آنچه باید درباره گارانتی در دیجی‌کالا بدانیم

ضمانت‌نامه در فروش آنلاین از اصول اولیه و  بسیار مهمی است که باعث اعتماد مشتری و موفقیت در فروش است. گارانتی (ضمانت‌نامه) تعهدی است که فروشنده در مقابل محصولش ارائه می‌دهد. در این مقاله با انواع ضمانت‌نامه در دیجی‌کالا و روش افزودن گارانتی جدید برای محصول‌تان آشنا می‌شوید.

انواع ضمانت‌نامه در دیجی‌کالا

همه‌ کالاها در دیجی‌کالا باید با ضمانت‌نامه ارائه شوند و ضمانت‌نامه بر اساس ماهیت محصول، گروه کالایی، برند و نوع عملکرد محصول به چند نوع تقسیم می‌شود:

  • گارانتی اصالت و سلامت فیزیکی
  • گارانتی سرویس ویژه‌ی دیجی‌کالا: ۷ روز تضمین تعویض کالا
  • گارانتی مورد تایید سامانه‌ جامع گارانتی
  • گارانتی شخصی فروشندگان

۱. گارانتی اصالت و سلامت فیزیکی کالا

ضمانت‌نامه‌ اصالت و سلامت فیزیکی به کالاهایی تعلق می‌گیرد که کالا و بسته‌بندی آن به محض رسیدن به مشتری باید از لحاظ فیزیکی کاملا سالم باشند. در واقع نیازی نیست که مشتری محصول را تست کرده تا از سلامت آن اطمینان پیدا کند.

چند نمونه از کالایی که احتیاج به گارانتی اصالت و سلامت فیزیکی دارند: کتاب، اسباب بازی، عطر و ادکلن، زیورآلات، اکسسوری، لیوان، قاب موبایل، گلس موبایل، تشک، تابلو و … (کالاهای غیربرقی، غیرشارژی  غیرالکتریکی)

۲. گارانتی سرویس ویژه‌ دیجی‌کالا: ۷ روز تضمین تعویض کالا

دیجی‌کالا با همکاری تمامی تامین‏‌‌کننده‌های کالاهای خود، این امکان را ایجاد کرده تا کلیه‌ کالاهایی که نیاز به تست سلامت عملکرد دارند، تا ۷ روز پس از تحویل، در صورت مشاهده هرگونه نقص فنی یا نقص در عملکرد، شامل سرویس تعویض بدون قید و شرط شوند. در واقع این کالاها باید توسط مشتری تست شوند تا سلامت و صحت کارکرد آن‌ها مشخص شود، کلیه کالاهای برقی، شارژی و الکتریکی شامل گارانتی سرویس ویژه هستند مانند: باتری

۳. گارانتی مورد تایید سامانه جامع گارانتی

مطابق قانون مبارزه با قاچاق کالا و  ارز، برخی از  لوازم خانگی برقی و الکترونیک و کالاهای حوزه IT با برند خاص باید گارانتی مورد تایید سامانه جامع گارانتی را داشته باشند. لذا چنانچه شما فروشنده‌ کالاهای این گروه هستید باید با مراجعه به سامانه جامع گارانتی لیست شرکت‌های مورد تایید سامانه را مشاهده کنید.

سامانه جامع گارانتی

چند نمونه از محصولاتی که باید گارانتی مورد تایید سامانه جامع گارانتی را داشته باشند: لپ‌تاپ ایسوس با گارانتی یکپارچه‌ (الماس رایان ایرانیان، سریر سرویس و…) تلویزیون جی‌پلاس با گارانتی گلدیران.

لذا مطابق سامانه جامع گارانتی، شما در پنل فروشندگی خود هنگام ایجاد تنوع جدید در دسته‌بندی کالاهایی که مستلزم داشتن گارانتی هستند، گزینه گارانتی مورد تایید در گروه کالایی و برند مربوطه را مشاهده می‌کنید.

توجه کنید، چنانچه گارانتی نمایش داده شده را در اختیار دارید آن را انتخاب کنید، در غیراین‌صورت لطفا از انتخاب گارانتی مذکور و فروش کالا با گارانتی مغایر خودداری کنید، چرا که این مورد بر خلاف مقررات فروش است و در صورت مشاهده، دسترسی قیمت‌گذاری برای آن کالا از فروشنده گرفته خواهد شد.

۴ . گارانتی شخصی فروشندگان

برخی از محصولات گارانتی ثبت شده‌ای ندارند و فروشندگان می‌توانند محصولات را با گارانتی شرکتی خود به‌فروش برسانند. این دسته از محصولات به‌طور کلی احتیاجی به گارانتی ندارند و ثبت گارانتی برای محصول مزیت است.

نمونه این محصولات تشک است که جز محصولاتی است که با گارانتی اصالت و سلامت فیزیکی به‌فروش می‌رسد ولی فروشنده می‌تواند این محصول را با گارانتی شرکتی عرضه کند.

برای ثبت گارانتی شخصی در دیجی‌کالا، رعایت نکات زیر الزامی است:

  • ارسال کارت گارانتی همراه با محصول: کارت گارانتی باید شامل (نام گارانتی، مدت زمان گارانتی، شرایط استفاده از گارانتی، تلفن ثابت و آدرس مرکز خدمات پس از فروش باشد.)
  • درج عنوان و مدت زمان گارانتی در کارت گارانتی
  • با اولین شکایت از طرف مشتری مبنی بر عدم دریافت خدمات از ضمانت‌نامه‌ محصول خریداری شده، مرکز فروشندگان دیجی‌کالا ضمانت‌نامه‌ شما را غیر فعال می‌کند.

 

جریمه‌ اختصاص گارانتی اشتباه

در صورت نداشتن گارانتی صحیح، فروشنده باید از قیمت‌گذاری کالا با گارانتی مذکور خودداری کند.

با توجه به اهمیت اختصاص گارانتی صحیح به محصولات، درصورتی‌که فروشندگان این مورد را رعایت نکنند، جریمه خواهند شد:

  • درصورتی‌که فروشنده برای اولین بار گارانتی اشتباهی را به محصولش اختصاص دهد، دسترسی فروش ایشان  برای آن محصول گرفته می‌شود و از طریق ایمیل و تماس تلفنی توضیحات لازم به فروشنده ارائه خواهد شد. 
  • اگر  همان فروشنده  مجدد در اختصاص گارانتی به محصولاتش تخلف کند، ضمن اطلاع‌رسانی کامل از طریق ایمیل به فروشنده، این بار دسترسی قیمت‌گذاری گروه کالایی یا برند از پنل فروشنده گرفته خواهد شد.

چگونه گارانتی جدید در دیجی‌کالا ثبت کنیم؟

۱- اگر گارانتی مورد نظر شما از قبل در پنل وجود دارد و فقط نیاز است به کالای مورد نظر تخصیص داده شود، گارانتی مورد نظر خود را از منوی داخل صفحه انتخاب کرده و درج تنوع را ادامه دهید.

۲- اگر گارانتی مورد نظر شما در پنل وجود ندارد یا به کالای مورد نظر شما تخصیص داده نشده است، می توانید هنگام درج تنوع با استفاده از گزینه درخواست گارانتی جدید نسبت به ثبت یا تخصیص گارانتی اقدام کنید. باید پس از تکمیل فرم درخواست گارانتی جدید (هنگام درج تنوع در پنل)، منتظر بمانید تا کارشناسان دیجی‌کالا، اطلاعات ارسالی را بررسی کنند. ۲۴ ساعت پس از تکمیل فرم ایمیلی مبنی بر تایید یا عدم تایید درخواست به آدرس ایمیل ثبت‌شده‌ در پنل شما، ارسال خواهد شد.

در‌صورتی‌که اطلاعات ارسالی صحیح باشد گارانتی ثبت خواهد شد و با مراجعه به پنل‌تان می‌توانید به درج تنوع ادامه دهید. 

در فرم ثبت درخواست گارانتی اطلاعات زیر باید تکمیل شوند:

      نام گارانتی

  • منظور از نام گارانتی نام شرکت ارائه‌دهنده خدمات پس از فروش است.
  • نام گارانتی درخواستی باید با نامی که در کارت گارانتی نوشته شده است، مطابقت داشته باشد.

      مدت زمان گارانتی برحسب ماه

  • باید مدت زمان درخواستی با مدت زمان نوشته شده در کارت گارانتی مطابقت داشته باشد.
  • گارانتی‌هایی با مدت زمان کمتر از شش ماه مورد تایید دیجی کالا نیستند.
  • مدت زمان گارانتی باید از تاریخ فروش کالا در دیجی کالا محاسبه شود و امکان تخصیص گارانتی با مدت زمانی کمتر از مقدار اصلی امکان پذیر نیست.

      تصویر برگ گارانتی

  • عنوان گارانتی، مدت زمان، شماره تماس، آدرس مرکز خدمات پس از فروش و شرایط گارانتی کالا باید در تصویر کارت گارانتی بارگذاری شده، وجود داشته باشد.
  • در صورتی‌که در کارت گارانتی آدرس سایتی وجود داشته باشد که خریدار از آن طریق بتواند به اطلاعات عنوان گارانتی، مدت زمان، شماره تماس، آدرس مرکز خدمات پس از فروش و شرایط گارانتی کالا دسترسی داشته باشد، درخواست مورد تایید است.
  • در مواردی که بسته‌بندی  کالا دارای هولوگرام گارانتی است اگر روی هولوگرام آدرس سایتی وجود داشته باشد که خریدار از آن طریق بتواند به اطلاعات عنوان گارانتی، مدت زمان، شماره تماس، آدرس مرکز خدمات پس از فروش و شرایط گارانتی کالا دسترسی داشته باشد، درخواست مورد تایید است.

نمونه تصویر کارت گارانتی مورد تایید

نکات مهم:

۱ . برخی برندهای گروه لوازم خانگی، لوازم شخصی و کالاهای دیجیتال گارانتی مورد تایید اتحادیه دارند و فروش آن‌ها تنها با گارانتی‌های تایید‌شده اتحادیه امکان پذیر است و درخواست گارانتی‌های متفرقه برای اینگونه کالاها تایید نخواهند شد.

 برای اطلاع از این کالاها می‌توانید لینک‌های زیر را مشاهده کنید:

۲ . لطفا زمان درج گارانتی دقت کنید، در صورت انتخاب گارانتی اشتباه امکان ویرایش گارانتی در کد تنوع وجود ندارد و در صورت اشتباه باید کد تنوع با گارانتی اشتباه را غیرفعال کنید و کد تنوع جدید تعریف کنید.