سئو چیست و تاثیر آن در فروش کالایتان چگونه است؟
سئو چیست و تاثیر آن در فروش کالایتان چگونه است؟

سئو و بهینه‌سازی سایت چیست و چه تاثیری در فروش دارد؟

 

سئو (Search Engine Optimization) به معنی بهینه‌سازی موتور جست‌و‌جو است که به قرار گرفتن سایت در رتبه‌بندی نتایج موتور جست‌و‌جو کمک می‌کند.

بخش مهمی از ترافیک سایت‌های مبتنی بر تجارت الکترونیک از سمت گوگل سرازیر می‌شود. سئو به فرآیندهایی اشاره دارد که از طریق آن تلاش می‌کنیم تعداد بازدید محتوای یک وبسایت را به حداکثر برسانیم. از طریق روش‌های مختلف می‌توان رتبه‌ی‌ سایت در موتورهای جستجوگر را افزایش داد؛ یعنی با هر بار جست‌و‌جو نام سایت یا کالا در بالای فهرست پیشنهادی موتور جست‌و‌جو‌گر مشاهده شود.

اگر شما یک فروشگاه آنلاین را اداره می‌کنید یا به عنوان فروشنده‌ با یک فروشگاه اینترنتی همکاری می‌کنید، علاوه بر اینکه باید بتوانید مطالب با ارزشی برای کاربران تولید کنید که اطلاعات خوبی را درباره‌ی محصولی که می‌فروشید ارائه دهد، باید بتوانید مطالب بهینه‌ای را برای ربات موتورهای جستوجوگر مثل (گوگل) تولید کنید؛ به این عمل سئو (SEO) می‌گویند. گوگل برای اینکه بهترین پیشنهاد را به کاربر درباره‌ی یک کالا یا موضوع در نتایج جست‌وجو بدهد، از ربات‌هایی استفاده می‌کند که به تک‌تک صفحات سایت‌ها سر می‌زند و متن آن‌ها را می‌خواند یا به اصطلاح کرال می‌کند و در پایگاه داده‌ی خود با توجه به امتیاز دریافت شده، آن را ذخیره (ایندکس) می‌کند.

در این مقاله به شما کمک می‌کنیم تا محتوایی برای کالایتان در سایت دیجی‌کالا تولید کنید که ربات‌های گوگل به‌راحتی و کامل آن را بخوانند و بیشترین امتیاز را نسبت به متن سایت‌های دیگر به آن بدهند.

 

انتخاب کلمه‌ی کلیدی 

کلمات کلیدی همان کلمات یا عبارات کوتاهی هستند که ممکن است کاربر آن‌ها را در گوگل جست‌وجو کند تا به آن کالا برسد.

هنگامی‌که اقدام به درج کالا می‌کنید، درابتدا کلمات کلیدی مربوط به کالا را در ذهن خود بسازید. خودتان را جای کاربر معمولی قرار دهید و با خود بگویید اگر قرار بود با جست‌وجو در سایت گوگل به این کالا برسم، چه عبارتی را جست‌وجو می‌کردم. اگر بین چند کلمه شک دارید و نمی‌داید کدام مهم‌تر است، کافی است به سایت«www.google.com/trends»مراجعه کرده و در باکس بالای صفحه، کلمه‌های کلیدی مورد نظرتان را وارد کنید تا به کمک نموداری که مشاهده خواهید کرد از وضعیت جست‌وجوی کاربران مطلع شوید.
هنگامی‌که کلمات کلیدی مرتبط با کالایتان را پیدا کردید، می‌توانید از آن‌ها در شرح و توضیحات کالاهایتان استفاده کنید. عنوان محصول می‌تواند شامل یکی از کلمات کلیدی باشد. نام کالا مهم‌ترین بخش در درج کالاست و نباید خیلی ساده از کنار آن بگذریم. این بخش از نظر سایت گوگل بیشترین امتیاز را در صفحه دارد؛ بنابراین در انتخاب نام مناسب برای کالا دقت کنید.
در صورت امکان باید نام کالا شامل مهمترین کلمه‌ی کلیدی که در گوگل ترند به آن دست یافتیم باشد. البته نحوه‌ی نامگذاری در گروه‌های کالایی سایت دیجی‌کالا، از قبل مشخص شده و شما می‌توانید از راهنمایآموزش نامگذاری و درج کالااستفاده کنید. به‌طور مثال اگر عبارت «هارد اینترنال» را در مرورگر گوگل جست‌و‌جو کنید، فروشگاه اینترنتی دیجی‌کالا در رتبه‌ی اول این جست‌و‌جو قرار دارد.

نوشتن شرح و نقد تخصصی

در نوشتن شرح و نقد‌وبررسی باید به شکل صحیح و اصولی از کلمات کلیدی استفاده کنید. بارها دیده شده است که در شرح‌های نوشته شده هیچ اسمی از محصول برده نشده است. این کار باعث کمتر دیده شدن صفحه‌ی محصول و ارتباط ناقص با کلمه‌ی جست‌وجو شده در گوگل می‌شود و در نتایج آن، صفحه‌ی محصول شما دیده نخواهد شد. به متن زیر توجه کنید:

«این محصول با ظرفیت ۶۴ گیگابایت و بدنه‌ی فلزی است که می‌تواند میزبان خوبی برای اطلاعات شما باشد.»

سعی کنید که به‌صورت هوشمندانه نام محصول، شرکت سازنده و نام‌های دیگر را در متن قرار دهید و به‌جای تکرار کلمه‌ی «این محصول» نام کامل کالا را بنویسید.

با توجه به یکی از الگوریتم‌های گوگل (مرغ مگس‌خوار)، بهتر است که در متن حداقل به سه سوال «چرا»، «چطور» و «چگونه» پاسخ داده شود. برای آشنایی کامل به نوع نگارش متن، مقاله‌ی چگونه شرح بنویسیم؟ را مطالعه کنید.

 

چگالی کلمات کلیدی

استفاده‌ی تعداد پایین از کلمه‌ی کلیدی یا حتی استفاده نکردن از آن در متن، به گوگل می‌گوید که این نوشته اهمیت کمی دارد و به آن هیچ امتیازی داده نمی‌شود. از طرفی تکرار بیش از اندازه‌ی یک کلمه‌ی کلیدی هم یک متن را به عنوان اسپم (Spam) یا متن بی‌ارزش معرفی می‌کند و گوگل به آن امتیاز منفی می‌دهد؛ بنابراین باید در تکرار یک کلمه‌ی کلیدی با احتیاط عمل کنید.

فرمول زیر، فرمول تقریبی تعداد کلمه‌ی کلیدی مورد استفاده در یک متن است.

بهترین و بهینه‌ترین چگالی عددی بین ۱ تا ۳ درصد است؛ مثلا اگر قصد استفاده از کلمه‌ی کلیدی «فلش‌مموری» را دارید، در فرمول بالا باید عدد ۲ را به‌جای «تعداد کلمه در عبارت کلیدی» قرار دهید (زیرا عبارت فلش‌مموری دو کلمه‌ای است) و به‌جای «تعداد عبارت کلمه کلیدی در متن» تعداد تکرار کلمه‌ی کلیدی در کل متن را قرار دهید. شاید درابتدا کمی سخت به نظر برسد؛ ولی تنها با یک‌بار استفاده از این فرمول متوجه خواهید شد که برای یک عبارت کلیدی دو کلمه‌ای، ۳ بار تکرار در یک متن ۳۰۰ کلمه‌ای استاندارد است. سعی کنید کلمه‎ی کلیدی انتخاب شده را در جمله‌ی اول متن یا شرح کالا استفاده کنید.

 

نمونه‌ی یک شرح استاندارد سئو

متن زیر نمونه‌ی یک شرح سئو شده‌ی استاندارد است که در آن بین ۳ تا ۶ بار از کلمه‌کلیدی «فلش‌مموری» استفاده شده.

نام محصول: فلش مموری سونی مدل USM ظرفیت ۶۴ گیگابایت

برای به‌همراه داشتن موسیقی مورد‌علاقه یا پروژه‌های کاری و تحصیلی، فلش‌مموری‌ها بهترین گزینه‌ هستند. این گجت‌های کوچک، تنوع بسیاری دارند و همین مسئله، انتخاب را تا حد زیادی دشوار می‌سازد. شرکت سونی همواره یکی از شرکت‌های پیشرو و خلاق در زمینه‌ی طراحی و ساخت محصولات الکترونیکی به شمار می‌آید. درحال‌حاضر کمپانی سونی به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی لوازم و تجهیزات پیشرفته‌ی الکترونیکی در جهان شناخته می‌شود. فلش‌مموری «USM» شرکت «سونی» با ظرفیت ۶۴ گیگابایت، یک فلش‌مموری کوچک، زیبا و درعین‌حال پرسرعت است که به لطف بهره‌گیری از دو رابط سریع USB3.1 TypeA و Type-C خیال شما را بابت سازگاری با دستگاه‌های مختلف راحت می‌کند. USB Type-C که در مک‌‌بوک‌های اپل و اخیرا توسط چند شرکت مشهور دیگر در لپ‌تاپ‌ها و تبلت‌ها به کار گرفته‌ می‌شود، علاوه بر سرعت انتقال بسیار بالا از هر دو جهت قابل‌استفاده است و نیازی به دقت درهنگام اتصال آن نخواهید داشت؛ این امر سرعت استفاده از آن را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. SONY USM یک فلش‌مموری بسیار کوچک است و به همین دلیل استعداد بالایی در گم‌شدن دارد. یک محافظ سیلیکونی برای این محصول در نظر گرفته ‌شده که روی آن یک شیار طراحی شده تا با آویزان‌کردن یک بند این مشکل هم حل شود. 

 

کانال مرکز فروشندگان را در تلگرام دنبال کنید