به‌روز رسانی هزینه‌های حمل‌ونقل دیجی‌کالا

یکی از بخش‌های مهم دیجی‌کالا، بخش لجستیک یا حمل‌ونقل آن است. دیجی‌کالا به عنوان پیشرفته‌ترین بستر تجارت الکترونیک در ایران، ساختار حمل‌ونقلی بزرگ و پیشرفته‌ای دارد که شامل زیرساخت‌های مختلفی از جمله: ۱۵ انبار سیار در سطح کشور، ۹ باجه دریافت در شهرستان‌ها، سیستم جمع‌آوری کالا از فروشنده، خدمات حمل کالای نمونه به کارخانه تولید محتوا، حمل محموله به انبار، تحویل کالاهای مرجوعی از مشتریان، سیستم توزیع کالا به مشتریان و… است.

دیجی‌کالا به کمک این زیرساخت و سیستم بزرگ و پیچیده تلاش می‌کند تا شرایط مطلوب و راحتی را برای فروشنده‌های خود به وجود بیاورد و فروشنده‌ها بتوانند به سادگی و با استفاده از این سیستم حمل‌ونقل، کالاهای خود را به انبار دیجی‌کالا تحویل داده و یا آن‌ها را از انبار دریافت کنند، نمونه کالاهای خود را به کارخانه تولید محتوا ارسال کنند و بالاخره از انبارهای سیار و دیگر خدمات دیجی‌کالا استفاده کنند. نگهداشت، بهبود و توسعه این سیستم حمل‌ونقل نیازمند برنامه‌ریزی‌های عملیاتی و مالی گسترده ای است که دیجی کالا مانند همیشه نقش پررنگ و تاثیرگذاری در متعادل کردن این هزینه‌ها برای فروشندگان داشته است.

 

هزینه‌های حمل‌ونقلی فروشندگان شامل موارد زیر می شود:

  • استفاده از امکان جمع‌آوری کالا از فروشنده‌ها
  •  استفاده از انبار سیار
  •  استفاده از باجه‌های دریافت در شهرستان‌ها

مبنای محاسبه هزینه ها در قالب مدل زیر می باشد :

مبنای محاسبه  = قیمت ثابت اولیه + هزینه عوامل متغیر (ماهیت کالا و بعد مسافتی تا مراکز اصلی دریافت کالا)

با توجه به در نظر گرفتن عوامل تاثیرگذار در مدیریت مالی این خدمات، مانند حامل‌های انرژی، نرخ تورم، زیرساخت‌های عمرانی و… از ابتدای مهرماه مبالغ جدید هزینه‌ی خدمات  به شرح زیر است.

 

به عنوان مثال اگر بخواهیم هزینه استفاده از باجه دریافت را بررسی کنیم باید بگوییم که یک قیمت ثابت اولیه برای استفاده از این سرویس تعیین شده است و علاوه بر آن عواملی که وابسته به ماهیت کالا است مانند وزن و اندازه کالا و بعد مسافتی تا مراکز اصلی دریافت کالا در محاسبه هزینه آن به صورت مستقیم تاثیرگذار است.

مثال : اگر تعداد ۳۹۰ قلم کالای تحویلی (مانند مچ بند یا محافظ کابل) به انبار سیار با وزن تقریبی ۴٫۵ کیلوگرم باشد، هزینه فعلی آن ۹۴۱۶۲ ریال است که از این مقدار، ۸۰۰۰۰ ریال آن هزینه ثابت و ۱۴۱۶۲ ریال آن هزینه متغیر آن است.

با احتساب این تغییرات مقدار هزینه جدید به صورت تقریبی ۱۱۲۹۹۴ ریال است.

شما می‌توانید نتیجه این تغییرات را در فاکتورهای مالی و صورت‌حساب‌های خود مشاهده کنید. در پایان باید بگوییم که دیجی‌کالا تلاش می‌کند تا از طریق راه‌های ارتباطی خود با فروشندگان آن‌ها را نسبت به آخرین تغییرات و برنامه‌ریزی‌های خود آگاه کند.