مارکت پلیس ebay چگونه شکل گرفت؟
مارکت‌پلیس eBay چگونه شکل گرفت؟

شرکت «ای‌بی» (eBay) را پیر امیدیار (Pierre Omidyar) در سال ۱۹۹۵ و با نام AuctionWeb بنیان‌ گذاشت. این شرکت از همان آغاز به عنوان یک مارکت‌پلیس طراحی شد تا جایی باشد برای فروش انواع کالا و خدمات به افراد مختلف.

eBay یکی از اولین وب‌سایت‌هایی بود که در این حوزه فعالیت خود را شروع کرد. این سایت به سرعت محبوب شد و فروشندگان بسیاری شروع به عرضه‌ی کالاهای خود در آن کردند؛ خریداران هم بیکار نماندند و بسیاری از اجناس عرضه شده را خریدند. شیوه درآمدزایی eBay از همان آغاز با دریافت مقداری کمیسیون از هر خرید طراحی شده بود. همین پول بود که باعث شد امیدیار بتواند کسب و کار خود را به شکل قابل‌توجهی گسترش دهد.

در سال ۱۹۹۶ زمانی که درآمدهای eBay کاملا افزایش یافت، امیدیار کار قبلی خود را رها کرد و به شکل تمام وقت روی اداره این مارکت‌پلیس متمرکز شد. در همین سال امکان اعلام بازخورد برای خریداران و فروشندگان فراهم شد تا هر دو دسته بتوانند به یکدیگر نمره دهند و از طریق همین نمرات فرآیند خرید به فرآیندی امن‌تر تبدیل شود.

در سال ۱۹۹۷ بلاخره نام قدیمی AuctionWeb به eBay تغییر کرد؛ نامی که در حال حاضر این فروشگاه را با آن می‌شناسیم. در همین سال لوگوی eBay طراحی شد و هزینه‌ی بسیاری زیادی هم صرف تبلیغات وبسایت شد. هم‌زمان با این تغییرات تعداد اجناس فروخته شده در eBay به یک‌میلیون آیتم رسید.

سال ۱۹۹۸ هم‌‌زمان بود با نقطه‌ی اوج حباب دات‌کام. حباب دات‌کام یک حباب اقتصادی بود که در سال‌‎های پایانی دهه‌ی نود شکل گرفت. در آن دوره استفاده و توسعه‌ی اینترنت توسط کسب و کارها و مصرف‌کنندگان به شکل بسیار گسترده‌ای افزایش یافت و کسب و کارهای اینترنتی بسیاری هم در همین زمان تاسیس شدند یا به رشدی حباب‌گونه دست یافتند. این حباب چندسال بعد ترکید و باعث ورشکستگی تعداد زیادی از شرکت‌های اینترنتی شد اما eBay توانست بر این بحران غلبه کند.

در طول دوران اوج شکل‌گیری حباب، eBay به یک کسب و کار بسیار بزرگ تبدیل شد. سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای که در آن سال‌ها روی کسب و کارهای اینترنتی صورت گرفت به این شرکت امکان داد مدیران ارشد قدرتمندی را جذب و اولین عرضه‌ی عمومی سهام خود را هم تجربه کند.

پیر امیدیار و شریک موسس eBay جف اسکال (Jeff Skoll)، مگ ویتمن (Meg Whitman) مدیر توانمندی را جذب کردند که در دانشگاه‌های هاروارد و پرینستون تحصیل کرده و در شرکت‌هایی چون والت‌دیزنی، پروکتر اند گمبل، دریم‌ورکس و هازبرو دارای سمت‌‎های مدیریتی بود. ویتمن تیم مدیریتی قدرتمندی که سابقه‌ی فعالیت در شرکت‌هایی مثل پپسی‌کو و دیزنی داشتند تشکیل داد و این تیم مدیریتی که به شکل متوسط سابقه ۲۰ سال فعالیت در سطح مدیریت ارشد کسب و کارهای درجه یک جهان را داشتند چشم‌انداز قدرتمندی را برای این مارکت‌پلیس ترسیم کردند. طبق این چشم‌انداز eBay صرفا شرکتی نبود که قرار است به مشتری‌ها محصول بفروشد، بلکه شرکتی بود که باید افراد را به هم متصل کند. همین تیم مدیریتی به eBay کمک کرد تا از بحران دات‌کام هم عبور کند و در شرایطی که بسیاری از کسب و کارهای اینترنتی در سال‌های آغازین قرن ۲۱ ورشکست می‌شدند، eBay به رشد خود ادامه داد.

eBay به‌عنوان یک مارکت پلیس بزرگ امکان دسترسی آسان، مطمئن و ایمن به حجم عظیمی از محصولات را برای خریداران فراهم کرده است.

در سال‌های بعد eBay توانست تجارت خود را در مقیاسی جهانی گسترش دهد. سایت‌های این شرکت در بریتانیا، استرالیا و آلمان راه‌اندازی شدند. eBay توانست فروشگاه half.com (فروشگاهی با کسب و کاری شبیه به آمازون) و سرویس PayPal را خریداری کند. نهایتا در سال‌های اخیر کار به جایی رسیده که از هر ۱۰۰ دلاری که صرف خرید آنلاین شود، ۱۴ دلار آن در eBay خرج می‌شود.

در حال حاضر شغل تمام‌وقت بسیاری از فروشنده‌ها، فروش اجناس‌شان در سایت eBay است و این مارکت‌پلیس بزرگ امکان دسترسی آسان، مطمئن و ایمن به حجم عظیمی از محصولات را برای خریداران فراهم کرده است.

 

کانال مرکز فروشندگان را در تلگرام دنبال کنید