مارکت پلیس (Market Place) چیست؟
مارکت‌پلیس چیست؟

مارکت پلیس

 

مارکت پلیس بستری است که امکان خرید کاربر را از چندین تامین‌کننده‌ی متفاوت بوجود می‌آورد. در واقع اداره‌کننده‌ی یک مارکت پلیس نیازی به موجود داشتن کالاهایی که می‌فروشد ندارد بلکه کسب و کار در این فضا از طریق در اختیار قراردادن موجودی سایر فروشندگان و تسهیل امکان خرید این کالاها توسط مشتریان جریان می‌یابد.

با توجه به تسهیلات و امکانات خوبی که یک مارکت پلیس در اختیار کاربران قرار می‌دهد، شاهد رشد آن‌ها در فضای تجارت الکترونیک سال‌های اخیر بوده‌ایم. در سال‌های اخیر کاربر می‌تواند به شکل اینترنتی کالاهایی را از مارکت پلیس خریداری کند، کالاهایی که اطلاعات‌شان بروزرسانی می‌شوند و به تامین‌کننده‌های متفاوت تعلق دارند. شاید اصلی‌ترین جذابیت مارکت پلیس برای کاربران وجود همین تامین‌کننده‌های متفاوت باشد. امری که به کاربر امکان انتخاب از میان مجموعه‌ی وسیعی کالا را می‌دهد.

یکی از مشکلاتی که هر مارکت پلیس باید با آن دست و پنجه نرم کند عدم‌هماهنگی میان تامین‌کننده‌های متفاوت است. با توجه به اینکه کالاها از طرف منابع مختلف به فروش می‌رسند، اطلاعات مربوط به کالاها قابل‌مقایسه نیستند. برخی از کالاها اطلاعات کامل‌تر و برخی اطلاعاتی ناقص دارند. همچنین ممکن است زمان تحویل کالا از طرف هر فروشنده متفاوت باشد. این وقایع می‌توانند تاثیر بدی بر تجربه‌ی خرید مشتری داشته باشند بنابراین یکی از وظایف مارکت پلیس ایجاد هماهنگی میان‌ تامین‌کننده‌ها است تا کاربر بتواند فرآیند خریدی بی‌نقص را تجربه کند.

انواع مارکت پلیس

مارکت پلیس‎ها را می‌توان به سه نوع دسته‌بندی کرد:

  • مدل‌ عمودی

    مارکت پلیس‌هایی که با مدل عمودی کار می‌کنند، از طریق منابع مختلف کالاهایی را به فروش می‌رسانند که همه به یک دسته تعلق دارند. برای مثال مارکت‌پلیسی مثل TrueFacet جواهرآلات و محصولات مرتبط با این کالاها را از طریق عرضه‌کننده‌های مختلف به فروش می‌رساند. برای نمونه با توجه به اینکه جواهرآلات کالاهایی گران‌قیمت هستند و باید از اصل بودن آن‌ها اطمینان حاصل کرد، این مارکت‌پلیس، اصالت مجموعه جواهراتی که در سایت خود از طریق تامین‌کننده‌های متفاوت به فروش می‌رساند را تضمین می‌کند.

  • مارکت پلیس افقی

    یک مارکت پلیس افقی انواع متفاوتی از محصول را بفروش می‌رساند اما همه‌ی این محصولات در یک ویژگی خاص مشترک هستند. در واقع گرچه شما می‌توانید در مارکت‌پلیسی مثل Dote انواع و اقسام کالاها را بخرید اما در عمل Dote راه افتاده تا خانم‌هایی که نمی‌خواهند تک تک به اپلیکیشن خرده‌فروشی‌ها مراجعه کنند بتوانند از چندین و چند خرده‌فروشی به شکل هم‌زمان خرید کنند.

  • مدل جهانی

    مارکت پلیسی که با مدل جهانی کار کند در عمل هر چیزی که فکرش را بکنید به هر کسی می‌فروشد. یک نمونه‌ی خوب از چنین مارکت پلیسی eBay است.

 

آمازون، مارکت پلیس هیبریدی

تقریبا در همه‌ی شکل‌های تجارت الکترونیک که امروز در جهان رواج دارد، یک شرکت باعث شده که همه به فکر حرکت سریع‌تر و بهینه‌تر بیفتند؛ شرکت آمازون. آمازون شرکتی با منابع بسیار وسیع و قابلیت‌های تکنولوژیک گسترده است.

آمازون یک مارکت پلیس هیبریدی یا ترکیبی است. نوعی از مارکت‌پلیس که در آن فروشگاه محصولات خود را در کنار محصولات سایر فروشنده‌ها عرضه می‌کند. یک نمونه‌ی دیگر از مارکت‌پلیس‌های هیبریدی والمارت است که دومین سایت تجارت‌الکترونیک ایالات متحده آمریکا به حساب می‌آید.

در کل با ضعیف‌تر شدن فروشگاه‌های فیزیکی بزرگ، تجارت الکترونیک و مارکت پلیس‌ها رونقی روزافزون را تجربه می‌کنند. خدمات ویژه این فروشگاه‌ها به کاربران باعث افزایش محبوبیت آن‌ها شده و به نظر می‌رسد در عمل آینده‌ی تجارت الکترونیک به مارکت پلیس‌ها تعلق داشته باشد.

کانال مرکز فروشندگان را در تلگرام دنبال کنید