلاین ارائه کنند.

  • منطقه‌ فروش گسترده

همه‌ کسانی که در حوزه تجارت الکترونیک فعالیت می‌کنند می‌دانند اگر تعداد زیادی محصولات باکیفیت و پرطرفدار ارائه کنند می‌توانند به نقاط مختلف شهر، کشور و یا جهان بفروشند. برای دیجی‌کالا این محدوده سراسر ایران است. همین موضوع برای کسب‌وکارهای درحال‌رشد انگیزه‌ بیشتری ایجاد می‌کند که از این فرصت استفاده کنند و با مشتریان بسیار بیشتری در نقاط مختلف ارتباط برقرار کنند.

  • کسب‌وکار خود را از هرکجا اداره کنید

وبسایت‌های تجارت الکترونیک محدودیت‌های منطقه‌ای را برطرف می‌کنند. شما می‌توانید در هر نقطه‌ای از کشور باشید و تنها با دسترسی به اینترنت و لپ‌تاپ و تلفن همه کارها را پیش ببرید.

کدام را انتخاب کنیم؟ کسب‌وکار آنلاین یا آفلاین

تا اینجا درباره‌ خرده‌فروشی‌های آفلاین و آنلاین و مزایایشان صحبت کردیم. در ادامه در این باره صحبت می‌کنیم که کدام می‌تواند مناسب‌تر باشد، راه‌اندازی فروشگاه شخصی یا پیوستن به یک مارکت پلیس معتبر.

 

 

  • هزینه و شرایط راه‌اندازی

برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار آفلاین نیاز به هزینه‌ اولیه‌ بالایی دارید زیرا باید مکانی برای آن تهیه کنید و تمام هزینه‌های مربوط به دکوراسیون، نگهداری، پول برق، آب و همه‌ هزینه‌های مشابه را بپردازید. در ادامه هزینه‌های استخدام و آموزش کارکنان و همچنین تبلیغات در منطقه به آن افزوده خواهد شد. کسب‌وکارهای آنلاین در این زمینه راحت‌تر هستند، زیرا به هزینه‌های زیادی مانند کسب‌وکارهای آفلاین نیاز ندارند. شبکه‌های اجتماعی امکان تبلیغات رایگان را برای شما فراهم کرده‌اند و احتمالاً نیاز به انبار خاصی نخواهید داشت. همچنین می‌توانید از مراکز پردازش مارکت‌پلیس نیز استفاده کنید. همچنین در این شرایط نیازی به کسب مجوزهای مختلف نیست، کافی است خودتان را به‌عنوان یک فروشنده در مارکت‌پلیس ثبت کنید و سپس وارد فرآیند فروش شوید.

  • جذب مشتریان جدید

صحنه‌ جذابی است که به‌محض باز کردن فروشگاه، سیل خریداران وارد آن شوند اما این برای بسیاری از کسب‌وکارهای آفلاین هیچ‌وقت اتفاق نمی‌افتد و برای داشتن مشتریان بیشتر باید صبر زیادی داشته باشید. در نهایت هرقدر هم روابط خوبی بسازید و تبلیغ کنید، در یک محدوده‌ کوچک مشتریان زیادی خواهید داشت و آن‌ها هم فقط می‌توانند در زمان مشخصی از شما خرید کنند. در مقابل  پیوستن به یک مارکت پلیس تعداد بسیار زیادی مشتری بالقوه در اختیار شما می‌گذارد و می‌توانید محصولات خود را به‌صورت۷/۲۴ در اختیار تمام مشتریان قرار دهید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که محصولات باکیفیتی عرضه کنید و اطلاعات کافی در اختیار مشتریان بگذارید. در مقاله «چگونه فروشنده خوبی باشیم»، راهنمایی‌‌های که برای این کار نیاز دارید در اختیار شماست.

  • امکانات تبلیغات و بازاریابی

تبلیغات بخش مهمی از هر کسب‌وکاری است. تبلیغ برای یک کسب و کار آفلاین به معنای استفاده از انواع رسانه‌ها مانند بروشور، صفحه تبلیغات روزنامه‌ها، رادیو و تلویزیون، بیلبورد و… است. تمام این کارها هزینه‌های زیادی را به کسب‌وکار شما تحمیل می‌کند. برخلاف کسب و کارهای آفلاین در کسب و کارهای آنلاین شما امکانات زیادی دارید برای مثال در دیجی‌کالا شما می‌توانید از پروموشن‌هایی مانند «پیشنهاد شگفت‌انگیز» و «تخفیف هوشمند» استفاده کنید و با استفاده از امکانات تبلیغاتی مانند تبلیغات کلیکی، تبلیغات پیامکی، مزایده‌های شگفت‌انگیز و پوش‌نوتیفیکیشن با هزینه‌های بسیار کمتر همیشه یک گام جلوتر از کسب‌وکارهای آفلاین باشید.

  • مستندات کافی برای ارزیابی عملکرد کسب‌وکار

واقعیت این است که اگر نتوانید در کسب و کار خود معیاری را اندازه‌گیری کنید، بهبود دادن آن کاری سخت و گاه نشدنی است. از زمانی که یک کسب‌وکار را راه‌اندازی می‌کنید باید دائما همه چیز را تحت‌نظر داشته باشید. برای یک کسب‌وکار آفلاین پیگیری تعداد خریداران، تعداد کسانی که به مغازه سر زده‌اند و اینکه چه چیزهایی باید بهتر شود تا فروش بیشتری اتفاق بیفتد دشوار است اما در همکاری با فروشگاه‌های آنلاین این مشکل وجود نخواهد داشت. متریک‌های زیادی هستند که می‌توانید تحت‌نظر بگیرید و به‌راحتی کسب‌وکار خود را ارزیابی کنید. در مقاله «معیارهایی که باید برای افزایش سود ردگیری کنیم» درباره‌ این معیارها صحبت کرده‌ایم.

  • امنیت

تهدیدات امنیتی برای فروشگاه‌های آنلاین و آفلاین باهم متفاوت است. فروشگاه آفلاین شما ممکن است مورد سرقت قرار بگیرد یا به دلایل مختلف دچار تخریب اموال شود؛ بنابراین باید هزینه‌های مربوط به بیمه را در نظر بگیرید و البته نیروهای حراستی کافی داشته باشید. این خطر برای کسب‌وکارهای آنلاین به شکل دیگری است. تهدید بزرگ امنیتی در این فروشگاه‌ها هک شدن است که برای جلوگیری از آن راه‌های زیادی وجود دارد. باید فروشگاهی را برای همکاری انتخاب کنید که داده‌های حساس را رمزگذاری می‌کند، یک فایروال مناسب دارد و از امن‌ترین درگاه‌های پرداخت استفاده می‌کند. در این صورت لازم نیست نگران مشکلاتی مانند حملات سایبری باشید.

جمع‌بندی

دنیای ما با سرعت زیادی به‌سوی آنلاین شدن همه چیز گام برمی‌دارد و خدمات آنلاین در میان نسل‌های جدید طرفداران بیشتری دارند. این به این معناست که کسب‌وکارها برای بقای خود، نیازمند روی‌آوردن به مدل‌های جدید بیزنسی هستند و بهتر است ورود به مدل‌های آنلاین یا پیوستن به یک مارکت پلیس را در کنار کسب‌وکار آفلاین خودشان، در نظر بگیرند زیرا که پیش رفتن با زمانه یکی از مهم‌ترین رمزهای ماندگاری است.