فروشگاه آمازون چگونه به جایگاه فعلی‌اش رسید؟
فروشگاه آمازون چگونه به جایگاه فعلی‌اش رسید؟

شرکت «آمازون» (Amazon) به عنوان یکی از پیشگامان حوزه‌ی فروش آنلاین، در سال ۱۹۹۵ تاسیس شد و در حال حاضر از نظر فروش کل و ارزش بازار بزرگ‌ترین خرده‌فروشی آنلاین جهان به حساب می‌آید.

فروشگاه آمازون علاوه بر فروش اجناس خود، به عنوان یک مارکت‌پلیس به مکانی برای به فروش رساندن اجناس تامین‌کننده‌های مطرح دیگر هم تبدیل شده است. در ادامه تاریخچه‌ی این شرکت را بیشتر بررسی می‌کنیم:

 

آغاز به کار به عنوان یک کتاب‌فروشی آنلاین

در دهه‌ی نود استفاده از اینترنت توسط کاربران گسترش قابل‌توجهی یافت و این اتفاق باعث شد کسب و کارهای مختلف به اینترنت به عنوان یک منبع درآمد جدید، توجه کنند. فروش آنلاین این شرکت‌ها را با انتخاب‌ها و فرصت‌های گسترده‌ای روبرو می‌کرد، بنابراین بسیاری جذب این فرصت‌های تازه شدند. جف بزوس، موسس آمازون یکی از این افراد بود.

در سال ۱۹۹۴، جف بزوس شغل پیشین خود (قایم مقام شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری D.E.Shaw) را ترک کرد و پس از نقل مکان به سیاتل، طراحی یک کسب و کار جدید را آغاز کرد؛ کسب و کاری که در سال‌های بعد آمازون نامیده شد.

بزوس فهرستی از کالاهایی تهیه کرد که می‌شد آن‌ها را به شکل آنلاین فروخت. این فهرست که شامل بیست کالای مختلف بود، کوچک‌تر و کوچک‌تر شد و نهایتا یکی از این محصولات، یعنی کتاب به عنوان کالایی انتخاب شد که بزوس قصد فروش اینترنتی آن را داشت. کتاب‌ها بازار گسترده‌ی جهانی داشتند، حجم متنوع و عظیمی از آن‌ها در دسترس بود و نهایتا اینکه می‌شد آن‌ها را با قیمت نسبتا ارزانی فروخت.

بزوس به‌شکل جدی وارد فاز جذب سرمایه شد و هم‌زمان با کمک تیمی از متخصصین نرم‌افزاری، وب‌سایت آمازون را طراحی کرد. این سایت در سال ۱۹۹۵ تاسیس شد و طولی نکشید که به سایت شماره یک کتاب در سرتاسر وب تبدیل شد.

6-2

توسعه بیشتر در اواخر دهه نود

تقریبا دو سال از آغاز فعالیت شرکت آمازون نگذشته بود که این شرکت عرضه‌ی عمومی سهام را تجربه کرد. شعبه‌های آمازون گسترش پیدا کردند و گردش مالی شرکت هم به شکل ملموسی افزایش یافت.

در سال ۱۹۹۷ در حالی که آمازون به رشد خود ادامه می‌داد، جف بزوس مدیرعامل این شرکت اعلام کرد این سایت اولین خرده‌فروشی اینترنتی است که توانسته رکورد یک‌میلیون مشتری را بشکند.

در همین دوره سه خرید بزرگ، شرایط آمازون را دگرگون کرد. خرید Bookpages، یکی از بزرگ‌ترین کتاب‌فروشی‌های آنلاین بریتانیا، امکان دسترسی به بازار بریتانیا را به آمازون داد. خرید Telebook، بزرگ‌ترین کتاب‌فروشی آنلاین آلمان بازار آلمان را هم به بازار بزرگ آمازون افزود و نهایتا خرید IMD، راهی برای حضور آمازون در بازار فروش آنلاین ویدیو ایجاد کرد. رشد آمازون تا اواخر دهه‌ی نود ادامه یافت و این شرکت ابتدا در حوزه‌ی موسیقی و سپس در حوزه‌ی فروش انواع و اقسام کالاهای دیگر وارد شد.

عبور از بحران در آغاز قرن ۲۱

 با وجود این توسعه‌ی امیدبخش، بحران دات کام فرارسید و بحران اقتصادی‌ای که شرکت‌های اینترنتی را تهدید می‌کرد، به ارزش سهام آمازون هم آسیب زد.

با این وجود و در ادامه‌ی سال‌های اولیه‌ی قرن بیست و یکم، با تلاش بزوس در کاهش هزینه‌ها، اخراج ۱۳۰۰ نفر از کارکنان و قرارداد بستن با فروشنده‌های بزرگ، آمازون توانست شرایط را تغییر دهد و دوباره به رشد ادامه دهد.

ظرف سال‌های بعد، تقریبا محصولی باقی نماند که توسط آمازون یا فروشنده‌های دیگر، در این مارکت‌پلیس بزرگ به فروش نرسد.

گسترش زیرساخت‌های شرکت، تاسیس یک شرکت توسعه‌ی نرم‌افزاری، خرید بسیاری از شرکت‌های بزرگ فعال در فروش اجناس و کالاهای مختلف آمازون را هر روز بزرگ‌تر از گذشته کرده است. اگر به لیست فعالیت‌های این شرکت از آغاز قرن ۲۱ تا امروز نگاه کنیم، آمازون هر سال شرکت‌های زیادی را تحت مالکیت خود درآورده و خطوط فروش جدیدی در وبسایتش به راه انداخته است.

به هر حال شرکتی که کار خود را از طریق فروش کتاب آغاز کرد، در شرایط فعلی حتی در حوزه‌ی تولید فیلم هم فعال شده و چهارمین شرکت ارزشمند دنیا لقب گرفته است.

جف بزوس موسس مارکت‌پلیس آمازون

آمازون در آخرین خریدهای خود روی شرکت Whole Foods Market دست گذاشت و این شرکت را به قیمت ۱۳٫۴ میلیارد دلار خریداری کرد. این اقدام نشان‌دهنده‌ی تلاش شرکت برای حضور در بازار فروشنده‌های فیزیکی است، اقدام جدیدی که نشان می‌دهد آمازون قصد دارد غول بزرگی چون والمارت را هم به چالش بکشد.

 

کانال مرکز فروشندگان را در تلگرام دنبال کنید