همه آنچه باید درباره «پیشنهاد شگفت انگیز» بدانیم

بی‌شک جایگاه «پیشنهاد شگفت‌انگیز» را در صفحه اول وب‌سایت دیجی‌کالا دیده‌اید. در پیشنهاد شگفت‌انگیز  کالاهایی که تخفیف و موجودی بسیار بالایی دارند در بازه‌های زمانی محدود، به صورت ۲۴ ساعته  و یا ۴۸ ساعته نمایش داده می‌شوند.

جایگاه پیشنهاد شگفت‌انگیز یکی از پربازدیدترین بخش‌های وب‌سایت دیجی‌کالا است و روزانه میلیون‌ها مشتری از این صفحه بازدید می‌کنند. همچنین بیشترین مشتریان جدید از این بخش بازدید می‌کنند. میانگین بازدید در این بخش ۱۰۰۰ برابر  و فروش آن نیز بیشتر از  ۸۰ برابر حالت عادی است که البته همه این تجربه‌های خوب بستگی به پیشنهاد شما دارد.

برای آشنایی با قوانین حضور در پیشنهاد شگفت‌انگیز و سازوکارهای انتخاب کالا در این رقابت ویدئوی زیر را تماشا کنید.

قوانین حضور در پیشنهاد شگفت‌انگیز چیست؟

از آنجایی که این جایگاه، پربازدیدترین بخش وب‌سایت دیجی‌کالا است ما باید با همکاری هم، بهترین تجربه را برای مشتریان بسازیم. بنابراین کالاها برای تایید شدن در قسمت پیشنهاد شگفت‌انگیز از فیلترهای متفاوتی رد می‌شوند.

برای اضافه کردن کالاها در پیشنهاد شگفت‌انگیز و شرکت در رقابت، باید شرایط زیر را رعایت کنید:

  • میزان رضایت مشتریان (امتیازی که از طریق پیامک به کالاهای خریداری‌شده می‌دهند) بالای ۷۰ درصد باشد. لازم به ذکر است، در صورتی که محصول پیشنهاد شده برای شگفت‌انگیز، میزان رضایت مشتری را نداشته باشد، میزان رضایت سایر کالاهای فروشنده در نظر گرفته می‌شود که باید بالای ۷۹% باشد.
  • برای شرکت در رقابت پیشنهاد شگفت‌انگیز باید حداکثر قیمت مجاز را که بر اساس تغییرات قیمتی تعیین می‌شود و همچنین حداقل تخفیفی که برای هر گروه کالایی تعیین شده است را رعایت کنید. (این اطلاعات در زمان انتخاب کالا در پنل به شما نمایش داده می‌شود.) در نظر داشته باشید رعایت کردن این قوانین به منزله تایید شدن کالا نیست و کالایی تایید می‌شود که بهترین پیشنهاد را در آن گروه کالایی داده باشد.
  • برای کالاهای سوپرمارکتی ۱۰ روز و برای سایر کالاها باید  ۲۰ روز از تایید پیشنهاد شگفت‌انگیز قبلی بگذرد تا دوباره اجازه شرکت در پیشنهاد شگفت‌انگیز را داشته باشد.
  • اگر کالایی در روزهای متوالی در پروموشن باشد قیمت بعد از تخفیف به عنوان قیمت پایه حساب می‌شود.
  • کالاهایی که قیمت اصلی (قیمت بازار) آن‌ها یک هفته قبل از ورود به پروموشن افزایش داشته‌اند، امکان ورود به شگفت‌انگیز را ندارند.
  • کالاهایی که نشان «غیراصل» دارند، امکان ورود به شگفت‌انگیز را ندارند.
  • تمام کالاهایی که پیشنهاد شگفت‌انگیزشان تایید می‌شود باید حداکثر ۱ روز قبل از تاریخ شگفت‌انگیز در انبار دیجی‌کالا انبارش (دپو) شوند.(کالاهای کوچک حداقل ۴۰ درصد و کالاهای متوسط و بزرگ حداقل ۳۰ درصد)

بعد از اضافه شدن کالاها و پایان یافتن مهلت اضافه کردن کالاها، همه پیشنهادهای مرتبط در یک گروه کالایی بر اساس تاریخچه، تعداد فروش در شرایط عادی، میزان تخفیف پیشنهاد‌شده، تعداد فروش پیش‌بینی شده، موجودی، امتیاز و رضایت فروشنده و… بررسی و امتیاز‌‌دهی می‌شوند و در نهایت به میزان جایگاهی که هر گروه کالایی دارد (۲ تا ۴ جایگاه برای هر گروه کالایی) کالاهای منتخب تایید می‌شوند.

چه کالاهایی برای شرکت‌ در پیشنهاد شگفت انگیز مناسب هستند؟

کالاهایی که که مخاطبان زیادی دارند و تاریخچه خوبی از نظر بازخورد مشتریان و فروش داشته‌اند، در ازای میزان بازدیدی که در پیشنهاد شگفت‌انگیز دارند می‌توانند فروش خوبی داشته باشند. البته باید موجودی قابل توجهی از آن داشته و تخفیف مناسبی نیز نسبت به قیمت‌های موجود در وب‌سایت دیجی‌کالا و سایر بازارهای آفلاین و آنلاین داشته باشید.

نکته:

  • موجودی اعلام‌شده باید حتما پس از تایید حضور در شگفت‌انگیز به انبار دیجی‌کالا ارسال شود بنابراین حتما از کامل بودن موجودی خود مطمئن باشید.
  • پس از تایید شدن هر کالایی در  پیشنهاد شگفت‌انگیز تا پایان پروموشن امکان افزودن تنوع و یا تغییر قیمت وجود ندارد.
  • در پروموشن شگفت انگیز باید بیشترین تخفیف ممکن و تعداد موجودی را پیشنهاد دهید تا در رقابت با سایر کالاها برنده شوید.
  • کامنت‌های مشتریان تاثیر مستقیمی با فروش کالای شما دارد پس حتما کامنت‌های کالای پیشنهادی خود را بررسی کنید.

چگونه در رقابت پیشنهاد شگفت‌انگیز شرکت کنیم؟

1- ابتدا از منوی «بازاریابی و تبلیغات» زیرمنوی «شرکت در پروموشن‌ جدید» را انتخاب کنید.

۲- سپس از لیستی که مشاهده می‌کنید یکی از پروموشن‌های «شگفت‌انگیز» را انتخاب کنید، همچنین می‌توانید با استفاده از فیلترهایی که در بالای صفحه می‌بینید، فقط پروموشن‌های شگفت‌انگیز را فیلتر کنید. بر اساس تاریخ شروع و پایان پروموشن نیز امکان فیلتر وجود دارد.

۳- برای شرکت کردن در رقابت شگفت‌انگیز پس از مرور اطلاعات پروموشن که در لیست مشاهده می‌کنید و انتخاب شگفت‌انگیز مدنظرتان، گزینه «شرکت در کمپین» را از قسمت عملیات انتخاب کنید.

۴- در این مرحله باید کالاهای خود را به یکی از دو روشی که در تصویر می‌بینید برای شرکت در پروموشن شگفت‌انگیز انتخاب کنید. شما می‌توانید کالاهای خود را به صورت دستی و و از طریق لیست انتخاب کنیدو یا فایل اکسل کالاهای خود را مطابق با فایل نمونه تکمیل و سپس بارگذاری کنید.

۵- در صورتی که برای انتخاب کالا به صورت دستی و از طریق لیست اقدام کنید؛ می‌توانید با استفاده از فیلتر، کالاهایی را که درخواست زیادی از سوی مشتریان برای شگفت داشته‌اند را انتخاب کنید. همچنین می‌توانید  اطلاعات بازدید و فروش کالا را در ۷ روز گذشته مرور کنید.

۶- پس از انتخاب کالاها روی گزینه «افزودن به لیست تخفیف‌ها» در پایین صفحه کلیک کنید.

۷- در این مرحله باید با رعایت حداقل تخفیف و حداکثر قیمت مجاز ، قیمت پیشنهادی خود را برای شرکت در رقابت تعیین کنید. همچنین تعداد  کالایی که قصد دارید در پروموشن شگفت‌انگیز بفروشید و تعداد کالایی که هر خریدار می‌تواند در سبد خود قرار دهد را تعیین کنید. در انتها گزینه «تایید و شرکت در پروموشن» را انتخاب کنید.

۸- در انتها پیام تصویر زیر را مشاهده می‌کنید.

نکته:

در صورتی که از فایل اکسل برای بارگذاری لیست کالاهای خود استفاده کردید، از طریق منوی «گزارشات»، زیر منوی «گزارش بارگذاری‌ها» را انتخاب کنید و وضعیت فایل بارگذاری شده را بررسی کنید.

ستون «وضعیت فرآیند» با سه عنوان متفاوت نسبت به وضعیت کالاهای اضافه شده نمایش داده می‌شود:

  • در حال انجام: فرایند بارگذاری بسته به حجم فایل بارگذاری شده ممکن است از یک تا چند دقیقه طول بکشد. در این حالت وضعیت فرایند «در صف بررسی» قرار دارد.
  • انجام شده: به این معنا که آپلود فایل با موفقیت به پایان رسیده است و اشکالی در فایل وجود ندارد.

خطا در فایل بارگذاری شده: در صورتی‌که فایل اکسل شما خطا داشته باشد، تعداد تنوع های دارای خطا، در ستون«موفق/ناموفق»  نمایش داده می‌شود و شما می‌توانید با دریافت فایل اصلاحیه نسبت به اصلاح آن‌ها اقدام  و دوباره فایل را بارگذاری کنید.

آیا کالای ما در پروموشن شگفت‌انگیز پذیرفته شده است یا خیر؟

برای برررسی وضعیت کالاهایی که در شگفت‌انگیز شرکت داده‌اید از منوی «بازاریابی و تبلیغات» زیر منوی «مدیریت پروموشن‌ها» را انتخاب کنید.

در قسمت «مدیریت کمپین‌ها» گزینه «کمپین‌های ثبت‌نام‌شده» لیستی از کمپین‌های مختلفی که در آن‌ها شرکت کرده‌اید مشاهده می‌کنید. با کلیک روی علامت سه نقطه مقابل هر  کمپین می‌توانید جزئیات آن را ببینید.

در صفحه‌ای که با کلیک روی علامت سه نقطه باز می‌شود لیست کالاهای شرکت داده شده در کمپین را می‌بینید و در ستون «وضعیت تایید کالا در کمپین» با یکی از عناوین زیر روبرو می‌شوید

در صف بررسی: لطفا منتظر بمانید کالا هنوز در حال بررسی است.

تایید شده: کالای شما تایید شده است.

رد شده: کالای شما تایید نشده است.

نکات مهم 

در صورت تایید شدن کالا در پیشنهاد شگفت‌انگیز:

  • کالای شما باید دقیقا همان شرایطی را داشته باشد که زمان پیشنهاد اعلام کرده اید. (از نظر قیمت اولیه، موجودی و قیمت در شگفت انگیز)
  • در صورت نیاز به هرگونه تغییر برای شگفت‌انگیز، می‌توانید از طریق «مدیریت پروموشن» و با جستجوی تاریخ روزی که محصول شما شگفت شده است وارد صفحه مورد نظر شوید و در این صفحه با جستجوی کد محصول تغییرات مورد نظر را اعمال کنید.
  • پس از تایید شگفت، امکان ساخت محموله  از ساعت ۶ عصر به بعد برای شما فراهم می‌شود و برای ساخت محموله شگفت انگیز از قسمت «ایجاد محموله» برای انبار و با جستجوی کد محصول اقدام کنید.
  • از هر تنوع تایید شده در شگفت‌انگیز در کالاهای سایز کوچک و متوسط حداقل ۴۰% و سایز بزرگ حداقل ۳۰% باید حداقل ۱ روز قبل از روز شگفت‌انگیز به انبار دیجی‌کالا  ارسال شود.(لطفا در نظر داشته باشید حتی ۱ عدد کمتر بودن این موجودی در انبار دیجی‌کالا باعث عدم تایید شگفت‌انگیز شما می‌شود.)
  • از زمان تایید کالا در پروموشن شگفت تا پایان آن، اگر کد محصول در پروموشن‌های دیگری قرار داشته باشد، تمامی تنوع های این کد محصول (مشابه و غیرمشابه) در سایر پروموشن‌ها رد خواهد شد (به جز پیشنهاد شگفت‌انگیز دیگر). کالای شما در سایر پروموشن‌ها قابل ویرایش نخواهد بود اما می توانید آن را حذف کنید.
  • از زمان تایید کالا در شگفت‌انگیز تا پایان آن، هیچ کد تنوعی از این محصول قابلیت شرکت در پروموشن دیگری را نخواهد داشت. همچنین امکان تغییر قیمت و موجودی هیچ یک از کدهای تنوع کالای تایید شده وجود ندارد.
  • از زمان تایید کالا در شگفت‌انگیز تا پایان آن، سایر فروشندگان قادر به قیمت‌گذاری یا تغییر قیمت روی آن محصول نخواهند بود.
  • پس از پایان شگفت‌انگیز نیز با توجه به اینکه کالای شما بازدید و فروش بالایی داشته، کماکان امکان فروش آن زیاد است بنابراین دقت داشته باشید که ناموجود نشود.
  • موجودی نزد فروشنده و موجودی ثبت شده در شگفت‌انگیز باید حداقل یکسان باشد.
  • قیمت پیشنهادی برای شگفت‌انگیز در تمامی تنوع کالایی‌ها باید یکسان باشد .
  • تمامی قیمت‌های پیشنهادی شگفت‌انگیز باید گرد شده (رند) و سه رقم آخر آن به صفر ختم شوند به طور مثال : ۱۲۰٫۰۰۰
  • در صورتی که نیاز به تغییر قیمت اصلی محصول داشتید می‌توانید از قسمت قیمت‌گذاری تنوع اقدام کنید.
  • تایید نهایی شگفت‌انگیز‌ها ساعت ۵ تا ۶ عصر هر روز انجام می‌شود.
  • هر گونه اختلاف در قیمت اصلی محصول و یا قیمت شگفت‌انگیز مشاهده شود، شگفت‌انگیز به صورت خودکار رد و تا ۲ هفته بعد امکان شرکت در هر گونه شگفت‌انگیز را ندارید.

سوالات متداول

در شرایط شرکت دادن کالا در پیشنهاد شگفت‌انگیز سابقه فروش بررسی نمی‌شود اما هنگام امتیازدهی و رقابت در پیشنهاد شگفت‌انگیز سابقه فروش کالا جزء عوامل موثر در برنده شدن کالا است.

برای هر گروه کالایی با توجه به ماهیت کالا، حداقل تخفیف در نظر گرفته شده است که باید رعایت شود. همین طور بر اساس تغییرات قیمتی که کالا داشته، حداکثر قیمت مجاز برای تخفیف مشخص شده که از تخفیف‌های غیر واقعی جلوگیری می‌کند و رعایت آن اجباری است. ولی همان طور که گفته شد این موارد، قوانین اولیه شرکت دادن کالا در پیشنهاد شگفت‌انگیز است و ملاک تایید شدن کالا نیست.

بله موجودی پروموشن پیشنهاد شگفت‌انگیز باید ۲۴ ساعت قبل از شروع پروموشن در انبار دیجی‌کالا موجود باشد و در غیر این صورت پیشنهاد شگفت انگیز برای فروشنده لغو می‌شود و این جایگاه را از دست می‌دهد.

اگر هنوز کالا تایید نشده باشد شما می‌توانید در قسمت «مدیریت پروموشن‌ها» موجودی و یا تغییراتی که می‌خواهید را اعمال کنید اما اگر کالا تایید شده باشد امکان کم کردن موجودی وجود ندارد.

پس از پایان مهلت اضافه کردن کالاها به پیشنهاد شگفت‌انگیز، همه پیشنهادهای داده شده بر اساس تاریخچه، تعداد فروش در شرایط عادی، میزان تخفیف پیشنهاد شده، تعداد فروش پیش‌بینی شده، موجودی، امتیاز و رضایت خریداران و… بررسی و امتیاز دهی می‌شوند.

در ابتدا حتما از قسمت مدیریت پروموشن، شگفت‌انگیز مورد نظر را انتخاب  و از قسمت جزئیات بیشتر، وضعیت هر تنوع را بررسی کنید. سپس اگر کالا تایید شده بود حتما با پشتیبانی مطرح کنید.