7 نکته‌ی طلایی برای عکاسی بهتر از کالا با گوشی موبایل
۷ نکته‌ی طلایی برای عکاسی بهتر از کالا با گوشی موبایل

نکات عکاسی کالا با موبایل

عکاسی با موبایل در نگاه اول بسیار ساده به نظر می‌رسد؛ دوربین گوشی موبایل را به سوی سوژه می‌گیریم و دکمه‌ی شاتر را می‌زنیم. ولی شاید بسیاری از ما پس از دیدن نتیجه، از خود بپرسیم چرا عکسی که گرفته‌ایم به خوبی چیزی که انتظار داشتیم نیست. عکاسی با موبایل در عین سادگی، برای رسیدن به نتایج مطلوب نیاز به مهارت‌هایی دارد.

در این مطلب قصد داریم شما را با ۷ نکته‌ی ساده ولی بسیار مهم عکاسی موبایل آشنا کنیم این نکات اولیه نه تنها در عکاسی از کالا، بلکه در عکاسی از هر سوژه‌ی دیگری به شما کمک می‌کنند تا عکس‌هایی با کیفیت بهتر ثبت کنید.

۱. لنز دوربین گوشی موبایل را تمیز کنید

یکی از اولین و ساده‌ترین عواملی که می‌تواند کیفیت عکس‌های گوشی موبایل را کم کند، کثیف بودن لنز دوربین است. شاید این نکته به نظر بدیهی باشد، ولی بسیاری از ما آن را فراموش می‌کنیم.

بهتر است برای تمیز کردن دوربین گوشی موبایل از دستمال‌های مخصوص پاک کردن لنز بهره بگیرید. اگر دستمال مخصوص در دسترس نداشتید می‌توانید از یک لباس یا پارچه‌ی تمیز و نرم استفاده کنید. فراموش نکنید پارچه‌های خشن می‌توانند با خراش دادن شیشه‌ی روی لنز، کیفیت عکس‌های دوربین را برای همیشه دچار مشکل کنند.

۲. از زوم دیجیتال استفاده نکنید

تقریبا دوربین تمام گوشی‌های موبایل به قابلیت زوم مجهز هستند که اجازه می‌دهد بدون نزدیک شدن فیزیکی، عکسی از نمای نزدیک‌تر و با کادر بسته‌تر از سوژه بگیرید. ولی نکته‌ی مهم این است که به جز چند استثنا (مانند زوم دو برابر آیفون ۷ پلاس)، تقریبا در تمام موارد زوم دوربین گوشی موبایل از نوع دیجیتال است.

در زوم دیجیتال برای رسیدن به کادر بسته‌تر تنها بخشی از تصویر برش می‌خورد؛ در نتیجه هر چه بیشتر از زوم دیجیتال استفاده کنید، کیفیت عکس کمتر خواهد شد. بنابراین هیچ‌گاه برای نزدیک شدن به سوژه از زوم دیجیتال دوربین گوشی موبایل استفاده نکنید. به جای این کار بهتر است دوربین گوشی را به صورت فیزیکی به سوژه نزدیک‌تر کنید.

البته فراموش نکنید به دلیل لنز واید اکثر دوربین گوشی‌های موبایل، ممکن است نزدیک شدن زیاد به سوژه، باعث کج‌نمایی (دفرمه شدن) و اغراق در پرسپکتیو آن شود. برای اجتناب از این مشکل می‌توانید عکاسی را از فاصله‌ای دورتر انجام دهید و سپس با استفاده از یک اپلیکیشن ویرایش عکس ساده مانند Snapseed کادر عکس را برش دهید.

۳. از فلش استفاده نکنید

نور کافی یکی از مهم‌ترین نکات برای ثبت یک عکس خوب است. زمانی که نور کافی در محیط عکاسی وجود نداشته باشد، مشکلاتی مانند تاریک شدن عکس، نویز زیاد و تار شدن تصویر پیش می‌آید. استفاده از فلش یکی از روش‌های جبران نور محیط محسوب می‌شود، ولی حداقل در مورد عکاسی با موبایل بهترین روش نیست.

در اکثر گوشی‌های موبایل از فلش LED استفاده می‌شود. این نوع فلش قدرت چندان زیادی ندارد و نمی‌تواند کل محیط را به صورت مناسب و یکپارچه روشن کند. در نتیجه ممکن است بخش‌هایی بیش از حد روشن و پس‌زمینه‌ یا حاشیه‌های عکس تاریک ثبت شود. استفاده از نور مستقیم فلش همچنین می‌تواند سایه‌هایی تند و نامناسب در عکس ایجاد کند. علاوه بر این رنگ سرد اکثر فلش‌های LED معمولا باعث می‌شود رنگ‌ها به شکلی غیرطبیعی و نامناسب در عکس ظاهر شوند.

با در نظر گرفتن اشکالاتی که گفته شد، بهتر است هیچ‌گاه برای عکاسی از نور فلش دوربین گوشی موبایل استفاده نکنید. نور طبیعی نرم شده بهترین نور برای عکاسی با موبایل است. برای مثال می‌توانید از نور غیرمستقیم خورشید از میان پنجره‌ای با پرده‌ی سفید یا نور یک روز نسبتا ابری استفاده کنید.

۴. مطمئن شوید سوژه در فوکوس قرار دارد

درست مانند لنز دوربین‌های عکاسی معمولی، لنز دوربین تمام گوشی‌های موبایل جدید، توانایی فوکوس کردن را دارد. زمانی که لنز روی سوژه‌ای فوکوس می‌کند، آن سوژه در عکس به شکل کاملا واضح و شفاف ثبت می‌شود، در حالی که ممکن است اشیا و بخش‌های دورتر یا نزدیک‌تر اندکی تار و محو به نظر برسند. بنابراین فوکوس کردن روی سوژه‌ی اصلی اهمیت بسیار زیادی دارد.

برای اطمینان از این که سوژه مورد نظر شما در فوکوس کامل قرار دارد، می‌توانید نقطه‌ی فوکوس را به صورت دستی تنظیم کنید. تقریبا در تمام گوشی‌های لمسی می‌توانید این کار به سادگی با ضربه زدن روی صفحه‌نمایش انجام دهید. کافی است پس از ثابت کردن کادر دوربین، با انگشت در محلی که سوژه قرار دارد روی صفحه‌نمایش ضربه بزنید و سپس با زدن دکمه شاتر عکس را ثبت کنید.

۵. دوربین را ثابت نگه‌دارید

هر گونه لرزش یا تکان خوردن دوربین در لحظه‌ی عکاسی می‌تواند باعث تار شدن تصویر شود. بنابراین بسیار مهم است که گوشی موبایل را تا جای ممکن ثابت نگه‌دارید. عکاسان حرفه‌ای برای این کار از سه‌پایه استفاده می‌کنند. خوشبختانه سه‌پایه‌های مخصوص گوشی موبایل هم تولید شده که می‌توانید برای اطمینان بیشتر از آن‌ها استفاده کنید. اگر به سه پایه دسترسی نداشتید، می‌توانید با تکیه دادن گوشی یا دست خود به یک سطح محکم مانند میز یا دیوار، تا جای ممکن از لرزیدن دوربین پیشگیری کنید.

برخی از گوشی‌های موبایل به دکمه‌ی شاتر فیزیکی مجهز هستند و در برخی از گوشی‌های موبایل هم، امکان استفاده از دکمه‌های افزایش و کاهش صدا به عنوان دکمه‌ی شاتر دوربین وجود دارد. از آنجا که ممکن است ضربه زدن به دکمه‌ی شاتر مجازی روی صفحه‌نمایش باعث لرزیدن گوشی موبایل شود، می‌توانید از این دکمه‌های فیزیکی برای گرفتن عکس استفاده کنید.

در برخی از گوشی‌ها حتی امکان استفاده از دکمه‌های افزایش و کاهش صدای قرار گرفته روی هندزفری هم به عنوان شاتر دوربین وجود دارد. از آنجا که استفاده از هندزفری نیاز به تعامل مستقیم با گوشی برای ثبت عکس را از بین می‌برد، این روش برای پیشگیری از لرزیدن دوربین بسیار مؤثر است. همچنین استفاده از قابلیت سلف تایمر می‌تواند با ایجاد فاصله زمانی میان لحظه‌ی فشردن شاتر و لحظه‌ی ثبت شدن عکس، از مشکلات ناشی از لرزیدن دوربین جلوگیری کند.

۶. نوردهی را به صورت دستی تنظیم کنید

نوردهی مناسب یکی دیگر از فاکتورهای مهم ثبت یک عکس خوب است. دوربین گوشی موبایل نوردهی را هم مانند فوکوس به صورت خودکار تنظیم می‌کند. ولی درست مثل فوکوس، امکان خطا در تنظیم نوردهی هم وجود دارد. به ویژه با توجه به این که اغلب لازم است کالا را در پس‌زمینه‌ای به رنگ سفید عکاسی کنید، ممکن است بازتاب زیاد نور از پس‌زمینه، دوربین را در نوردهی مناسب کالا دچار مشکل کند.

دوربین بسیاری از گوشی‌های موبایل، امکان تنظیم دستی میزان نوردهی را، بدون نیاز به دانش فنی زیاد فراهم می‌کنند. در اکثر گوشی‌های موبایل، با انتخاب دستی نقطه‌ی فوکوس، نوردهی هم متناسب با همان نقطه تنظیم می‌شود. بنابراین با انتخاب دستی نقطه‌ی فوکوس، می‌توانید تا حدی از نوردهی مناسب سوژه هم اطمینان حاصل کنید. با این حال بسته به میزان تیرگی و روشنایی رنگ کالا، ممکن است لازم باشد میزان نوردهی را به صورت دستی کم یا زیاد کنید.

در تعداد زیادی از گوشی‌های موبایل می‌توانید پس از انتخاب نقطه‌ی فوکوس، با کشیدن انگشت به سمت بالا و پایین روی صفحه‌ی نمایش، یا با استفاده از نوار لغزنده‌ی مخصوصی که روی صفحه‌نمایش ظاهر می‌شود، میزان نوردهی را کم یا زیاد کنید. در صورتی که هنگام عکاسی احساس کردید سوژه بیش از حد تیره یا بیش از حد روشن روی صفحه‌نمایش دیده می‌شود، با استفاده از این تکنیک میزان نوردهی را تنظیم و سپس عکس را با زدن دکمه‌ی شاتر ثبت کنید.

۷. چند عکس بگیرید

حتی حرفه‌ای‌ترین عکاسان هم به سختی می‌توانند تنها با گرفتن یک عکس به بهترین نتیجه برسند. یکی از خوبی‌های عکاسی دیجیتال این است که می‌توانید بدون محدودیت به هر تعداد که بخواهید عکس بگیرید و بلافاصله نتایج را با هم مقایسه کنید. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم هیچ وقت به گرفتن تنها یک عکس بسنده نکنید. به جای آن بهتر است چندین عکس با تنظیمات و حتی زوایای مختلف بگیرید تا مطمئن باشید حداقل یکی از آن‌ها مناسب خواهد بود.

برای مثال می‌توانید از فواصل مختلف چند بار عکس را به صورت کاملا خودکار، چند بار با تنظیم دستی نقطه فوکوس و چند بار با تنظیم دستی نوردهی در سطوح مختلف بگیرید. با این کار مجموعه‌ای از عکس‌ها در اختیار خواهید داشت که احتمال وجود یک عکس مناسب در میان آن‌ها بسیار بیشتر است.