راهکارهایی برای ارسال به موقع سفارش

همانطور که می‌دانید در پنل فروشندگی خود در زمان «درج تنوع و قیمت‌گذاری یک کالا» یا پس از آن از بخش «مدیریت تنوع و قیمت‌گذاری» برای ارسال هر کالا، بازه زمانی (با توجه به روز کاری) مشخص می‌کنید. بنابراین وقتی سفارشی برای شما ثبت می‌شود باید مطابق با همان بازه زمانی، محموله بسازید و کالای خود را به انبارهای دیجی‌کالا ارسال کنید و اگر در آن بازه زمانی موفق به تحویل نشوید سفارش دچار تاخیر در ارسال می شود.

ارسال به موقع کالا در امتیاز عملکرد فروشندگان تاثیرگذار است و تاخیر در ارسال، باعث کاهش امتیاز عملکرد، محدودیت‌هایی برای فروش و در مواردی تعلیق پنل فروشندگی می‌شود.

در این مقاله قصد داریم شما را با قوانین ارسال به موقع کالا و روش‌های پیشگیری از تاخیر در ارسال آشنا کنیم پس با دقت آن را مطالعه کنید.

نکته مهم:

لطفا دقت کنید، هر تعداد کالایی(DKPC) که با تاخیر ارسال شود به صورت مجزا  شامل تاثیر منفی در امتیاز عملکرد و محدودیت می‌شود.

 مثال: اگر  فروشنده‌ای یک سفارش با تاریخ تعهد ارسال ۱۵ مهر با ۲ عدد کالا (DKPC)داشته باشد و همچنین سفارش دیگری با تاریخ تعهد ارسال ۱۷ مهر با ۱۰ عددکالا (DKPC) داشته باشد و به هر دلیل سفارش اول را تحویل ندهد، پس از تحویل سفارش دوم، ۲ عدد از کالاهای محموله تحویلی، کسر و به سفارش‌ اول اختصاص داده می‌شود. بنابراین علاوه بر اینکه ۲ عدد کالای سفارش اول مشمول تاخیر شده است کالاهای سفارش دوم نیز به دلیل کسر ۲ مورد، دچار تاخیر  و جریمه محدودیت می‌شود.

قانون ساعت ۱۲ شب در ارسال سفارش‌ها

در صورتی که مشتریان سفارشی را قبل از ساعت ۰۰:۰۰ (۱۲ شب) ثبت کنند و شما در تعهدهای گذشته و امروز خود آن سفارش را به عنوان سفارش تایید شده ببینید، سفارش ثبت‌شده در همان روز محسوب می‌شود و باید مطابق بازه تعهد خود برای آن محموله بسازید و آن را به انبار تحویل دهید.

نکته مهم:

لطفا این نکته را در نظر داشته باشید؛ در صورتی که خریدار سفارشی را بین ساعت ۱۱ تا ۱۲ شب ثبت اولیه کند و بین ساعت ۱۲ تا ۱ بامداد سفارش را نهایی و پرداخت کند، تاریخ تعهد ارسال آن سفارش، بر اساس ساعت ۱۲ محاسبه می‌شود بنابراین لطفا ساعت ۱ بامداد نیز سفارش‌های خود را بررسی و برای آن‌ها محموله بسازید.

همانطور که در تصویرهای پایین می‌بینید، با کلیک روی علامت چشم (جزئیات سفارش) در انتهای هر سفارش می‌توانید ساعت ثبت سفارش و ساعت نهایی شدن آن را مشاهده کنید.

برای اینکه به صورت دقیق با این قانون آشنا شوید به مثال زیر توجه کنید. 

زمان ثبت سفارش توسط مشتریبازه زمانی ارسال کالا تاریخ ثبت سفارش بر اساس قانون ساعت ۰۰:۰۰تعطیلاتتاریخ تعهد ارسالتوضیحات
چهارشنبه ۱۸ مهر ساعت ۲۳:۵۰۱روزچهارشنبه ۱۸ مهر جمعهپنج‌شنبه ۱۹ مهربا توجه به اینکه سفارش قبل از ساعت ۰۰:۰۰ (۱۲شب) ثبت شده است تاریخ ثبت سفارش همان روز (روز جاری) درنظر گرفته میشود بر اساس بازه ی زمانی ارسال کالا که ۱ روز کاری است فردا آن روز یعنی پنج شنبه تاریخ تعهد ارسال است.
پنج‌شنبه ۱۸ مهر ساعت ۰۰:۱۰۱روزپنج‌شنبه ۱۹ مهر جمعه شنبه ۲۱ مهربا توجه به اینکه سفارش بعد از ساعت ۰۰:۰۰ (۱۲شب) ثبت شده است تاریخ ثبت سفارش روز بعد درنظر گرفته میشود بر اساس بازه ی زمانی ارسال کالا که ۱ روز کاری است و تعطیل بودن روز جمعه تاریخ تعهد ارسال شنبه است.
چهارشنبه ۱۸ مهر ساعت ۲۳:۵۰۲روزچهارشنبه ۱۸ مهر جمعه شنبه ۲۱ مهربا توجه به اینکه سفارش قبل از ساعت ۰۰:۰۰ (۱۲شب) ثبت شده است تاریخ ثبت سفارش همان روز (روز جاری) درنظر گرفته میشود بر اساس بازه ی زمانی ارسال کالا که ۲ روز کاری است و تعطیل بودن روز جمعه تاریخ تعهد ارسال شنبه است.
پنج‌شنبه ۱۸ مهر ساعت ۰۰:۱۰۲روزپنج‌شنبه ۱۹ مهر جمعه یک‌شنبه ۲۲ مهربا توجه به اینکه سفارش بعد از ساعت ۰۰:۰۰ (۱۲شب) ثبت شده است تاریخ ثبت سفارش روز بعد درنظر گرفته میشود بر اساس بازه ی زمانی ارسال کالا که ۲ روز کاری است و تعطیل بودن روز جمعه تاریخ تعهد ارسال یک شنبه است.

لازم به ذکر است که در پنل فروشندگی خود از طریق بخش پروفایل شما و سپس تقویم کاری می‌توانید روزهای تعطیل خود را ثبت کنید یا تعطیلات رسمی را به عنوان روز کاری خود اعلام کنید. در این صورت، روزهایی  را که به عنوان روز تعطیل ثبت کنید به بازه زمانی ارسال کالای شما، اضافه می‌شود.

توجه داشته باشید در صورت اضافه کردن یک روز به عنوان تعطیلی، اگر از قبل برای آن روز سفارشی ثبت شده باشد و تعهد ارسال داشته باشید، حتما باید تا قبل از فرارسیدن این روز نسبت به ساخت محموله و ارسال کالاها به انبار اقدام کنید. در صورت لغو سفارش، جریمه می‌شوید.

دلایل ایجاد تاخیر در ارسال سفارش و راهکارهای پیشگیری از آن

در ادامه برخی از بزرگترین عواملی که باعث تاخیر در ارسال سفارش می‌شوند را با هم بررسی می‌کنیم و راهکارهای پیشگیری از آن را ارائه می‌دهیم: 

  • ناموجود بودن کالا و مشکل در تامین آن:

برای پیشگیری از این مشکل به صورت مرتب از  به‌روز بودن موجودی کالاهای خود در پنل مطمئن شوید. همچنین در صورتی که آماده‌سازی یا تامین کالایی سخت و زمان‌بر است بازه زمانی ارسال آن کالا را تا حداکثر زمان مجاز افزایش دهید.

  • تاخیر در تحویل سفارش در بازه زمانی مشخص شده:

برای پیشگیری از این مشکل روزانه و به صورت مرتب پنل خود را بررسی کنید تا هم از سفارش‌های جدید مطلع شوید و هم برای سفارش‌هایی که تعهد ارسال گذشته و امروز و همچنین فردا به بعد دارند به صورت روزانه محموله بسازید و تحویل دهید.

 بهتر است کالاهای پرفروش خود را انبارش کنید. لازم به ذکر است که ساخت محموله در روز مقرر به معنی عدم تاخیر در تحویل نیست و حتما باید سفارش نیز در روز تعیین‌شده به دیجی‌کالا یا مشتری تحویل داده شود.

  • عدم پذیرش کالا در انبار:

در صورتی که محموله شما مطابق با مقررات تحویل محموله به انبار تهیه نشده باشد و مشکلاتی مانند مغایرت کالا، تحویل ناقص، ایراد در بسته‌بندی، لیبل و شناسه کالا وجود داشته باشد، همکاران انبارها نمی‌توانند محموله را پذیرش کنند. در این شرایط لازم است تا روز بعد مجددا کالاها را مطابق استاندارد تحویل دهید. این موضوع باعث تاخیر در ارسال و یا لغو سیستمی سفارش‌ها می‌شود. برای جلوگیری از بروز این مشکل باید مطابق ضوابطی که در مقاله «اصول صحیح بسته‌بندی کالا برای ارسال به انبار» ذکر شده است، اقدام کنید.

  • عدم پذیرش کالاهای آرایشی بهداشتی، عطر و ادکلن، تستر عطر و ادکلن، محصولات خوراکی و ابزار سلامت دیجیتال به دلیل نداشتن «برچسب اصالت سلامت کالا» و «سیب سبز»:

برای پیشگیری از این مشکل پیشنهاد می‌کنیم حتما قبل از ثبت کالاهای خود در وب‌سایت دیجی‌کالا، از داشتن مجوزهای لازم مطلع شوید.

  • دشوار بودن ارسال کالا به انبار دیجی کالا:

در صورتی که مراجعه به انبارهای دیجی‌کالا برای شما دشوار است، پیشنهاد می‌کنیم از انبارهای سیار، باجه‌های دریافت یا ناوگان دیجی‌کالا استفاده کنید. همچنین با شرکت ارائه‌دهنده خدمات ارسال مطمئن و معتبر همکاری کنید تا در صورت نیاز به عنوان جایگزین از آن استفاده کنید.

  • مشکلات احتمالی دیگری که باعث ایجاد اختلال در کار شما می‌شود:

در صورتی که با شرایطی روبرو شدید که تحویل صحیح سفارش‌های شما به دیجی‌کالا را با  اختلال روبرور کرد، بلافاصله کالاهای‌ خود را غیرفعال کنید تا از پذیرش سفارش‌های بیشتر جلوگیری کنید. همچنین سفارش‌های دریافتی (تا قبل از غیرفعال کردن کالاها) را تا حد امکان به‌موقع و کامل تحویل دهید تا امتیاز عملکردتان کاهش پیدا نکند.

چرا برخی اوقات بعد از تحویل یک سفارش، مجددا آن را در تعهدات ارسال خود مشاهده می‌کنید؟

ممکن است در پنل‌تان سفارشی ثبت شده باشد و شما با رعایت زمان تعهد ارسال، محموله را به انبار ارسال کرده باشید ولی همان روز یا روزهای بعد مجددا در تعهد گذشته و امروز  ارسال، آن کالا  را می‌بینید. برایتان این سوال پیش می‌آید که شما این کالا را ارسال کردید پس چرا دوباره تعهد ارسال ایجاد شده است؟ علت این مورد ایجاد «اولویت صف سفارش» است که بعد از تحویل کالا به انبار، سفارش دومی با زمان ارسال زودتر توسط مشتری ثبت شده است و کالای تحویلی شما برای این سفارش ارسال شده است و به همین دلیل دوباره سفارش از همان کالا به قسمت تعهد ارسال گذشته و امروز شما اضافه شده است بنابراین باید طبق بازه ارسالی آن کالا، از سمت شما به انبار تحویل داده شود.

نکته مهم این است که اولویت صف به عنوان تاخیر برای شما لحاظ نمی‌شود و در امتیاز عملکرد شما تاثیر منفی  ندارد.

محدودیت‌هایی که با عدم ارسال به موقع کالا برای فروشندگان ایجاد می‌شود:

  • محدودیت حجم سفارش
  • غیرفعال شدن دسترسی ارسال توسط فروشنده و پست
  • تعلیق پنل فروشنده